رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشور در نشست اتاق همدان مطرح کرد

تمرکز بر صنعت گردشگری به‌جای توسعه صنایع آب‌بر

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور در دیدار با اعضای هیات نمایندگان اتاق همدان و فعالان اقتصادی این استان، توجه به حوزه‌های کشاورزی، های تک و گردشگری را از ملزومات توسعه این استان برشمرد که با اقلیم و ظرفیت‌های همدان نیز همخوانی دارد.

10 تیر 1399
کد خبر : 33712
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

احمد خرم رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشور با جامعه مهندسی و دست‌اندرکاران حوزه احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی همدان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس اتاق همدان در این دیدار، مطالبه حقوق بخش خصوصی را به‌صورت منسجم و سازمان یافته از مهم‌ترین اثرات فعالیت اتاق‌ها عنوان کرد و گفت: فعالان اقتصادی استان همدان دریافته‌اند مطالبه انفرادی حقوق خود اغلب امری زمان‌بر و طاقت‌فرسا است و هم‌اکنون اتاق این ظرفیت را ایجاد کرده تا موضوعات و موانع ابتدا در کمیسیون‌ها و کمیته‌های زیرمجموعه طرح موضوع شده و در صورت عدم تسهیل امور، موضوع در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی حل‌وفصل شود.

علی‌اصغر زبردست در رابطه با برخی موانع و قوانین دست و پاگیر سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور، ابراز امیدواری کرد با حضور رئیس این سازمان در اتاق همدان، مشکلاتی که در این حوزه تلنبار شده، با حوصله و صبر و درایت برطرف شود.

در ادامه این نشست احمد خرم، رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور ضمن تقدیر از فعالیت‌های اتاق همدان در سالیان اخیر گفت: در دوره‌هایی اتاق‌های استانی به یک موجود بی‌جان مبدل شده بود اما با تلاش‌های جهادی و دلسوزانه‌ای که در سالیان اخیر صورت گرفت اتاق همدان با حضور در مباحث پارلمان بخش خصوصی و اقدامات اثرگذار اکنون در سطح کشور مطرح و صاحب جایگاهی شناخته شده است.

او با تشکر از فعالیت‌های اثربخش کمیسیون احداث و خدمات فنی اظهار کرد: یک جریان حمل‌ونقلی در استان ایجاد شد و به پیشرفت خوبی رسید اما تدبیر و اصلاح در نقاط حادثه‌خیز هنوز امری است که نیاز است بیشتر به آن پرداخته شود.

او با تأکید بر اینکه توسعه گردشگری مهم‌ترین بحث استان است افزود: باید نیمی از بودجه زیربنایی و خدمات عمومی استان به سمت حوزه گردشگری و زیرشاخه‌های آن چون صنایع‌دستی و... هدایت شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور ضلع دیگر توسعه استان را توسعه کشاورزی دانست و تأکید کرد اکنون در مبحث توسعه کشاورزی توسعه کمی مدنظر نیست بلکه آنچه مهم و اثربخش‌تر خواهد بود توسعه کیفی است.

خرم بحث یکپارچه‌سازی زمین‌های پراکنده و بهره‌برداری‌های نوین از آن را از مهم‌ترین اقداماتی برشمرد که در حوزه کشاورزی همدان صورت گرفته و افزود: زمین‌های مستعدی در استان همدان داریم که توسعه کیفی آن‌ها به معنای یکپارچه‌سازی، آبیاری تحت‌فشار، کشت گلخانه‌ای و از این قبیل موارد باید مدنظر باشد.

او اظهار کرد: اکنون از هر مترمربع یک کیلو محصول برداشت می‌شود که این راندمان در دنیا 7 کیلو بوده و این نشان‌دهنده آن است که تلاش‌ها باید مدیریت شده و مهندسی شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور در مورد توسعه صنعتی نیز استان همدان را مستعد توسعه صنایع های تک دانست و تأکید کرد: توسعه صنایع غیر آب بر و صنایعی با آلایندگی پایین در استان مدنظر باشد

او در ادامه مباحث خود؛ توسعه آموزش را دو رکن دیگر از لازمه‌های تحول، پیشرفت و شکوفایی اقتصاد استان برشمرد و در رابطه با برخی مشکلات سازمان نظام‌مهندسی گفت: سازمان نظام‌مهندسی اکنون با خدمات تعریف شده کمتر نیم درصد هم حق‌الزحمه دارد که این میزان باید به 4 تا 5 درصد ارتقا یافته و این امر نیازمند انسجام دستگاه‌ها بالأخص شهرداری‌ها است.

خرم با تأکید بر کوتاه‌سازی فرایندهای اداری در کلیه نهادها بالأخص نظام‌مهندسی ساختمان، افزود: در مواردی امور اداری در این حوزه 6 ماه به طول می‌انجامید و نقد اصلی‌تر آنجایی است که نقشه کنترل شده در اغلب موارد اجرا نشده و موضوع به کمیسیون ماده 100 ارجاع و اعمال جریمه صورت می‌گیرد که از این قبیل موارد با اجرای مکانیسم منظمی به‌زودی در سازمان حل‌وفصل خواهد شد.

به گفته او، درگیری مالک یا کارفرما با 7 ناظر که اغلب در محل پروژه حاضر نخواهند بود ازجمله مواردی است که باید اصلاح شود.

موضوعات :
در همین رابطه