رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

چشم‌انداز نفت با افزایش دکل‌های حفاری امریکایی تیره‌تر شد

روز دوشنبه دوباره معامله‌گران نفت در آسیا با ترس‌ها و نگرانی‌ها در مورد بازگشت نفت شیل ایالات متحده امریکا به بازار مواجه شدند به همین خاطر قیمت نفت دوباره در بازار سقوط کرد.

01 شهریور 1395
کد خبر : 3413
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش‌های پایگاه اطلاع‌رسانی نزدک نشان می‌دهد دلار امریکا همچنان در حال قدرت گرفتن است. آخرین بررسی‌ها از شاخص دلار وال‌استریت ژورنال نشان می‌دهد این شاخص افزایش ارزش داشته‌است. اما نکته اصلی این است که افزایش قیمت‌ها برای معامله‌گران خارجی به معنای کاهش ارزش نفت است چرا که طلای سیاه نسبت معکوس با ارزش دلار دارد.

هفته گذشته معامله‌گران نفتی امیدوار شده بودند که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) به دنبال کاهش بی‌سابقه قیمت نفت، در جهت فریز تولید نفت اقدام کنند. اما این امید در هفته بعد بر باد رفت. در حالی‌که هفته پیش بازار نفت گاوی شده بود و قیمت نفت به بالای 50دلار در ازای هر بشکه رسیده بود این هفته بازار نفت دوباره خرسی شد.

هر چه زمزمه‌ها در مورد تولید نفت غیر اوپک به ویژه امریکا بیشتر می‌َشود، قیمت نفت بیشتر سقوط می‌کند. این در حالی است که بازار نفت بیش از هر زمانی تشنه ثبات است.

تولیدکنندگان نفت برای به دست آوردن سهم بیشتر در بازار نفت سعی دارند نفت بیشتری تولید و روانه بازارهای جهانی کنند. این مسئله باعث شد قیمت نفت در ماه فوریه به 26دلار در ازای هر بشکه برسد. این در حالی است که طلای سیاه در میانه سال 2014 قیمت‌های بالای 100دلار را تجربه کرده‌است.

نکته اساسی این است که هر چه قیمت نفت افزایش پیدا کند، نفت بیشتری از سوی تولیدکنندگان پرهزینه مانند امریکا تولید می‌شود. دلیل اصلی آن نیز این است که افزایش قیمت نفت، تولید نفت را برای آن مقرون‌به‌صرفه می‌کند. بر اساس اطلاعات به دست آمده از موسسه بیکر هیوز هفته گذشته تعداد دکل‌های حفاری امریکایی حدود 10حلقه افزایش یافته‌است و به مجموع 406 حلقه چاه نفتی فعال رسیده‌است.

البته تعداد چاه‌های نفتی امریکایی در اکتبر 2014 حدود هزار و 609مورد بوده‌است. اما کاهش قیمت نفت، تولید نفت را در این منطقه تحت فشار گذاشت و باعث کاهش تعداد دکل‌های حفاری در امریکا شد.

در حال حاضر هم عراق و هم ایران سعی دارند تولید نفت خود را افزایش بدهند. اما در طرف تقاضا، چین در کانون توجه معامله‌گران نفتی قرار دارد. وضعیت اقتصادی این کشور روی تقاضای آن در بازار نفت تأثیر می‌گذارد و از آنجا که این کشور یکی از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان نفت در جهان به شمار می‌آید، میزان تقاضای از اهمیت بالایی در بازار طلای سیاه برخوردار است.

در همین رابطه