رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

حسن روحانی در مراسم رونمایی از ۴ پروژه پیشران اقتصاد دیجیتال

برای رقابت اقتصادی با کشورهای دیگر، چاره‌ای جز توسعه فناوری اطلاعات نداریم

ظهر امروز، با هدف رونق اقتصاد بخش تولید محتوای فرهنگ ایرانی و فعالان هنری، چهار پروژه‌ پیشران اقتصاد دیجیتال با حضور رییس جمهوری افتتاح شد. روحانی در مراسم رونمایی از این پروژه‌ها گفت:اگر می خواهیم در اقتصاد با کشورهای دیگر رقابت کنیم هم چاره ای نداریم جز اینکه این فضا را توسعه دهیم.

08 خرداد 1399
کد خبر : 33344
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز داده اقماری شماره یک شبکه ملی اطلاعات به منظور تحقق اهداف سند شبکه ملی اطلاعات در تهران، پروژه‌ زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات در استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، خراسان رضوی و فارس با هدف ایجاد خودکفایی در خدمات ابری و افزایش تاب‌آوری تولیدکنندگان محتوای داخلی در برابر تحریم‌های ظالمانه، طرح حمایت از کسب و کارهای دیجیتالی آسیب‌دیده از ویروس کرونا در سطح کشور با هدف رفع موانع رشد شرکت‌های استارت‌آپی و طرح «انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» در سطح کشور با هدف رونق اقتصاد بخش تولید محتوای فرهنگ ایرانی و فعالان هنری، چهار پروژه‌ای هستند که امروز با دستور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

حسن روحانی در آیین رونمایی از این ۴ پروژه زیرساختی حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ارزش دو هزار و 280 میلیارد تومان، گفت: بسیار خوشحالم که در کاروان افتتاح های توسعه ای و زیرساختی هر پنجشنبه امروز به مقصد اقتصاد دیجیتال رسیدیم و با توجه به اینکه بخش بزرگی از اقتصاد کشور به نحوی دیجیتال است باید توجه داشته باشیم که امروز اقتصاد دیجیتال، فضای بزرگ و مهمی برای کشور است.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت فضای مجازی و اینترنت در ارائه خدمات به مردم در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، سلامت و بهداشت و حوزه های مختلف ارائه خدمات به مردم، گفت: در فضای اقتصاد دیجیتال و استفاده از فضای مجازی و اینترنت برای ارائه خدمات کارها سریع تر دقیق تر و همچنین کم هزینه تر انجام می شود و این مدل اطمینان بخش تری است.

 روحانی افزود: در همین ایام سخت شیوع ویروس کرونا و بیماری کویید 19، فرصت نمود و بروز فناوری اطلاعات برای مردم بیشتر شد و بسیاری از کارها و ارائه خدمات با استفاده از فناوری اطلاعات و فضای مجازی انجام شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سیاست هم فناوری اطلاعات در روند سیاسی نقش آفرین است، گفت: در تبلیغات انتخابات و اطلاع رسانی به مردم و حتی حضور و مشارکت مردم در انتخابات، فناوری اطلاعات نقش مهمی ایفا می کند و موضوع شفافیت و مبارزه با فساد از مسائل بسیار مهمی است که از طریق فضای مجازی و سیستم الکترونیکی می توان حریف آن شد و با شیوه های سنتی نمی شود.

روحانی تاکید کرد: اگر می خواهیم در اقتصاد با کشورهای دیگر رقابت کنیم هم چاره ای نداریم جز اینکه این فضا را توسعه دهیم.

او تصریح کرد: اقتصاد سنتی اینجا به اقتصاد نفتی تعبیر شد. می‌خواهم فراتر بگویم، اصولاً اقتصاد سنتی در حال تغییر و تحول به اقتصاد دیجیتال است. یعنی کشاورزی هم تحولی بزرگ در اقتصاد دیجیتال خواهد داشت. اگر بخشی از خدماتی را که در اختیار مردم قرار می‌دهیم، خدمات فضا پایه در نظر بگیریم، اینکه شرایط آب سدها و رودخانه‌های کشور چگونه است، خشکسالی چه وضعی دارد، حوادث غیرمترقبه چگونه است، اینها می‌تواند به شکل دیجیتال در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

روحانی افزود: موضوع شفافیت و مبارزه با فساد یکی از مسایل مهمی است که از طریق فضای مجازی و سیستم الکترونیک می‌توانیم حریف آن شویم و الا چگونه امکان‌پذیر است که بتوانیم با شیوه‌های سنتی با فساد مبارزه کنیم.

به گفته او، در حال حاضر ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان رسمی و شناسنامه‌دار فعال و هزاران استارت‌آپ‌ در کشور فعالیت و کار می‌کنند که همه اینها در سایه  فضا و زیرساخت‌های  الکترونیکی است.

رییس جمهوری افزود: سیاست‌گذاری‌های عام، اصولی و منظمی توسط شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی انجام می‌گیرد، جلساتی هم برای هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی تشکیل می شود. یک شورای اجرایی که در رده دوم تشکیل می‌شود، می‌تواند سریع‌تر برای رسیدن به خدمات مورد نظر یاری و کمک کند و هم اقداماتی که خود وزارت ارتباطات هم برای زیرساخت و هم برای لایه‌های دیگر انجام می‌دهد. کمک‌هایی که وزارت ارتباطات انجام می‌دهد و هم همه دستگاه‌های دیگر، بخش خصوصی و غیرخصوصی که آنها باید وارد شوند. یکی از اهداف دولت یازدهم و دوازدهم این بود که دولت الکترونیک بتواند قدم‌های کامل تری را بردارد و تکمیل شود و مردم بتوانند خدمات خودشان را راحت از این طریق بگیرند، بدون اینکه نیاز به سفر داشته باشند و بدون اینکه نیاز به مراجعه داشته باشند.

روحانی با اشاره به تصمیمات شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات به آن مفهومی که بتواند نیازهای جامعه را برطرف کند، بسیار اهمیت دارد که روز به روز و فاز به فاز در حال تکمیل شدن است و به پیش می‌رود و این خودکفایی هم بسیار مهم است.

در همین رابطه