رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

50 شرکت تراز اول سوئیسی، آماده ورود به کانال مالی ایران و سوئیس هستند

به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس، دومین مبادله انجام شده در قالب کانال مالی ایران و سوئیس، حاکی از تزریق منابع مالی بانک مرکزی به این کانال است. همچنین، 50 شرکت سوئیسی که 90 درصد آنها جزو شرکت‌های تراز اول سوئیس هستند، برای تجارت از طریق این کانال اعلام آمادگی کرده‌اند.

06 مرداد 1399
کد خبر : 34050
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بهمن‌ماه سال 97 بود که سوئیسی‌ها چراغ سبز خود را برای تعامل با ایران از طریق کانال مالی مشترک با اولویت دارو و محصولات غذایی میان دو کشور اعلام کردند. همان زمان روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی به نقل از یک نماینده وزارت دارایی سوئیس گزارش داد: «سوئیس ازآن‌جهت که عضو اتحادیه اروپا نیست، بخش گسترده‌ای در داروسازی دارد و به سنت بی‌طرفی در مناقشات سیاسی پایبند است. به همین دلیل از امتیاز‌های ویژه‌ای برای میزبانی چنین ساختاری برخوردار است.»

دولت سوئیس 10 بهمن سال گذشته،در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اولین پرداخت از طریق کانال تجاری این کشور با ایران برای ارسال دارو، به‌طور آزمایشی انجام‌شده است و به‌زودی به شکل کامل به جریان خواهد افتاد. تا اینکه امروز اعلام شد یک شرکت داروسازی سوئیسی نخستی معامله تحت کانال تجاری بشردوستانه جدید را با ایران  تکمیل کرده است.

شریف نظام مافی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس درباره جزئیات معامله سوئیس با ایران از طریق کانال بشردوستانه که گفته می‌شود برای نخستین بار انجام‌گرفته به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: هنوز جزئیات دقیق این تراکنش اعلام‌نشده است. تنها اطلاعات موجود این است که داروی مبادله شده، داروی سرطانی مربوط به ترانسفیوژن خون بوده است. طبعا فروشنده هم شرکت سوئیسی است و خریدار بیمارستان یا شرکتی از ایران است .

نظام‌مافی تاکید می‌کند: برخلاف آنچه که در رسانه‌ها عنوان شده، اما معامله مذکور در قالب این کانال، برای دومین بار است که انجام شده و به تأیید وزارت خزانه داری آمریکا رسیده و مجوز دارد. اولین محموله وارد شده هم از طریق این کانال از سوی شرکت نوارتیس و در ژانویه 2020 انجام شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس تصریح می‌کند: فعال شدن این کانال نشان می‌دهد که پول بانک مرکزی به این کانال مالی تزریق شده است که نشانه بسیار خوبی است. به این دلیل که 100 روز تا انتخابات آمریکا زمان مانده و اگر در این انتخابات «جو بایدن» پیروز شود، آنگاه تا ژانویه 2021 و روی کارآمدن دولت جدید آمریکا، این کانال مالی می‌تواند نقش حائز اهمیتی در مبادلات تجاری ایران و سوئیس ایفا کند.

 نظام مافی می‌افزاید: 50 شرکت سوئیسی که 90 درصد آنها جزو شرکت‌های تراز اول سوئیس هستند، برای تجارت از طریق این کانال اعلام آمادگی کرده‌اند که نشان می‌دهد شرکت‌های مطرح سوئیسی به خوبی آکاهند که تحریم‌های علیه ایران گذراست. حتی در تحریم‌های قبل و الان هم، شرکت‌های سوئیسی جزو آخرین شرکت‌هایی بوده‌اند که ایران ترک کردند. در حال حاضر هم بسیاری از شرکت‌های سوئیسی در ایران تولید دارند.

او خاطرنشان می‌کند : با این حال نباید منکر رکود حاکم بر تجارت ایران و سوئیس شد. اما طبعا این رکود در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار کمتر است.

در همین رابطه