رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

علی اصغر حاجی‌بابا، کارآفرین و صنعتگر درگذشت

خداحافظی با بنیان‌گذار صنایع ریخته‌گری

علی اصغر حاجی‌بابا در طول عمر خود به غیر از توسعه فعالیت‌های اقتصادی و راه‌اندازی مجموعه‌های صنعتی که از او یک کارآفرین صاحب‌نام ساخته بود، به فعالیت‌های مدنی و اجتماعی نیز می‌پرداخت. حضور در مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی و پس از آن مشارکت در اتاق‌های بازرگانی، از او چهره‌ای موثر ساخته بود.

13 خرداد 1399
کد خبر : 33411
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

علی اصغر حاجی‌بابا فعال صاحب‌نام بخش‌خصوصی که به عنوان بنیانگذار صنعت فروآلیاژ و ریخته‌گری شهرت داشت، چشم از جهان فروبست.

او که از کارآفرینان فعال در حوزه فولاد آلیاژی است، از دهه 1340 فعالیت خود را در صنعت فولاد آغاز کرد و فصل جدیدی برای صنعت ایران رقم زد.

حاجی‌بابا متولد سال 1310 بود و از همان دوران کودکی کار خود با حلاجی و لحاف‌دوزی آغاز کرد. او به کسب و کار مستقل رسید و از کار با پنبه به فعالیت صنعتی روی آورد. آن هم صنعتی که با فولاد و آتش سرو کار دارد. صنعت ریخته‌گری و فروآلیاژ ایران مدیون تلاش‌های مردی است که یک لحظه از پای نایستاد و در مسیر پیشرفت اقتصاد صنعتی ایران ناامید نشد. حاجی‌بابا در جریان زندگی پرتلاطم و پر از فرازونشیب خود توانست راه کسب و کار شخصی خود را در صنعت پیدا کند و حرفه خود را به همراه خانواده توسعه دهد تا جایی که او را بنیان‌گذار صنعت ریخته‌گری و فروآلیاژ ایران نامیده‌اند.

علی اصغر حاجی‌بابا در طول عمر خود به غیر از توسعه فعالیت های اقتصادی و راه‌اندازی مجموعه‌های صنعتی که از او یک کارآفرین صاحب‌نام ساخته بود، به فعالیت‌های مدنی و اجتماعی نیز می‌پرداخت. فعالیت‌های مبارزاتی او در جریان کودتای 28 مرداد و پس از آن در روزهای پرالتهاب مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی از او یک کنشگر اجتماعی ساخته بود تا جایی که در جریان ترور حسنعلی منصور از سوی محمد بخارایی به عنوان شاگرد آهن‌فروشی، پای او نیز به میان آمده بود و در روزنامه‌ها نام او را به عنوان یکی از مظنونین آورده بودند. همین موضوع باعث شد که حتی از اعدام او سخن به میان آید اما به سختی فراوان موفق شد اثبات کند که در این ماجرا نقشی نداشته و از اعدام بگریزد.

تابستان سال 1395 فیلم «پنبه تا آتش» که مستندی از زندگی علی اصغر حاجی‌بابا است، در اتاق ایران رونمایی شد و این صنعت‌گر کارآفرین در این مراسم از سوی رئیس پارلمان بخش خصوصی مورد تقدیر قرار گرفت.

فیلم پنبه تا آتش اولین فیلم از مجموعه کارستان است که از سوی رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب برای روایت زندگی کارآفرینان برتر ایران تهیه شده است. این فیلم روایت زندگی و تلاش بی وقفه‌ی علی‌اصغر حاجی‌بابا در کوران کار، مبارزات سیاسی، مشکلات اقتصادی و موانع اجتماعی گوناگون از زبان خود ایشان، نزدیکان و همکارانش است.

علی اصغر حاجی بابا که یکی از بازرگانان مهم آهن بود، در سال ۱۳۴۲ شرکت «پارس متال» را به امید این که وطن به سوی صنعتی شدن گام بردارد تاسیس کرد و سپس در سال ۱۳۴۸ به تاسیس شرکت «شوفاژ کار ایران» همت گماشت.

او کارشناس مدیریت صنایع بود و در این رشته ها مهارت بسیار به دست آورده بود در اسفندماه سال ۱۳۵۷ او را به سمت عضو هیات مدیره کمپانی ایران ناسیونال انتخاب کردند. حاجی بابا که در سال ۱۳۶۱ نیز شرکت «فروسیلیس ایران» را تاسیس کرد. وی مدت ها نیز عضو شورای مشورتی وزیر صنایع و معادن بود.

حاجی بابا علاوه بر نیابت ریاست اتاق بازگانی، ‌صنایع، معادن و کشاورزی سمنان و چهار دوره عضویت در هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران از اعضای اتاق‌های ایران و بلژیک و اتاق ایران و آلمان نیز بوده است.

عضویت، نیابت و ریاست هیات مدیره انجمن مدیران صنایع، ریاست هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فروآلیاژ، ریاست هیات مدیره صندوق توسعه صادرات صنعتی ـ معدنی و خدمات مهندسی، عضویت در انجمن صنایع ریخته گری و عضویت در جامعه ریخته گران ایران نیز بخشی از فعالیت‌های تشکل‌گرایانه او در میادین بخش‌خصوصی بوده است.

 

بخشی از فیلم پنبه تا آتش 

در همین رابطه