رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

کارت اعتباری، راهکار برد-برد برای سهامداران عدالت و بازار سرمایه

حفظ سهام عدالت و تأکید بر عدم فروش آن، ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی بوده که از زمان آزادسازی این سهام همواره از سوی دولت و حتی شخص رئیس‌جمهور موردتوجه قرارگرفته و صراحتاً اعلام‌شده که این سهام می‌تواند در روزهای مبادای زندگی مردم به کار آید. در همین ارتباط، حسین سلاح ورزی عضو شورای عالی بورس از اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت با هدف حفظ ارزش سهام عدالت خبر داده است.

05 مرداد 1399
کد خبر : 34024
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«با حمایت و موافقت دولت و بانک مرکزی، کارت اعتباری در اختیار دارندگان سهام عدالت قرار می‌گیرد.» این خبری است که روز گذشته حسین سلاح‌ورزی اعلام کرد. تصمیمی که همان‌طور هم نایب‌رئیس اتاق ایران و عضو شورای عالی بورس تأکید می‌کند در راستای حفظ ارزش سهام عدالت صورت گرفته است و با این اقدام، سهامداران مجبور به فروش زودهنگام سهام باارزش خود نیستند و بورس هم از تلاطم و نوسان در امان می‌ماند.

سلاح‌ورزی همچنین بر این باور است که با این تصمیم، دارندگان سهام عدالت می‌توانند در شرایط مناسب‌تر و با قیمت بهتر سهام خود را معامله کنند.

اعطای کارت اعتباری به مشمولین سهام عدالت ازجمله تصمیماتی است که بعد از جلسه شورای هماهنگی اقتصادی دولت و اعلام رئیس‌کل بانک مرکزی اتخاذ شد تا در اختیار مشمولان سهام عدالت قرار گیرد و بر اساس این تصمیم مشمولان سهام عدالت می‌توانند از طریق نظام بانکی تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد از ارزش دارایی سهام عدالت خود، کارت اعتباری دریافت و با استفاده از آن می‌توانند با مراجعه به مراکز خرید، به‌صورت اعتباری خرید کنند. بر اساس این طرح مشمولان سهام عدالت تا یک سال فرصت دارند وجه را با بانک تسویه کنند.

به گفته حسین سلاح ورزی، «فراهم شدن دستورالعمل و مقررات و همچنین ایجاد امکانات فنی وثیقه گذاری الکترونیکی سهام عدالت در شرکت سپرده‌گذاری نیازمند تمهیداتی بود که تاکنون این اقدامات انجام‌شده است؛ بنابراین، به نظر می‌رسد به‌زودی و با توجه به اعلام آمادگی چند بانک، این اقدام به مرحله اجرا برسد و در شرایط کنونی با موانع خاصی در این زمینه مواجه نیستیم.»

سلاح‌ورزی همچنین خاطرنشان می‌کند: «این اعتبار وام تلقی نمی‌شود، بنابراین نه‌تنها با اثر تورمی همراه نخواهد شد بلکه می‌تواند با تحریک تقاضا در اقتصاد کشور اثرات مثبتی را داشته باشد.»

ضرورت مشخص شدن سازوکار بانک‌ها برای اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت

سید حسین سلیمی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با تأکید بر ضرورت حفظ ارزش سهام عدالت به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: «همان‌طور که بازدهی بورس در ماه‌های اخیر نشان داده است، حفظ و عدم فروش سهام عدالت درصورتی‌که دارندگان آن‌ها نیاز ضروری به فروش این سهام ندارند، به نفع مالکان شده است. دولت هم تأکید می‌کند که مردم اگر قصد فروش سهام عدالت رادارند، حتماً این کار را با مشورت کارگزاری‌ها انجام دهند. توصیه کارشناسان هم همین است که مردم به سهام عدالت به‌عنوان یک قلک نگاه کنند و تا هر زمان که این سهام متناسب با شاخص بورس و تورم رشد کافی خود را کرد، آن زمان اقدام به فروش کنند.»

سلیمی درباره مصوبه اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت اضافه می‌کند: «صحبت کردن درباره کم و کیف این اقدام قطعاً با ارائه جزئیات بیشتر، راحت‌تر خواهد بود. اما اگر هدف اصلی این مصوبه همان‌طور هم که اعلام‌شده، حفظ ارزش سهام عدالت و ابزاری برای جلوگیری از فروش فوری آن توسط دارندگان باشد، بسیار ارزشمند خواهد بود.»

او همچنین این اقدام را در ساختار فعلی بازار قابل‌اجرا می‌‎داند؛ بااین‌حال تأکید می‌کند که باید سازوکار تخصیص اعتبار از سوی بانک‌ها مشخص شود تا مشکلی در روند اجرا به وجود نیاید. سلیمی در همین زمینه می‌گوید: «همان‌طور هم که آمار نشان می‌دهد، تعداد دارندگان کد بورس و به همان میزان دارندگان سهام عدالت بسیار زیاد است؛ بنابراین شاید صدور کارت اعتباری به ازای هر دارنده سهام عدالت از سوی بانک‌ها کمی مشکل‌آفرین و در عین حال هزینه‌بر باشد؛ مگر اینکه همانطور هم که گفتم جزییات مشخص شود تا بدانیم روند اجرا به چه شکل خواهد بود.

سلیمی همچنین پیشنهاد می‌دهد تا این کار به کارگزاری‌ها سپرده شود تا آنها برای مشمولان عضو خود کارت اعتباری صادر کنند.

در همین رابطه