رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

لزوم توجه جدی به سند توسعه صادرات غیرنفتی استان‌ها

رئیس اتاق یاسوج در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد به اینکه در 4 سال گذشته از صادرکنندگان این استان هیچ تقدیری نشده است، خواستار زمینه‌سازی برای استفاده بهینه از ظرفیت­های صادراتی استان شد و توجه جدی به سند توسعه صادرات غیرنفتی استان را لازمه تحقق این کار دانست.

03 تیر 1399
کد خبر : 33620
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور استاندار و مدیران کل دستگاه‌های اداری استان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های خوبی در تولید با نگاه صادراتی دارد، گفت: ظرفیت‌های استان بسیار فراتر از آماری است که در کارگروه گزارش می‌دهیم صادرات استان روی ۳ تا ۵ میلیون دلار است درحالی‌که تا ۱۵ میلیون دلار می‌توانیم صادرات داشته باشیم و اگر با همه ظرفیت‌ها فعال شویم تا یک میلیارد دلار هم مجال صادرات داریم.

جبار کیانی‌پور با بیان اینکه در چهار سال گذشته، صادرکننده‌ها مظلوم واقع شده‌اند، افزود: روز صادرات هم ما از این افراد تجلیل نکردیم، باید در این چند سال صادرکنندگان نمونه معرفی می‌شدند تا حداقل استاندار محترم با یک دست‌مریزاد به آن‌ها انگیزه می‌داد.

 کیانی‌پور خاطرنشان کرد: علی‌رغم تمام تلاش‌ها و پیگیری‌های ما ظرف ۴ سال گذشته حتی روز ملی صادرات هم در استان برگزار نشده ‌است؛ درحالی‌که باید صادرکنندگان نمونه را موردتقدیر قرار می‌دادیم و با حضور یک مسئول کشوری این کار انجام می‌شد.

او ادامه داد: سازمان برنامه‌وبودجه چه ارتباطی با گروه صادرات غیرنفتی دارد که این کارگروه را به این سازمان واگذار کرده‌اند، هیچ خبری از سند توسعه صادرات غیرنفتی استان نیست.

کیانی‌پور ادامه داد: باید مکانیسم خاصی برای صادرات محصولات کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن شناسایی ظرفیت‌های استان در این راستا، طراحی کنید.

در ادامه این‌ نشست رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به تعیین تکلیف طرح‌های نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها بر عهده نمایشگاه‌های استان است امسال نمایشگاه تولیدات و ساخت داخل را در برنامه داریم و از مسئولان کشوری دعوت می‌شود. با توجه به شرایط کرونا برگزاری نمایشگاه‌ها باید ستاد استانی مدیریت کرونا این اجازه را بدهد.

بابک درست، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های دائمی استان نیز گفت: تعلیق نمایشگاه‌ها ضررهای زیادی داشت ۱۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به این واسطه مشغول کار هستند که با شرایط به وجود آمده بیکار شده‌اند خیلی از استان‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمایشگاه‌هایی را برگزار می‌کنند با رعایت پروتکل‌ها راه‌اندازی نمایشگاه‌ها را در استان در دستور کار داریم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهار کرد: شرط اصلی راه‌اندازی نمایشگاه‌ها در استان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که علوم پزشکی باید نظارت کامل داشته باشد، کرونا اکنون مزاحم خیلی از مسائل شده است اما چاره‌ای نداریم و باید فعالیت کنیم اما گاهی پیک می‌زند و انتشارش خیلی وسیع می‌شود و در یک بازه زمانی باید برخی کارها متوقف شود در تعیین تاریخ نمایشگاه‌ها باید علوم پزشکی حضور داشته باشد.

در ادامه این نشست فرماندار استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما نمایشگاه واقعی در استان نداریم هر بار در شهر نمایشگاه داریم اعتراض اصناف را به دنبال دارد جنسی که در بازار هست و بازاری ما باید مالیات بدهد و …. در نمایشگاه نیز هست نمایشگاه باید به معمای واقعی در شهر یاسوج برگزار شود که اصناف ناراضی نباشند.

درست در پاسخ گفت: یک سری نمایشگاه‌ها مربوط به شرکت ما نیست نمایشگاه‌های ما هر اسمی داشته در همان موضوع و چارت بوده است مشکل ما مشکل اصناف ماست که قیمت بالای اجناس در اصناف است بازرسان بیایند و رصد کنند اگر تخلفی باشد ما بررسی می‌کنیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی از دستور کارهای جلسه باید قبل از برگزاری در اختیار اعضا قرار بگیرد که مسئول در اینجا اظهارنظر کارشناسی انجام دهد نه اینکه یک‌باره اسلایدی تحت عنوان تشکیل یک شرکت نشان داده شود.

کلانتری بیان کرد: ما نیاز داریم در استان تحول ایجاد کنیم ظرفیت‌هایی در استان داریم که نتوانستیم سطح کارایی را بالایی ببریم، ظرفیت‌های بالایی داریم این‌ها بخش کوچکی از ظرفیت‌های استان است.

 او افزود: جلسه به جلسه باید به شکل عملیاتی باشد و بگوییم در این جلسه این اتفاقات جدید را داده است نه اینجا بنشینیم سخنرانی کنیم، فرصت‌ها و تسهیلات ایجاد کنیم توسعه صادرات غیرنفتی در سال جهش تولید باید افزایش داده شود تولید ما متناسب با ظرفیت‌های ما باید افزایش پیدا کند جای کار در واحدهای تولیدی ما زیاد است وضعیت این واحدهای تولیدی که در استان است باید تثبیت و ارتقا داده شود.

 کلانتری ادامه داد: ظرفیت داریم پتانسیل و امکانات داریم و متناسب با ظرفیت‌ها باید کار کنیم در بحث جهش تولید نگاه به صادرات غیرنفتی نگاه تیزبینانه است قدرشناس همه تولیدکننده‌ها و صادرکننده هستیم، هرچقدر افرایش تولید و افزایش صادرات داشته باشیم ما نیز حمایت‌هایمان را از آن واحد تولیدی خواهیم داشت.

 او افزود: در کشور میزان پرداخت تسهیلات بانکی ما به‌مراتب بیشتر از میزان منابع ماست و در کشور اول هستیم بانک‌های اینجا با دست گشاده با سرمایه‌گذاران و تولیدکننده‌ها کار می‌کنند بستر حمایتی و پرداخت تسهیلات وجود دارد، کننده کار به استان بیاید ما حمایت می‌کنیم برای حمایت از سرمایه‌گذاران به خیلی‌ها پاسخ دادم به خیلی از مسئولان بالادستی پاسخ دادم و شکایت ما را برده بودند.

 استاندار ادامه داد: وقتی صادرات افزایش پیدا کند معلوم است که مسئولان ما کار کرده‌اند اگر سه ماه دیگر این صادرات افزایش داشت باید قدردانی کنیم خیلی فرصت نداریم.

 کلانتری تأکید کرد: مهم‌ترین مسئله کشور عملیاتی شدن راهبرد سال یعنی جهش تولید است که صادرات غیرنفتی ما باید افزایش پیدا کند، ما در استان کاری کردیم و به دولت ارائه دادیم که دولت همان کار را به تمام وزرا ابلاغ کرد که ما چنین کاری می‌خواهیم که در هفته دولت خواهم گفت.

هماهنگی‌ها و تعاملات کاری بین دستگاه‌ها باید خیلی بیشتر باشد با همراهی و کمک به همدیگر می‌توانیم صادرات را افزایش دهیم.

در پایان این نشست طی مراسمی و با اهدا تندیس و لوح سپاس از ۷ صادرکننده نمونه استان تقدیر به عمل آمد.

موضوعات :
در همین رابطه