رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

بررسی مشکلات بانکی فعالان کشاورزی کرمان با حضور مدیرعامل بانک کشاورزی

در نشستی با حضور مدیرعامل بانک کشاورزی ایران، رئیس اتاق کرمان و مدیران بانک های کشاورزی شمال و جنوب استان، مسائل و مشکلات بانکی فعالان کشاورزی جنوب استان بررسی شد.

14 تیر 1399
کد خبر : 33750
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شیوع ویروس کرونا آسیب های بسیاری را به بخش کشاورزی وارد کرده که فعالان اقتصادی کشاورزی استان در این نشست به برخی مشکلات از جمله انباشت محصول، عدم وجود بازار، کمبود شدید نقدینگی برای اداره واحدهای کشاورزی در سال زراعی پیش رو، به فروش نرسیدن محصولات گلخانه‌ای، جالیزی و تره‌بار به دلیل محدودیت های شدید صادراتی و عدم امکان تسویه بدهی‌های گذشته اشاره کردند.

مدیرعامل بانک کشاورزی ایران گفت: در این سفر در مورد پرداخت تسهیلات برای طرح های اولویت‌دار در استان توافقاتی صورت گرفت، هماهنگی هایی انجام و قرار شد مدیریت های بانک‌ها در استان برای تامین سرمایه در گردش واحدهای کشاورزی به ویژه باغات پسته در شمال و گلخانه ها در جنوب کمک کنند.

روح الله خدارحمی افزود: همچنین بنا شد برخی طرح های اولویت دار با کمک جهاد کشاورزی و استانداری مشخص و در برنامه پرداخت تسهیلات بند الف تبصره 18 امسال قرار گیرد که همکاران تلاش خواهند کرد تسهیلات آنها را تامین و برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید در کشاورزی و صنایع تبدیلی استان حرکتی انجام دهند.

او ادامه داد: در مورد امهال مطالبات کشاورزان در چارچوب قوانین مجلس مانند بند "خ" و "و" ، یا قانون تسهیل یا مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار می توان با دریافت 7.5 درصد تسهیلات گذشته، مهلت 5 ساله به کشاورزان تولیدکننده، برای پرداخت تسهیلات داده شود.

خدارحمی اظهار کرد: در گذشته برای صادرات پسته استان و کمک به خرید پسته و صادرات آن تسهیلات و خط اعتباری از محل صندوق توسعه ملی داده شده و امسال نیز خط اعتباری 200 میلیارد تومانی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص یافته که البته هنوز وجه آن تامین نشده که امیدواریم بزودی تامین شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی ایران بیان کرد: قول داده ایم از محل منابع صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک کشاورزی برای کمک به صادرات پسته و خرما استان کمک کنیم و مشکل این است که معمولا اعتبارات قبلی صادرکنندگان سررسید شده و تسویه نشده که سعی می کنیم با گرفتن درصدی از آن تسهیلات، امهال انجام شود که امکان دریافت تسهیلات جدید توسط صادرکنندگان وجود داشته باشد.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون بیمه، بانک و مالیات اتاق کرمان، در مورد صندوق بیمه محصولات کشاورزی و عدم تناسب میزان پرداخت ها نسبت به میزان خسارت ها گفت: تنها راه حل موجود، افزایش درآمد صندوق است که در این رابطه پیشنهادهایی مانند افزایش سهم دولت و افزایش حق بیمه اعضا مطرح می شود.

محمدحسین اکبری تصریح کرد: اجرای بیمه فراگیر نیز می تواند به این موضوع کمک کند که در این زمینه اتاق آمادگی همکاری برای فرهنگ سازی در این زمینه در بین اعضای تشکل های بخش خصوصی را دارد.

او افزود: شرکت های خدماتی می توانند زیرمجموعه صندوق بیمه محصولات کشاورزی تاسیس شوند و خدمات کشاورزی مانند کاشت، داشت و برداشت را انجام دهند که با اینگونه فعالیت ها بسیاری از مشکلات برطرف می شود و خسارت ها کاهش می یابد. 

موضوعات :
در همین رابطه