رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

چرا نفت 60دلاری می‌شود؟

گزارش سی‌ان‌بی‌سی نشان می‌دهد دلار روندی نزولی را در پیش گرفته و این مسئله می‌تواند روی قیمت نفت تأثیر مثبتی بر جای بگذارد.

30 مرداد 1395
کد خبر : 3360
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

قیمت طلای سیاه اغلب متأثر از عوامل جانبی است. به این ترتیب برای پیش‌بینی قیمت نفت کافی است این عوامل جانبی رصد شوند. یکی از این عوامل ارزش دلار است. دلار و نفت همیشه رابطه‌ای معکوس داشته‌اند. هر چه ارزش دلار کمتر شود، قیمت نفت بیشتر می‌َشود. به همین خاطر است که اکنون تحلیل‌گران روند صعودی را برای نفت پیش‌ِبینی کرده‌اند. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش سی‌ان‌بی‌سی نشان می‌دهد ارزش دلار حال کم شدن و این مسئله اثری مثبت و افزایشی روی قیمت نفت داشته‌است. بر اساس این گزارش قیمت نفت در سال 2017 به بالای 63دلار در ازای هر بشکه خواهد رسید.

نفت در شش روز گذشته حدود 20درصد افزایش قیمت داشته‌است. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش‌های سی‌ان‌بی‌سی نشان می‌دهد اوضاع نفت قرار است بهبود پیدا کند. آروی والد در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی می‌گوید: «قیمت نفت در کوتاه‌مدت روند صعودی را در پیش می‌َگیرد و به سطوح 50دلار در ازای هر بشکه خواهد رسید.» او نسبت به آینده بازار نفت بسیار خوشبین است.

افزایش 30درصدی ارزش نفت در سال 2017

یکی دیگر از تحلیل‌گران بازار نفت به نام اوپنهایمر می‌گوید: «حالا وقت استراحت رسیده‌است. نفت دبلیوتی‌آی تا سال 2017 به راحتی به 63دلار در ازای هر بشکه خواهد رسید.» این قیمت حدود 30درصد بیشتر از قیمتی است که در حال حاضر نفت با آن در بازار مبادله می‌َشود.

بر اساس تحلیل‌های والد دو عامل اساسی برای افزایش قیمت نفت وجود دارد. نخست انتظار روند معکوس در قیمت است و دوم ضعف شاخص دلار امریکاست. این دو عامل باعث شده این تحلیل‌گر بازار گاوی را برای نفت پیش‌بینی کند.

او معتقد است بازار نفت در حال حاضر دقیقاً مشابه آن زمانی است که قیمت نفت ناگهان روندی صعودی در پیش گرفت و به بالاترین قیمت خود رسید. او معتقد است افزایش قیمت نفت به صورت مستمر در آینده رخ خواهد داد.

در این بین شاخص دلار امریکا به پایین‌ترین سطح خود رسیده‌است و می‌تواند در این زمینه بسیار تأثیرگذار باشد. از آنجا که همیشه رابطه معکوس بین قیمت نفت و دلار برقرار بوده، می‌توان انتظار داشت که با کاهش ارزش دلار، قیمت نفت افزایش پیدا کند.

در همین رابطه