رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

محمود تولایی در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق کاشان

بخش کشاورزی موتور محرک رشد اقتصادی است

محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان در نشست کمیسیون کشاورزی این اتاق کاشان بر ضرورت توجه به فعالیت‌های حوزه کشاورزی تأکید کرد و گفت: در شرایط فعلی اقتصاد، فقط بخش کشاورزی دارای رشد مثبت بوده و توانسته است رشد منفی فعالیت‌های سایر بخش‌ها را تعدیل کند.

15 تیر 1399
کد خبر : 33772
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کاشان گفت: امروز موتور محرک رشد اقتصادی در حال حاضر کشور کشاورزی است و سایر بخش‌های اقتصادی منفی شش تا هشت پیش‌بینی می‌شود و تنها بخشی که می‌تواند ما را به صفر یا منفی دو برساند، کشاورزی است اما این بخش اقتصادی مظلوم واقع شده است.

محمود تولایی در نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست اتاق کاشان با اشاره به کاهش میزان دبی چاه‌های قانونی و مجوز دار کشاورزی این منطقه تأکید کرد: برای کنترل و نظارت بر آب چاه‌های کشاورزی باید چاه‌های غیرمجاز مسدود شود.

او افزود: کشاورز بر اساس میزان مجوز و آب‌دهی چاه نسبت به لوله و شبکه‌گذاری برای آبیاری قطره‌ای و بارانی و دیگر روش‌های نوین برنامه‌ریزی و هزینه کرده است اما هنگامی‌که میزان مجوز را و برداشت چاه به نصف کاهش می‌یابد، منابع و تجهیزات نوین کشاورزی نیز از بین رفته و کل کار از انتفاع خارج می‌شود چه کسی پاسخگوی این خسارت خواهد بود؟

او ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد اگر دولت بتواند جلو متخلفین را بگیرد افزایش برداشت از منابع زیاد نیست و سطح معقولی است اما بجای برخورد با چاه‌های غیرمجاز، از برداشت چاه‌های مجاز جلوگیری می‌کنند.

در ادامه مهرداد مرادوند با بیان اینکه مسائل و مشکلات کشاورزی در اکثر نقاط کشور یکسان است، اظهار داشت: مظلوم‌ترین بخش مربوط به بخش کشاورزی است و ازاین‌رو مشکلاتی را برای کشاورزی و کشاورز به وجود آورده است و این موضوعات در راستای ضد توسعه کشاورزی است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان ضمن انتقاد از ماده 101 و عدم صرفه اقتصادی برای کشاورز برای ایجاد واحد کشاورزی در محدوده شهری افزود: بهترین راهکار منطقه بندی قانون است و اتفاق افتادن آن می‌تواند به یک نتیجه و اجماع خوبی رسید درحالی‌که دست مدیران کل در این زمینه بسته است.

سپس سید تقی حجازی، بخش کشاورزی را به‌عنوان صاحب اصلی آب عنوان کرد و اظهار داشت: وی خواستار واگذاری مالکیت آب به مالک اصلی آن، بخش کشاورزی شد.

عضو هیات رئیسه اتاق کاشان افزود: اگر در ماهیان زینتی و ... به‌عنوان شاگرد اول کشور هستیم چون از دیرباز مردم در منطقه دو شغله بوده و کشاورزی در کنار صنعت رونق داشته و دارد.

رئیس کانون گل سرخ با اشاره به تحقیقاتی که در زمینه مصرف بهینه در دانشگاه صورت گرفته اظهار کرد: دانشگاه در زمینه آبیاری و مصرف بهینه آب به پیشرفت بخش کشاورزی کمک می‌کند پس محدودیت در شیوه مصرف آب گذاشته، نه اینکه بخش کشاورزی را محدود کنید.

در پایان سیدجواد ساداتی نژاد با بیان اینکه باید گلخانه را در منطقه توسعه دهیم، اظهار داشت: قوانین دست و پا گیر باعث شده است که مشکلاتی برای توسعه بخش کشاورزی ایجاد شده است و بر همین اساس لازم است در این زمینه اقدامات لازم صورت پذیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر توسعه دام‌پروری افزود: لازم است تا برای پرورش ماهیان آب‌شور به‌ویژه ماهی تیلاپیا اقدامات لازم صورت پذیرد تا مشاغل قابل‌توجهی را در این زمینه انجام شود چراکه این منطقه پتانسیل‌های مختلف کشاورزی دارد.

گفتنی است حوزه کشاورزی در اوضاع و شرایط فعلی و با توجه به تحریم‌های اخیر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است درحالی‌که بهره‌وری این بخش باوجود تحریم‌ها حفظ و ارتقاء پیدا کرده است و ازاین‌رو لازم است تا بیش‌ازپیش به آنان رسیدگی شود.

اتاق کاشان نیز در حفظ و ارتقاء شرایط می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد و یکی از پتانسیل‌های این نهاد وجود کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست است که کشاورزان، روسای اتحادیه‌ها و انجمن‌ها می‌توانند بدون واسطه مشکلات خود را با مسئولان مطرح کنند.

کشاورزان مشکلات مختلفی در زمینه بیمه، قیمت‌گذاری، نبود زیرساخت‌ها دارند که با تشکیل جلسات در قابل کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست اتاق کاشان می‌توانند این موضوعات را با مسئولان و روسای ادارات مطرح و برای آن چاره‌اندیشی لازم صورت پذیرد.

موضوعات :
در همین رابطه