رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

وضعیت صادرات در مرزها در گفت‌وگو با رئیس اتاق کرمانشاه

فعالیت بازارچه‌های مرزی ایران و عراق در انتظار تصمیم‌گیری مسئولان محلی است

کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه می‌گوید: ازآنجایی‌که بازارچه‌های مرزی، جزو مرزهای غیررسمی به شمار می‌روند به همین دلیل هنوز برخی از مهم‌ترین این بازارچه‌ها ازجمله بازارچه مرزی سومار بازگشایی نشده‌ است تا مسئولان محلی درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

03 تیر 1399
کد خبر : 33624
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در پی شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای خاکی، آبی و هوایی کشورهای مختلف به روی ایران برای جلوگیری از شیوع این ویروس، مشکلات بسیاری برای کامیون داران و تاجران به وجود آمد اما از هفته‌های گذشته با رایزنی‌های انجام‌شده بین مقامات، شاهد بازگشایی برخی مرزها به صورت محدود و با انجام پروتکل‌های بهداشتی هستیم.

بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت از وضعیت مرزها کشور، مرزهای ایران با منطقه اقلیم کردستان عراق در هفت گذرگاه باز است؛ سه مرز اصلی تمرچین، پرویزخان و باشماق و ۴ مرز سیرانبند بانه، کیله سردشت و شیخ صله و شوشمی کرمانشاه فعال هستند و صادرات و واردات از این مبادی در حال انجام است. همچنین مرز مهران از بیستم خردادماه بازگشایی‌ شده است.

همچنین یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز، مرزهای شمالی ایران و عراق روان است و روزانه حدود 250 کامیون کالا از مرز اقلیم کردستان به عراق وارد می‌شود. به گفته او به‌زودی مرز چذابه و شلمچه هم بازگشایی خواهد شد.

با این حال، فعالیت بازارچه‌های مرزی همچنان تعیین تکلیف نشده است. در همین ارتباط، کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» ضمن اعلام این خبر که مرزهای رسمی ایران با عراق فعال شده است و صادرکنندگان مشغول فعالیت هستند، اما تأکید می‌کند که در برخی از مرزها به دلیل رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی از سوی طرف‌های ایرانی و عراقی، روند تجارت کمی به‌کندی صورت می‌گیرد و ترافیک ایجاد شده در مبادی مرزی باعث شده تا نتوانیم از ظرفیت تجارت به‌صورت صددرصدی استفاده کنیم .

کاشفی در خصوص وضعیت بازارچه‌های مرزی نیز تصریح کرد: ازآنجایی‌که بازارچه‌های مرزی، جزو مرزهای غیررسمی به شمار می‌روند به همین دلیل هنوز برخی از مهم‌ترین این بازارچه‌ها ازجمله بازارچه مرزی سومار بازگشایی نشده‌اند تا مسئولان محلی درباره آن تصمیم‌گیری کنند. البته طبق رایزنی‌های انجام‌شده قرار بود که هفته گذشته بازارچه مرزی سومار بازگشایی شود اما به تعویق افتاد و طبق صحبت‌ها  انتظار می‌رود تا حداقل با اعمال محدودیت در روزهای بازگشایی، در هفته جاری این بازارچه به فعالیت قبل خود برگردد.

رئیس اتاق کرمانشاه تأکید کرد: البته بیشتر بازارچه‌‎ها در قسمت اقلیم کردستان باز هستند و در قسمت‌های عرب‌نشین است که با عراق مشکل‌ داریم و تصمیم‌گیری را به تأخیر انداخته است.

بهبود نسبی در توسعه صادرات

کاشفی با تأکید بر کاهش 46 درصدی طی ماه‌های اخیر از ابتدای سال به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر جز کشور ترکمنستان، مرزهای ایران با بقیه کشورها هر چند محدود بازشده و به همان نسبت هم شاهد بهبود در توسعه صادرات هستیم. ضمن اینکه باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که در این چند وقت اخیر، سطح تقاضا برای صادرات به‌شدت پایین بود اما در حال حاضر خوشبختانه برای بیشتر کشورها جاافتاده است که باید با کرونا کنار بیایند و به نظر من فرصت خوبی است تا در این سه ماه تابستان عقب‌ماندگی صادرات در فصل بهار را جبران کنیم تا در شش ماهه دوم سال دچار مشکل نشویم.

در همین رابطه