شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان یزد مطرح شد

تهدید صنایع به قطع برق، مناسبتی با جهش تولید ندارد

نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد به موضوع پیگیری مشکلات گردشگری، موانع تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، بررسی تفاوت قابل‌توجه ادعای دولت در مورد بازگشت ارز ناشی از صادرات و لزوم عمل به تعهدات این حوزه از سوی مسئولان اختصاص یافت.

01 مرداد 1399
کد خبر : 33979
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق استان با اشاره به بررسی مشکلات ناشی از کرونا در بخش صنعت، گفت: بر اساس نتایج دریافتی از پرسش‌نامه‌های ارائه شده به بخش صنعت، معدن و تولید، میزان خسارت‌ها و اهم مشکلات برآورد شده است.

محمدرضا قمی، در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد، افزود: پس از توزیع ۵۶۴ پرسش‌نامه بین ۳۵۸ واحد با تعداد ۱۰ هزار و سه نفر شاغل، پاسخ جامعه هدف را در مورد میزان آسیب‌پذیری ناشی از کرونا، تأثیر بر میزان فروش، صادرات و تولید و بازدهی و همچنین تعدیل نیرو نسبت به سال قبل گرداوری شده است.

قمی تصریح کرد: بر اساس نتایج این تحقیق درمجموع آسیب‌پذیری ناشی از کرونا ۶۳ درصد و تأثیر بر میزان فروش در ماه‌های اسفند و فروردین حدود ۶۱ درصد، تأثیر بر حوزه صادرات ۳۵ درصد و تولید نیز ۴۸ درصد ارزیابی شد. ضمن اینکه در این بررسی، میزان تعدیل نیرو در بازه مذکور نیز ۴۸۳ نفر برآورد شد.

او با ابراز امیدواری از بازگشت نیروها به کار بر اساس دستاوردهای آماری پرسش‌نامه و شواهد موجود در استان در ماه‌های آتی، به مسئله بازگشت ارز صادرات نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس دستورالعمل بازگشت ارز ناشی از صادرات کشور، با اعمال تغییراتی صادرکننده در دو سال ۹۷ و ۹۸ معادل ۸۰ درصد ارز را تأمین و مابقی را به‌صورت واردات با اولویت تأمین مواد موردنیاز خود یا از طریق عرضه به سامانه نیما باید تسویه کند ولی متأسفانه اخیراً در مصوبات کمیته ماده دو، صادرکننده موظف به تسویه ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات به‌صورت ۸۰ درصد نقد و ۲۰ درصد حواله است.

رئیس اتاق یزد افزود: واحدهایی که قبل از این مصوبه، تأمین مواد و اقدامات دیگر را دراین‌باره کنار گذاشته‌اند نیز به همراه صادرکنندگان سه‌ماهه اول امسال مشمول مقررات مصوبه سال ۹۸ بودند نیز شامل دستورالعمل جدید هستند و باید تا ۳۱ تیرماه حساب ارزی خود را تسویه کنند.

قمی با گلایه از مشکلات وضعیت ارز و هجوم بازار ارز برای تسویه، به گزارش ارسال شده به اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در مورد صادرات نیز اشاره کرد و گفت: صادرکنندگان سراسر کشور شامل ۲۰ هزار کارت بازرگانی هستند که دولت مدعی است ۲۷.۵ میلیارد دلار بازگشت ارز توسط این ۲۰ هزار کارت اتفاق نیفتاده است اما طبق پالایش اتاق ایران و اتاق استان‌ها، این رقم ۸.۷ میلیارد دلار است که از این مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار متعلق به بخش خصوصی است.

او در رابطه با آمار استانی دراین‌باره نیز تصریح کرد: در استان نیز بر اساس آمار بانک مرکزی، ۲۸۸ صادرکننده مشمول این مسئله هستند که از این تعداد ۱۰۳ مورد ایفای تعهد بالای ۷۰ درصد، ۸۰ مورد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۹۷ درصد نیز صادرات کمتر از حدنصاب داشته‌اند اما همه این افراد از سوی بانک مرکزی شامل این مصوبه شده‌اند.

قمی تأکید کرد: در این تعداد محدود هم که مدعی عمل نکردن به تعهداتشان هستند، اکثریت متعلق به صادرات سال ۹۷ بوده که در سال ۹۸ تسویه کرده‌اند و در سیستم بانک مرکزی این عملیات تسویه اعمال نشده است. البته تعدادی از این افراد نیز در مقابل صادرات خود، واردات انجام داده‌اند که این عملیات نیز در سیستم بانک مرکزی اعمال نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی یزد با تأکید بر لزوم توجه به تفاوت ارقام ارائه شده در زمینه ارز از صادرات، تصریح کرد: باید بررسی‌های بیشتری انجام و پیشنهاد‌های قابل‌توجه و اجرایی ارائه شود.

او به مسئله جهش تولید و ایجاد اشتغال و افزایش شیفت‌های کاری اشاره کرد و با گلایه از ناهماهنگی در این زمینه تصریح کرد: بعضاً افزایش مصرف انرژی و تهدید به قطع برق یا انواع انرژی را در حالی شاهد هستیم که باید در این شرایط تمام توان خود را برای تولید به کار گرفت ازاین‌رو نمی‌دانیم باید تولید کنیم یا نه؟

در ادامه این نشست، استاندار یزد با قدردانی از صنعت گردشگری این استان که قبل از مصوبات استانی ستاد کرونا، با دغدغه‌مندی نسبت به‌سلامت جامعه فعالیت خود را متوقف کرد، گفت: پیشرو بودن یزد در تعطیلی مهمانسراهای ادارات و دستگاه‌های استان، حمایت دستگاه‌ها از صنایع‌دستی با خرید حدود ۷۰ میلیون تومان صنایع‌دستی تولیدی استان و راه‌اندازی نمایشگاهی دائمی صنایع‌دستی در محل استانداری اقداماتی بود که با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان طی سال جاری انجام شد.

محمدعلی طالبی، به برگزاری کارگروه‌ها، ستادها و جلسات متعدد در حمایت از صنعت اشاره کرد و گفت: البته هر آنچه در استان قابلیت اجرایی دارد به‌عنوان مصوبه اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل مورد حمایت و پیگیری قرار گرفته و خوشبختانه با نگاه روشن قوه قضاییه در حمایت از گردشگری که مصداق آن را در بدو ورود محترم قوه قضاییه به یزد با حمایت صریح از این صنعت شاهد بودیم، از اتفاقات خوب در جهت توسعه و حمایت از گردشگری استان بوده است.

او در ادامه به وجود مشکلات قانونی در رابطه با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها اشاره کرد و افزود: از طرفی دولت نیز با این مسئله مخالف است ولی به نظر با ارائه گزارش توجیهی به معاون رئیس‌جمهور می‌توانی خواستار بازنگری دولت و اصلاح دلایل و توجیهات دولت در این زمینه شویم.

طالبی با بیان اینکه در حال حاضر تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و تقویت سفر در دوره کرونا ایجاد تعارض می‌کند، گفت: موج دوم کرونا یا تداوم موج اول کرونا ازنظر مسئولان وزارت بهداشت، ناشی از رونق سفر در تعطیلات عید فطر و رحلت حضرت امام (ره) بوده است و این نگاه چه درست و چه غلط، همچنان وجود دارد لذا نمی‌توانیم با این مسئله به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و تشویق به سفر دست یابیم اما همچنان پیگیر این موضوع هستیم.

او در مورد مشکلات مطرح شده در مورد عوارض شهرداری نیز تأکید کرد: این مسئله به شهرداری و شورای شهر منعکس و به‌طور جد دنبال خواهد شد و در مورد از مسائل پیک مصرف و قطع برق و انرژی واحدهای صنعتی پیگیر هستیم.

طالبی به اجرایی شدن پیشنهاد‌های کشوری مانند ایجاد صندوق کشوری حمایت از گردشگری در مقیاس استانی اشاره کرد و گفت: اقداماتی از سوی صندوق نوآوری شکوفایی استان انجام و با بخش خصوصی نیز دراین‌باره مذاکره شده است و جلب حمایت برخی صنایع و معادن دراین‌باره را دنبال می‌کنیم.

او به پیگیری جدی مقوله گردشگری سلامت در استان اشاره کرد و گفت: سازوکارهای این مسئله نیز باید پیشنهاد و ابلاغ‌های لازم دراین‌باره نیز صادر و به‌طورجدی پیگیری شود.

موضوعات :
در همین رابطه