رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق شهرکرد در جلسه شورای گفت‌وگوی استان چهارمحال و بختیاری

نبض تعامل دولت و بخش خصوصی در شورای گفت‌وگو می‌زند

آیت اله احمدی، رئیس اتاق شهرکرد در نشست اخیر شورای گفت‌وگوی استان چهارمحال و بختیاری گفت: این شورا بستر مناسبی برای گفتمان دوطرفه است و نبض تعامل این دولت و بخش خصوصی در این شورا می‌زند.

08 مرداد 1399
کد خبر : 34061
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق شهرکرد با اشاره به اینکه جلسات شورای گفت‌وگو بستر مناسبی برای تعامل میان دولت و بخش خصوصی است، گفت: برگزاری جلسات این شورا، فرصتی فراهم می‌آورد تا با گفتمان دوطرفه موضوعات، مشکلات و موانع پیش روی بخش خصوصی رفع شده یا در جهت بهبود شرایط، اقدامات و گام‌های عملی برداشته شود و تا زمانی که نبض تعامل دولت و بخش خصوصی در این شورا می‌زند می‌توان امیدوار بود که راهی برای رفع مشکلات پیدا شود.

آیت اله احمدی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان چهارمحال و بختیاری افزود: موضوعاتی که در شورای گفت‌وگو مطرح می‌شود حاصل کارشناسی کمیته کارشناسی این شوراست که به‌صورت منظم هر دو هفته یک‌بار و به‌ضرورت به‌صورت فوق‌العاده تشکیل جلسه می‌دهد و کلیه موارد ارجاع شده را پس از بررسی کارشناسی، یا در همان جلسات مرتفع می‌شود یا به شورای گفت‌وگو ارجاع می‌یابد.

او با اشاره به فلسفه وجودی شوراهای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: با هدف بهبود محیط کسب‌وکار، زمینه‌سازی برای حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و برای پایدارسازی محیط کسب‌وکار و اشتغال آفرینی، باید مسئولان دستگاه‌های اجرائی، نمایندگان بخش‌های خصوصی و تعاونی و نمایندگان مجلس که از اعضای ثابت این شورا هستند، برای تحقق اهداف این شورا در جلسات حاضر باشند و مسائل مطرح شده را پیگیری کنند.

احمدی افزود: از سال گذشته که ویروس کرونا به کشور وارد شد و فراگیری آن روزبه‌روز بیشتر شد مشکلات عدیده‌ای نیز در امر تولید و اقتصاد ایجاد کرد که بر کسی پوشیده نیست که از آن جمله تعطیلی واحدها، تعدیل نیروها، کاهش شدید تقاضا، کاهش صادرات و دشواری تأمین مواد اولیه است. از طرفی در این شرایط بسیار دشوار و پیچیده نوسانات شدید و افسارگسیخته نرخ ارز نیز بر مشکلات مردم و بخصوص تولیدکنندگان و صادرکنندگان و فعالان اقتصادی افزوده و این عزیزان را در جنگی نابرابر وارد کرده است.

او ادامه داد: در کنار همه مشکلات و مواردی که گریبان گیر بخش خصوصی است، مشکل رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان از دیگر مشکلات در برهه کنونی است که پس از جلسات کارشناسی در اتاق ایران و نیز نشست‌هایی که با صادرکنندگان، امور مالیاتی و گمرک جهت بررسی و تبادل‌نظر به صحن شورای گفت‌وگو وارد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت‌های برخی از کالاهای تولیدی این استان گفت: هدف‌گذاری صادرات کالا از این استان به خارج از کشور در سال جاری ۶۰ میلیون دلار اعلام شده است.

الله‌کرم نصیری در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، توجه به صادرات غیرنفتی در دستور کار قرار گیرد.

او افزود: توجه جدی به کارگاه‌های تولیدی و حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نقش مستقیم در تحقق هدف‌گذاری صادراتی دارد.

نصیری تصریح کرد: ۹۵۰ واحد صنعتی در چهارمحال و بختیاری فعال است که ۲۰ درصد این واحدها با ۱۰۰ درصد ظرفیت و بقیه بین ۳۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند.

به گفته او در سال گذشته ۸۳ میلیون دلار انواع کالا از گمرک چهارمحال و بختیاری به کشورهای خارجی صادر شد.

نصیری گفت: در چهارماهه سال جاری به خاطر بسته بودن مرزها به علت شیوع ویروس کرونا حدود ۱۷ میلیون دلار کالا از استان به خارج کشور صادر شد. این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد کاهش داشت، که تأثیرپذیری از شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای تجاری در 2 ماه نخست سال جاری علت اصلی آن بوده است.

نصیری تصریح کرد: کالاهایی مانند دیگ بخار، آب‌گرم‌کن، محصولات لبنی، چدن، آهن و فولاد، فراورده‌های خوراکی، فرش، کف‌پوش، مواد پلاستیکی، سرامیک، مصنوعات چدن، فولاد و آلومینیوم از کالاهای صادراتی چهارمحال و بختیاری است که بیشتر به کشورهای عراق، کویت، امارات متحده عربی، افغانستان، هند، پاکستان و رومانی صادر می‌شود.

به گفته او چهارمحال و بختیاری در برخی از محصولات مانند چادر مشکی، آجرنسوز، مالت، موکت، خوراک آبزیان، محصولات خانگی و برخی تولیدات دیگر در کشور از جایگاه و اهمیت مهمی برخوردار است.

موضوعات :
در همین رابطه