شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان فارس مطرح شد

توزیع داروهای گیاهی در عطاری ها بررسی می شود

در نشست شورای گفت‌وگوی استان فارس بعد از بررسی مسائل و مشکلات صنف عطاری‌ها در فروش گیاهان دارویی فراوری شده، مقرر شد این موضوع در کارگروهی متشکل از چندین دستگاه بررسی و پیگیری شود.

03 اردیبهشت 1403
کد خبر : 33975
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: اخیراً طبق بخشنامه‌ای که برای ممنوعیت عرضه محصولات گیاهی دارای بسته‌بندی و با برچسب اصالت در عطاری‌ها و دستورالعمل و بخشنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی، عرضه و فروش این محصولات توسط عطاری ممنوع است.

محمدصادق حمیدیان در هفتاد و نهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس افزود: این محصولات علیرغم داشتن برچسب صرفاً دارویی نیستند و محصولاتی هستند که گیاهی و فاقد مواد شیمیایی هستند و این موضوع توسط مدیر سابق دانشگاه به‌گونه‌ای مدیریت شد که عطاری‌ها می‌توانستند این محصولات را به فروش برسانند.

رئیس اتاق شیراز اضافه کرد: باوجوداینکه محصولات مجوزدار به‌منظور خروج محصولات تقلبی در بازار در عطاری عرضه می‌شود، اما عطاری‌ها برای همین محصولات نیز به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و بخش اعظمی از فروش عطاران از دست رفته است.

حمیدیان اظهار کرد: با توجه به اینکه اعضای اتحادیه در هشت سال گذشته دوره‌های آموزشی و تکمیلی را برای صنف عطاران گذرانیده‌اند و مجوزهای لازم را اخذ کردند سطح علمی عطاران به نسبت قبل افزایش یافته است و انتظار می‌رود این محصولات کما فی سابق در عطاری‌ها به فروش برسد.

در ادامه این جلسه سجاد شرافت، مدیر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این موضوع گفت: از دی‌ماه سال گذشته سازمان غذا و دارو بخشنامه‌های خود را سخت‌گیرانه‌تر کرده و برنامه عملیاتی خود در سال 1402 برخورد با فروش داروهای گیاهی در مکانی به‌غیراز داروخانه‌ها قرار داده است.

به گفته او، در سال گذشته در ده ماه از حدود 480 عطاری بازدید صورت گرفته که 53 واحد به مرجع قضایی معرفی شدند که داروهای گیاهی وارداتی قاچاق نیز به فروش می‌رساندند.

وی ادامه داد: با موافقت فرماندار، اجازه داده شد فرآورده‌هایی که به‌صورت otc و موضعی هستند علاوه بر داروخانه‌ها در عطاری‌ها نیز به فروش برسد اما انجمن داروسازان معترض هستند که نباید این داروها در عطاری‌ها عرضه شود.

در همین موضوع، محمدمهدی رزمجو، مدیرکل استاندارد فارس هم گفت: مرجع رسمی تأیید دارو در دنیا وزارت بهداشت است و عطاری‌ها می‌توانند گیاهان دارویی را بفروشند. داروهای گیاهی تحت نظر سازمان قیمت‌گذاری شده است.

در ادامه مرتضی شریفی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز اظهار کرد: در جلسه کارشناسی مشکل تعزیرات این واحدها با مکاتبه تا حدودی مرتفع شده است. برخی از گیاهان دارویی که فرآوری شده‌اند در عطاری هم به فروش می‌رسند که مورد دارد و باید پیگیری شود.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس و رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس نیز گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون اساسی کشور کار دولت عمدتاً بحث سیاست‌گذاری و نظارت بر اجرای آن است و دخالت دولت در مسائل بخش خصوصی نادرست است که اتفاق افتاده است.

وی افزود: همه بخش‌ها تأکید بر این دارند که کار باید به دست بخش خصوصی و فعالان اقتصادی باشد.

در ادامه سایر دستور جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح و بحث و بررسی کارشناسی شد.

مصوبات نشست گفت‌وگوی استان فارس

- در این نشست مصوب شد: دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با صدور نامه‌ای، داروخانه‌های دولتی را ملزم به فروش شیر خشک کند.

- شرکت‌های پخش سایه سمن و رازی توزیع شیر خشک را با مهلت بازپرداخت سه‌ماهه به داروخانه‌ها تحویل دهند.

- مکاتبه استاندار فارس مکاتبه‌ای با وزیر بهداشت در خصوص اعطای مهلت سه‌ماهه به تمام داروخانه‌های استان جهت تسویه با شرکت‌های توزیع شیر خشک انجام شود.

- دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری در مکاتبه با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان در خصوص واگذاری ریشه شیرین‌بیان - غیرقانونی و قاچاق شده- به واحدهای تولیدی مجوزدار در کوتاه‌ترین زمان صورت گیرد.

- مکاتبه‌ای از سوی دفتر استاندار با گمرک ایران و سازمان توسعه تجارت در خصوص تسریع در ارسال گزارش ورود موقت مواد اولیه شیرین‌بیان جهت عدم درج بدهی رفع تعهد ارزی صادرکنندگان صورت گیرد.

- دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری در مکاتبه با اداره تعزیرات حکومتی، موضوع اطاله پرونده‌های صنف عطاران را پیگیری کند.

- کارگروهی متشکل از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اداره استاندارد، انجمن داروسازان استان، شرکت‌های صنعت پخش استان و اتاق بازرگانی تشکیل و موضوع توزیع داروهای گیاهی در صنف عطاری‌ها بررسی و پیگیری شود.

موضوعات :
در همین رابطه