رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامرضا انصاری در دیدار با هیات نمایندگان اتاق تبریز

مأموریت وزارت امور خارجه حمایت از صادرات است

غلامرضا انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در دیدار با اعضای هیات نمایندگان اتاق تبریز و صادرکنندگان استان آذربایجان شرقی، با اشاره بر این نکته که تحولات اخیر، ایران را از یک کشور واردات محور به یک کشور صادرات محور تبدیل کرده است، بر ضرورت توسعه صادرات تأکید کرد.

25 خرداد 1399
کد خبر : 33534
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به تحولات اخیر در اقتصاد ایران گفت: با توجه به تحولات پیش‌آمده موقعیتی که از زمان ملی شدن صنعت نفت در کشور درصدد آن بوده‌ایم تحقق خواهد یافت، شرایطی که بتوان کشور را بدون اتکا به درآمدهای نفتی اداره کرد.

غلامرضا انصاری در جمع فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی افزود: رفتار دولت و بخش خصوصی باید پشتیبان تحقق و عملیاتی کردن این تغییر و تحول اساسی در کشور باشد.

انصاری کاستی‌های حقوقی و اجرایی در حمایت از فعالان اقتصادی و تجاری کشور را نهادینه شدن فرهنگ واردات در اقتصاد کشور خواند و یادآور شد: مطمئناً با تبدیل شدن اقتصاد کشور از یک کشور واردکننده به یک کشور صادرکننده بسیاری از مشکلات موجود در سر راه فعالان اقتصادی برطرف خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه با خاطرنشان کردن این نکته که مأموریت وزارت امور خارجه برای سال 98 و سال جاری حمایت از صادرات با توجه به تحریم‌ها است، در خصوص اراده فعالان اقتصادی و تجار کشور برای حضور در بازارهای جهانی گفت: با همه سختی‌های پیش‌آمده با همت و تدبیر فعالان اقتصادی، سال گذشته محصولات و کالاهای تولید کشور به بیش از 120 کشور جهان صادر شده که نشان از موفقیت کشور در امر مهم صادرات است.

انصاری در خصوص پیام رهبری برای سال جاری «جهش تولید» نیز افزود:: تنها راهکار اساسی تحقق پیام رهبری صادرات است؛ هرچند بازار 80 میلیونی ایران بازار خوبی برای تولیدات داخلی است ولی برای رسیدن به جهش تولید باید با تولید محصولات با کیفیت، سالم، بهداشتی و استاندارد در شرایط به وجود آمده بعد از شیوع ویروس کرونا، امکان حضور مؤثر و مستمر در بازارهای منطقه و سایر کشورهای جهان را برای تحقق پیام رهبری در راستای جهش تولید فراهم آوریم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با تأکید بر این نکته که شرایط جدید پیش‌آمده در اقتصاد ایران ما را به صادرات و واردات هوشمندانه سوق خواهد داد؛ افزود: یکی از عمده مشکلات فعالان اقتصادی و تجار کشور انتقال ارز حاصل از صادرات به کشور است که تهاتر می‌تواند راهکار مطمئنی برای حل این مشکل باشد.

او با اشاره به موقعیت استراتژیک استان در تعامل با کشورهای همسایه ابراز امیدواری کرد: با توجه به تحولات صورت گرفته از ظرفیت‌های اقتصادی استان در راستای توسعه اقتصادی کشور و استان بهره‌برداری مناسبی صورت گیرد.

یونس ژائله، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل استان در تولید و صادرات با توجه به مزیت‌های رقابتی موجود، خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی با چشم‌اندازی فراتر از کشورهای همسایه در اقصی نقاط جهان حضوری مؤثر و مستمری دارند.

او حضور در اکثر کشورهای آفریقایی و ایجاد بازارهای جدید برای محصولات و تولیدات استان را ازجمله مصادیق فعالیت‌ها و اقدامات فعالان اقتصادی استان خواند و افزود: تغییر نگرش دولت و بخش خصوصی در شرایط پیش‌آمده مهم‌ترین عامل موفقیت در امر صادرات و تولید محصولات با کیفیت و قابل‌رقابت در بازارهای منطقه‌ای و جهانی است.

رئیس اتاق تبریز با تأکید بر این نکته که بخش دولتی و خصوصی باید با همکاری و هم‌افزایی برای حضور مؤثر و پایدار در بازارهای منطقه‌ای و جهانی تلاش کنند، گفت: باید تغییرات اساسی در اتاق‌های بازرگانی و وزارت امور خارجه به‌منظور بهره‌برداری از شرایط پیش‌آمده صورت گیرد.

ژائله ایجاد و تقویت زنجیره تأمین و صادرات و اعتقاد قلبی به نجات کشور از اقتصاد تک‌محصولی را تنها راهکار بهبود اقتصادی کشور خواند و یادآور شد: فراهم کرد بسترهای لازم برای تجارت آزاد فعالان اقتصادی کشور با تجار سایر کشورها با لحاظ کردن تراز تجاری می‌تواند در توسعه اقتصادی کشور و مناطق مختلف آن مؤثر باشد.

موضوعات :
در همین رابطه