رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران مطرح شد

پوشش بیمه ای گسترده خطرات در بخش کشاورزی مشکل ساز است

کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران به منظور بررسی وضعیت صندوق بیمه کشاورزی، میزبان محمد ابراهیم حسن نژاد قائم مقام بیمه کشاورزی کشور بود.احمد صادقیان رییس کمیسیون با اشاره به ضعف صنعت بیمه و لزوم فرهنگ سازی در این خصوص گفت: ریسک سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بالا بوده و به همین دلیل صندوق بیمه نقش تاثیر گذاری در توسعه این بخش دارد.

01 شهریور 1395
کد خبر : 3411
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران به منظور بررسی وضعیت صندوق بیمه کشاورزی، میزبان محمد ابراهیم حسن نژاد قائم مقام بیمه کشاورزی کشور بود.احمد صادقیان رییس کمیسیون با اشاره به ضعف صنعت بیمه و لزوم فرهنگ سازی در این خصوص گفت: ریسک سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بالا بوده و به همین دلیل صندوق بیمه نقش تاثیر گذاری در توسعه این بخش دارد.

حسن نژاد با اشاره به ضرورت باز تعریف قواعد بیمه و تعیین انتظارات و و وظایف از سویه طرفین تصریح کرد: ریسک بالا در بخش کشاورزی موجب عدم ورود شرکت های بیمه ای خصوصی به بخش کشاورزی شده و به همین دلیل دولت ها با سرمایه گذاری در بخش بیمه کشاورزی به حمایت از این بخش می پردازد.در کشورما نیز دولت با پرداخت درصد بالایی نزدیک به 80 درصد حق بیمه کشاورزی اقدام به حمایت کرده است.

وی با بیان اینکه در اکثر کشورها تعهد بیمه گر به چند خطر خاص محدود می شود گفت: ایران تنها کشوری است که 204 نوع از خطرات در حوزه کشاورزی و 153 نوع محصول را تحت پوشش بیمه قرار داده است که این مطلب نشان از گستردگی حوزه وظایف این صندوق دارد.

براساس اظهارات وی باید پوشش خطرات، رفتار خطرات و میزان آسیب قابل رصد باشد که متاسفانه به دلیل گسترده حوزه پوشش بیمه در ایران بیشتر مسایل قابل رصد نیست .

حسن نژاد با تاکید بر سهم بالا بیمه گر در کشور و وسعت حوزه پوشش خطرات خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر سهم بیمه دولت 3.3هزار میلیارد بود که متاسفانه حدود 654 میلیارد پرداخت شده است به همین دلیل صندوق از محل استقراض تامین مالی کرده که فشار زیادی را ازاین جهت را متحمل است.تراز مالی صندوق بیمه در ازای هر یک ریال حق پرداختی کشاورز،4ریال بوده است.

به گفته قایم مقام صندوق بیمه کشاورزی، با پیگیری های انجام شده در سال 94 طی قانون رفع موانع تولید، دولت مکلف به تعریف ردیف بودجه رای این صندوق شده است. برای سال جاری دولت مبلغ 1.45 هزار میلیارد اعتبار برای بیمه کشاورزی تعیین کرده است.

وی افزود: سال 94 حدود هزار و دویست میلیارد تومان خسارت در صنعت پرداخت شده که امیدواریم در سال جاری با پیگیری بخش خصوصی از سویه سازمان برنامه و بودجه با اولویت ویژه بررسی شود.

به عقیده حسن نژاد، تجربه نشان داده که بسیاری از موارد تحت پوشش بیمه غیر اصولی است چراکه بعضا نتیجه سوء مدیریت ها و یا واکیسناسیون برای پیشگیری از آن وجود دارد.خطرات نو ظهور مثل ریز گردها و یا خطرات غیر مترقبه مانند خشکسالی یا سرمازدگی نیز چنین وضعیتی دارد.تعدد خسارت های ریز در بخش کشاورزی و مشخص نبودن میزان خسارت از دیگر مشکلات صنودق بیمه بحساب می آید.

حسن نژاد با اشاره به ضرورت تفکیک شخص و منطقه در تعیین حق بیمه تصریح کرد: مشخص شدن ضریب ریسک محصول و منطقه می تواند علاوه بر ریسک ناشی از خطرات میزان حق بیمه پرداختی از سویه طرفن را کاهش دهد.در دنیا برخی مناطق و محصولات به هیچ عنوان شامل پوشش بیمه ای قرار نمی گیرند چرا که  اساس بدلیل بالا بودن ریسک و خطرات آن، نه کشاورز توان پرداخت دارد نه بیمه گر راضی به زیان می شود.

وی در پایان عدم پرداخت کامل و به موقع حق بیمه از سوی دولت و گستردگی زیاد در سطح پوشش بیمه کشاورزی را از جمله مشکلات اساسی این صندوق دانست و تاکید کرد: بیمه کشاورزی بدلیل عدم سوددهی، تجاری بحساب نمی آید و از بدهکارترین نهاد های دولت است.با این وجود میزان هزینه صندوق و دریافتی آن سر به سر است که اگر دولت به تعهد خود عمل کند و سوددهی محقق شود می توان امیدوار به حضور بیمه های خصوصی و توسعه این بخش شد.

 

در همین رابطه