رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سورنا ستاری در شورای گفت‌وگوی اردبیل

محصول‌دهی پژوهش در گرو سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است

نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور برگزار شد. ستاری در این نشست با تأکید بر اینکه پژوهش با بودجه دولتی به محصول دهی نخواهد رسید، گفت: در بحث پژوهش باید از ظرفیت و توان‌بخش خصوصی استفاده شود تا کار به محصول منتج شود.

24 خرداد 1399
کد خبر : 33510
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: یکی از مسائل مهم در بحث پژوهشی استفاده از ظرفیت و توان‌بخش خصوصی است؛ ازاین‌رو تا زمانی که سرمایه بخش خصوصی وارد امور پژوهشی نشود با بودجه دولتی شاهد محصول دهی در حوزه پژوهش نخواهیم بود.

سورنا ستاری در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل که در سالن جلسات اتاق اردبیل برگزارش، افزود: توسعه زیرساخت‌های موردنیاز برای رشد امور پژوهشی از وظایف دولت است و بر همین اساس ما گام‌های مهمی در راستای تقویت زیرساخت‌های موردنیاز برای ورود بخش خصوصی به حوزه پژوهشی انجام داده‌ایم که امیدواریم سبب ورود بخش خصوصی به این حوزه و سرمایه‌گذاری در این بخش شود.

او تصریح کرد: با توجه به پیشرفت فنّاوری‌های نوین و اثرگذاری ویژه علم و دانش بر بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی سیستم سنتی صنعت از یک جوان با دانش شکست می‌خورد و به همین دلیل برای توسعه بخش صنعت باید جهت‌گیری سیستم سنتی به سمت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان باشد.

ستاری افزود: ازآنجایی‌که تمامی مشکلات با علم و دانش رفع می‌شود باید دانشگاه‌ها نیز به سمت استفاده از علم و دانش نوین برای رفع مشکلات در بخش‌های مختلف بروند، اگر اثر دانشگاه و پژوهش در زندگی روزمره مردم حس نشود با شکست مواجه شده‌ایم.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: در اقتصاد دانش‌بنیان پیشرفت و توسعه امری درون‌زا است و به همین دلیل باید توسعه از داخل استان آغاز شود و تمام ارکان استانی در کنار یکدیگر به فکر توسعه بوده و در این راه گام بردارند.

به گفته او خام فروشی یکی از مضرات در حوزه اقتصادی بوده و هیچ ارزش‌افزوده‌ای را نداشته ازاین‌رو باید توجه ویژه‌ای به اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشیم.

ستاری با اشاره به اینکه در سفر به اردبیل تصمیمات مناسبی ازجمله راه‌اندازی صندوق توسعه پژوهشی برای توسعه پژوهش در این استان گرفته شده، اظهار کرد: این موضوع می‌تواند نقش مهمی را در توسعه این بخش در استان ایفا کند و علاوه بر آن افتتاح مرکز نوآوری پویانمایی، رسانه و بازی‌های رایانه‌ای، مرکز نوآوری عسل و فرآورده‌های آن، مرکز نوآوری گیاهان دارویی و مرکز خدمات فناوری و کسب‌وکار نوپا از دیگر اقدامات در حوزه پژوهشی استان اردبیل بوده است.

 مشوق‌های ویژه برای شتاب‌دهنده‌ها در نظر گرفته شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل نیز در این نشست گفت: بحث شتاب‌دهنده‌ها برای توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان بسیار مهم است و باید مشوق‌های ویژه و تسهیلات کم‌بهره برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شود.

حسین پیرموذن با اشاره به حمایت‌های ویژه استانداری اردبیل از شرکت‌های دانش‌بنیان این استان، افزود: ما به‌عنوان بخش خصوصی به دنبال حمایت از حوزه فناوری و دانش‌بنیان هستیم و در همین راستا در زمان کرونا همکاری‌های ویژه‌ای را با پارک علم و فناوری استان انجام داده‌ایم.

او با اشاره به حمایت‌های اتاق اردبیل از شرکت‌های دانش‌بنیان، تصریح کرد: اتاق اردبیل به‌عنوان نماینده بخش خصوصی استان و در عمل به رسالت خود از زمان شیوع کرونا تولیدات دانش‌بنیان تولیدکنندگان استان را خریداری کرده و در اختیار بخش‌های مختلف استان و استان‌های دیگر قرار داده است.

رئیس اتاق اردبیل گفت: با اختصاص زمین جدید برای پارک علم و فناوری امیدواریم که توسعه زیرساختی به سرانجام برسد و همچنین سفر معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به استان موجب حمایت‌های بیشتر از تولیدکنندگان دانش‌بنیان باشد.

اتاق بازرگانی حلقه اتصال بخش خصوصی با دولت است

استاندار اردبیل نیز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اردبیل با اشاره به اینکه اتاق اردبیل حلقه اتصال بسیار خوبی میان بخش خصوصی و دولت است، گفت: شورای گفت‌وگوی اردبیل با همکاری اتاق بازرگانی و حضور مؤثر دستگاه قضایی یکی از بهترین شورای گفت‌وگوها در کشور است که تأثیر بسزایی در عملکرد هر دو بخش خصوصی و دولت دارد.

اکبر بهنام‌جو اظهار کرد: ما به‌عنوان دولت باید زیرساخت‌ها را برای امور پژوهشی، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی آماده کنیم که در این راستا فعالیت‌های مختلفی ازجمله تهیه زمین و احداث ساختمان جدید پارک علم و فناوری را در حال انجام داریم.

استاندار اردبیل تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف استان ازجمله دانشگاه‌ها و تولیدکنندگان در حوزه دانش‌بنیان عملکرد چشم‌گیری بخصوص در زمان کرونا داشتند که از آن جمله می‌توان به تولیدات مختلف ازجمله ماسک N95 در سطح استان اشاره کرد.

در همین رابطه