رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

علی‌اصغر جمعه‌ای در نشست هیات نمایندگان اتاق سمنان مطرح کرد

ضرورت امضای پیمان‌های تجاری با همسایگان برای حمایت از تولید

علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان در نشست هیات نمایندگان این اتاق، با اشاره به موفقیت بخش خصوصی در حفظ مناسبات تجاری با همسایگان در دوره تحریم، بر ضرورت امضای پیمان‌های تجاری متناسب با این کشورها برای حمایت از تولید تأکید کرد.

07 تیر 1399
کد خبر : 33659
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق سمنان با اشاره به مراودات و مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه، گفت: یکی از موفقیت‌های بخش خصوصی آیت است که حتی در شرایط تحریم توانسته است مناسبات متوازن تجاری با این کشورها برقرار کند.

علی‌اصغر جمعه‌ای بیست و دومین نشست هیئت نمایندگان اتاق سمنان افزود: تیم اقتصادی باید هرچه زودتر پیمان‌های تجاری متناسبی با کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران منعقد نماید تا توسعه تجاری فی‌مابین رونق بیشتر پیدا کند.

امیرحسین شقاقی خوش‌خلق، عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان نیز در این نشست گفت: متولی صنعت، معدن و تجارت دوستان و همکاران شما هستند این بخش‌ها دچار مشکلات فراوان است که باید توسط همکاران شما کارسازی شود.

او ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی در شرایط تحریم و کرونا توانسته‌اند به تولید و صادرات ادامه بدهند تقاضای فعالان اقتصادی از متولی صنعت این است که مشکلات مبتلابه را با وزارت خانه متبوع حل نمایند، اگر توان حل کردن مشکلات را ندارند دستورالعمل‌های جدید برای صادرات تولید نکنند.

شقاقی تصریح کرد: سال گذشته، با میزان مشخصی از منابع پولی توان این را داشتیم تا میانگین خوبی تولید کالا داشته باشیم ولی در حال حاضر به خاطر کاهش ارزش پول ملی توان میانگین تولید سال قبل را نداریم.

در ادامه، حمید علوی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق سمنان گفت: صادرکنندگان با تحریم کنار آمده‌اند توانسته‌اند درگاه‌های خاص خود را برای صادرات شناسایی نمایند اما مشکل بزرگ صادرکنندگان وضع دستورالعمل‌های هست که به‌صورت خلق‌الساعه صادر می‌شود، این شرایط و تحریم داخلی موانع بسیار زیادی برای تولید و صادرات ایجاد کرده است

علوی ادامه داد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان بدون هیچ‌گونه حمایت دارند به تولید و صادرات ادامه می‌دهند، توقع این است که متولیان دولتی حمایت متناسبی از صاحبان کسب‌وکار داشته باشند

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق سمنان افزود: فرسودگی ماشین‌آلات معادن یکی از مشکلات عدیده تولید معادن است، باید نوسازی متناسب در این بخش صورت بگیرد تا بتوانیم بدون انتقال ارز ماشین‌آلات و قطعات وابسته را وارد کنیم تا ناوگان معادن نوسازی بشود

علوی خواستار اخذ مجوز توسعه راه‌های معدنی شد و ادامه داد: تا آنجا که می‌توانیم باید بروکراسی‌های اداری را کم نماییم، نباید برای بهینه‌سازی یک مسیر معدنی منتظر مجوز وزارتخانه باشیم

سعید ترکمان دهنوی، عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان و رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان نیز در این نشست گفت: در شرایط عادی نیستم بازارها و مبادلات تجاری در دوران کرونا شکل جدید به خود گرفته، صادرکنندگان در شرایط خاص و ویژه به فعالیت ادامه می‌دهد.

او تصریح کرد: ما به دنبال موفقیت‌های کوچک هستیم، توان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان بسیار زیاد است می‌توانیم تغییرات زیادی را در این سازمان در حمایت از تولید ایجاد کنیم، این ملاحظات را می‌توانیم با حمایت از تشکل‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به‌عنوان پایلوت در استان انجام داده و در آینده در کل کشور تسری بدهیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان سمنان ادامه داد: پتانسیل صادرات استان سمنان بسیار زیاد است می‌توان با دلار 20 هزارتومانی صادرات انجام داد به‌شرط اینکه سازمان‌های متولی از صادرکنندگان حمایت و موانعی ایجاد ننمایند

مهدی حداد، عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان نیز گفت: سازمانی که متولی صنعت، معدن، تجارت، تولید، واردات، صادرات، شورای رقابت و حمایت از مصرف‌کنندگان و دیگر مسئولیت‌های اقتصادی است کمتر از بانک مرکزی نیست.

او ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت است که ارز را وارد این مملکت می‌کنند لطفاً درگاه‌های ورودی ارز حاصل از صادرات را رونمایی نمایید و بگوئید که چگونه صادرکننده بتواند در مسیر مطمئن و باثبات به فعالیت ادامه دهند.

حداد ادامه داد: نقش بانک‌ها و نمایندگی ما در خارج از کشور و کشورهای همسایه چه است چرا نمی‌توانیم از طریق نمایندگی بانک‌ها ارز را وارد کنیم.

او تصریح کرد: واحدهای کوچک که ارباب جمعی بزرگ ندارد نیازمند حمایت این سازمان می‌باشند باید کاری انجام بدهیم در غیر این صورت حجم صادرات غیرنفتی به‌شدت کاهش خواهد یافت

فرج‌الله معماری، عضو هیات نمایندگان اتاق، مسئولیت‌های سازمان صنعت را بسیار مهم خواند و بیان داشت: باید برنامه توسعه بخش صنعت و معدن تدوین بشود و به فعالان اقتصادی ارائه داده شود.

او ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت چه اقدامات و چه حمایت‌های را برای دوران کرونا و پسا کرونا برای صاحبان کسب‌وکار در نظر گرفته است.

موضوعات :
در همین رابطه