رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

تلاش دولت برای رفع چالش مسکن با صندوق بورسی REIT

معاون وزیر اقتصاد می‌گوید: پیشنهاد ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات (REITs) برای حل مشکل مسکن به سازمان بورس ارائه شد.

07 خرداد 1399
کد خبر : 33334
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با اشاره به چالش‌های ایجاد شده در حوزه مسکن گفت: در دنیا راه‌حل‌های مختلفی برای برطرف شدن مشکلات عرضه و تقاضا در حوزه مسکن مطرح شده است یکی از بهترین راه‌حل‌ها در این حوزه استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات (ریتس) در بازار سرمایه است.

محمدعلی دهقان دهنوی افزود: با بررسی‌های انجام شده در معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد و لحاظ کردن شرایط مختلف پیشنهاد ایجاد صندوق‌های ریتس از سوی معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شد.

دهقان دهنوی گفت: صندوق سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که سرمایه‌های خرد افراد را به‌منظور سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات تجمیع می‌نماید.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه برای فروش متری مسکن در بازار سرمایه تجربه موفقی وجود ندارد، بر اساس پیشنهادهای مطرح شده مقرر شده است برای فروش املاک بزرگ دولتی اولاً از روش افراز استفاده شده و درنهایت این املاک در بازار سرمایه به مردم عرضه شوند.

صندوق سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات Real Estate Investment Trust (REIT یکی از راه‌هایی است که دولت در جهت تنظیم بازار مسکن به آن متمایل شده است. تأسیس نهادهای سرمایه‌گذاری در بخش زمین و مستغلات تحت عنوان شرکت‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات، ازجمله ابزارهایی است که کشورهای صنعتی از آن استفاده می‌کنند.

دهقان‌ تأکید کرد: در زمان ثبت‌نام طرح ملی اقدام مسکن با انبوه سرمایه‌های خرد مواجه شدیم که خواستار تأمین مسکن بودند. دران برهه رقمی نزدیک به 48 هزار میلیارد تومان تقاضای بالقوه تشکیل شده از سرمایه‌های کوچک 30 میلیون تومانی خودنمایی کرد. معاون وزیر اقتصاد گفت: این در حالی بود که قیمت هر خانه 300 میلیون تومان بوده که حداکثر 150 میلیون تومان از آن می‌توانست وام بود.

او ادامه داد: در این شرایط باید به سمت استفاده از ریتس برویم تا سرمایه‌های خرد با ورود به بازار سرمایه مولد شود.

این مقام مسئول گفت: تسریع در راه‌اندازی این روش آزمون شده می‌تواند در بخش تولید و تقاضای واقعی در مسکن مؤثر باشد.

در همین رابطه