رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

کیوان کاشفی در میزگرد تأثیر کرونا بر اقتصاد کرمانشاه مطرح کرد

جبران خسارت‌های کرونا؛ پشت سد محدودیت منابع و مشکلات ساختاری

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق کرمانشاه معتقد است به‌واسطه کمبود منابع مالی و مشکلات ساختاری، راهکارهایی که برای جبران خسارت‌های اقتصادی کرونا مطرح می‌شود به نتیجه نمی‌رسد. به عقیده او در این شرایط، سخت‌ترین کار پیدا کردن راهکارهایی برای جبران این خسارت‌هاست.

09 تیر 1399
کد خبر : 33682
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق کرمانشاه معتقد است به‌واسطه کمبود منابع مالی و مشکلات ساختاری، راهکارهایی که برای جبران خسارت‌های اقتصادی کرونا مطرح می‌شود به نتیجه نمی‌رسد. به عقیده او در این شرایط، سخت‌ترین کار پیدا کردن راهکارهایی برای جبران این خسارت‌هاست.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران - عکس: محمد علی‌مهدی

عضو هیات رئیسه اتاق ایران، خسارت‌های اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا در استان کرمانشاه را حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: این خسارت‌ها باید برای عادی‌سازی وضعیت جبران شوند؛ اما در شرایط فعلی، سخت‌ترین کار پیشنهاد راهکار برای جبران بخشی از خسارت‌های اقتصادی ناشی از کرونا است.

کیوان کاشفی در میزگرد تخصصی تأثیر کرونا بر اقتصاد استان کرمانشاه با اشاره به پیامدهای کرونا که تمام جهان را درگیر خود کرده، اظهار کرد: این خسارت‌ها در بعد اقتصادی خود را بیشتر نشان داده و تاکنون کمتر بحرانی در جهان داشتیم که وسعت آن تا این حد کشورهای دنیا را درگیر کند.

او با بیان اینکه پیامدهای اقتصادی کرونا نزدیک به 170 کشور دنیا را تحت تأثیر قرار داده، ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد رشد اقتصاد جهانی به دلیل شیوع بیماری کرونا حدود سه درصد و رشد ناخالص داخلی کشورها نیز بسته به شرایط آنها بین دو تا چهار درصد کاهش یابد.

رئیس اتاق کرمانشاه، افزود: حوزه‌هایی مانند گردشگری، بخش فرهنگی و ... از مهم‌ترین بخش‌هایی بودند که بیشترین آسیب را از شیوع کرونا تا حدود 70 درصد متحمل شدند و از سوی دیگر با سیل عظیم بیکاری در کشورهای مختلف نیز مواجه هستیم.

کاشفی پیامد دیگر شیوع کرونا را کاهش تقاضا برای نفت و پایین آمد نرخ آن تا رقم کم‌سابقه بشکه‌ای 20 دلار اعلام کرد که این امر نیز بر اقتصاد بسیاری از کشورها اثرگذار بوده است.

او معتقد است سه عامل باعث شده خسارت پیامدهای اقتصادی کرونا در جهان تشدید شود، یک عامل قطعی نبودن رفتار و زمان پایان بیماری، عامل دیگر درگیر کردن 10 اقتصاد بزرگ دنیا و عامل سوم وارد کردن شوک عظیم به هر دو بخش عرضه و تقاضا است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه ایران نیز مانند تمام دنیا تحت تأثیر این پیامدها بوده، اظهار کرد: در ایران به دلیل مشکلات اقتصادی زمینه‌ای که داشتیم پیامدهای اقتصادی کرونا تشدید شده است. این مشکلات شامل مسائل ناشی از تحریم‌ها، پایین بودن اندوخته ارزی، کاهش فروش نفت، تورم دورقمی، رشد اقتصادی منفی، موانع کسب‌وکار و ... است.

کاشفی با اشاره به اینکه کشورها به فراخور شرایطی که داشتند تدابیری برای کاهش خسارت‌های اقتصادی ناشی از کرونا اندیشیدند، عنوان کرد: در کشور ما در شرایط کنونی سخت‌ترین کار پیشنهاد دادن راهکار است زیرا هر پیشنهادی که مطرح می‌شود یا با محدودیت منابع مالی یا با مشکلات ساختاری مواجه می‌گردد.

او اضافه کرد: تنها چیزی که با قطعیت می‌توان گفت لزوم تغییر رفتارها و راهکارها است و دیگر نمی‌توان با دست‌فرمانی که در دی و بهمن‌ماه سال گذشته داشتیم در این شرایط بحرانی جلو برویم.

این فعال اقتصادی کار مهم دیگری که باید انجام شود را تسهیل فضای کسب‌وکار در شرایط کنونی دانست که نیازی به پشتوانه مالی ندارد و عمدتاً نرم‌افزاری است و ادامه داد: باید اجازه بدهیم توده اقتصاد از درون کار خود را پیش ببرد و فقط شرایط را برای آن تسهیل کنیم.

کاشفی بر لزوم واگذاری کارها به خود مردم و بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: بخش دولتی باید در این شرایط فقط بعد نظارتی داشته باشد.

او موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد را حمایت از واحدهای کوچک و متوسط دانست و افزود: این واحدها هیچ بار مالی برای دولت ندارند اما بیشترین آسیب را شیوع کرونا دیدند و اگر حمایت نشوند در معرض خطر قرار دارند.

کاشفی معتقد است: تاب‌آوری واحدهای بزرگ در برابر این مشکلات اقتصادی است و ازاین‌رو نباید همه حمایت‌ها را به سمت واحدهای بزرگ معطوف کنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران از برخی اقدامات انجام شده برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و کاهش خسارت اقتصادی کرونا از جمله امهال تسهیلات بانکی، حق بیمه و مالیات یاد کرد و ادامه داد: تسهیلاتی هم برای حمایت از بنگاه‌ها در نظر گرفته شده اما شرط استفاده از آن داشتن اشتغال رسمی است و این در حالی است که ما آمار قابل‌توجهی از اشتغال غیررسمی در کشور داریم که این بخش قطعاً صدمات زیادی متحمل خواهد شد.

او تأکید کرد: از سوی دیگر به نظر می‌رسد امکان تزریق مالی برای جبران خسارت‌ها محدود است زیرا بانک‌ها تا حد آستانه‌ای که می‌توانستند تسهیلات پرداخت کردند.

کاشفی همچنین از پیامدهای اقتصادی بر فقیرتر شدن مردم خصوصاً دهک‌های پایین جامعه هم یاد کرد و گفت: مشکلات اقتصادی که از گذشته داشتیم بر اثر شیوع کرونا تشدید شده و زندگی را برای برخی از اقشار مردم بسیار دشوار کرده است که باید جلوی این روند را بگیریم اگرچه سخت و دشوار است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران اشاره‌ای هم به پیامد اقتصادی کرونا در استان کرمانشاه داشت و افزود: با بررسی اختصاصی که از 85 حوزه کسب‌وکار در استان انجام دادیم خسارت اقتصادی کرونا در استان تا پایان خردادماه به حدود سه هزار میلیارد تومان رسیده است که بخش قابل‌توجهی از آن غیرقابل‌بازگشت است.

او همچنین از بیکار شدن نزدیک به 13 هزار نفر بر اساس درخواست ثبت شده برای بیمه بیکاری در استان یاد کرد و گفت: به نظر می‌رسد تعداد واقعی افراد بیکار شده حدود دو برابر این عدد یعنی نزدیک به 26 هزار نفر باشد که البته با بازگشایی برخی کسب‌وکارها تعدادی از این افراد بیکار به شغل خود برگشته‌اند.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: برخی حوزه‌ها از جمله برخی صنایع و واحدهای تولیدی و همچنین بخش کشاورزی از ابتدا متحمل زیان چندانی نشدند اما اکنون با طولانی شدن انسداد مرزها، کاهش حدود 46 درصدی صادرات در سه‌ماهه امسال و کاهش تقاضا، شاهد زیان اقتصادی برای این بخش‌ها هم هستیم.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه هر استانی فرهنگ اقتصادی مختص به خود را دارد، یادآور شد: در کرمانشاه نیز راهکارهایی که برای کاهش پیامدهای اقتصادی کرونا اندیشیده می‌شود باید متناسب با همین فرهنگ اقتصادی باشد.

در همین رابطه