رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

رئیس اتاق اهواز در کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی خوزستان مطرح کرد

کم‌کاری دستگاه‌های اجرایی خوزستان در حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا

رئیس اتاق اهواز می‌گوید: با وجود اینکه دولت در تلاش است از کسب‌وکارها و مشاغل آسیب‌دیده از کرونا حمایت‌ کند، آسیبدیدگان کرونا در استان خوزستان به واسطه کم کاری برخی از دستگاه‌های اجرایی از حمایت‌های دولتی محروم مانده‌اند و همچنان نیازمند کمک هستند.

15 مرداد 1399
کد خبر : 34178
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اهواز گفت: دولت تلاش دارد تا از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا حمایت‌ مالی کند اما این اقدام تحت تأثیر کم‌کاری‌ صورت گرفته از سوی برخی دستگاه‌های اجرایی خوزستان قرار گرفته است.

شهلا عموری در کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان افزود: ارزیابی‌ها از عملکرد حمایت‌ مالی دولت ویژه کسب‌وکارهای آسیب‌دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد که استان خوزستان نتوانسته سهم خود از هزار و 890 میلیارد تومان منابع بانکی اختصاص یافته را به‌خوبی جذب کند.

او اظهار کرد: تاکنون 200 میلیارد تومان تقاضای تسهیلات به بانک‌های عامل ارسال شده که از این میزان فقط 9.5 میلیارد تومان پرداخت شده و این به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات کسب‌وکارهای آسیب‌دیده بخش خصوصی ناشی از شیوع کرونا در خوزستان باشد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با تأکید بر اینکه تشکیل نشدن کمیته مربوط به ساماندهی و جذب این تسهیلات در استان موجب آسیب دوباره به استان و فعالان بخش خصوصی می‌شود گفت: بانک‌هایی که در پرداخت این تسهیلات عملکرد ضعیفی داشته‌اند باید پاسخگو باشند.

عموری خاطرنشان کرد: از بین ۲۰ بانک عامل در استان خوزستان پنج بانک هیچ‌گونه پرداختی به متقاضیان انجام نداده‌اند و این در حالی است که مهلت پرداخت این تسهیلات تا پایان مرداد جاری تعیین شده است.

او افزود: برابر دستورالعمل دولت، بانک‌ها موظف هستند به کسب‌وکارهایی آسیب‌دیده ناشی از کرونا حتی اگر یک فرصت شغلی را حفظ کرده‌ باشند تسهیلات پرداخت کنند.

رئیس اتاق اهواز با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد سهم اختصاص یافته از این تسهیلات از استان خارج شود، گفت: امیدواریم با اقداماتی که صورت می‌گیرد، مهلت دوباره‌ای برای ثبت‌نام متقاضیان در سامانه کارا برای خوزستان تعیین شود.

سرگردانی متقاضیان دریافت تسهیلات

معاون امور اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز در این نشست گفت: برخی نواقص در سامانه کارا مربوط به پرداخت تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده ناشی از شیوع کرونا باعث سرگردانی متقاضیان شده است.

عبدالرحمان ناصریان با بیان اینکه واحدهای فاقد بیمه در ابتدای اختصاص این تسهیلات به خوزستان در سامانه قابل‌پذیرش نبود، ادامه داد: بااین‌وجود این امکان بعد از مدتی فراهم شد که نیاز است در خصوص مدت‌زمان ثبت‌نام دوباره افراد تجدیدنظر شود.

او همچنین در خصوص استقبال ضعیف برای دریافت این تسهیلات در خوزستان افزود: در این رابطه اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نگرفت تا جایی که برخی از کارفرمایان احساس می‌کردند که این تسهیلات باید به افراد شاغل در واحدها پرداخت شود.

عقب‌ماندگی خوزستان در پرداخت وام کرونا

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز با بیان اینکه تیر امسال هزار و 890 میلیارد تومان تسهیلات برای کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا به خوزستان اختصاص یافت، گفت: تاکنون بخش محدودی از این میزان به بنگاه‌ها و واحدهای صنفی خوزستان اختصاص یافته که نسبت به دیگر استان‌های کشور از عملکرد پایینی برخوردار است.

ارسلان شهنی در این نشست تصریح کرد: بررسی ارزیابی عملکرد حمایت مالی دولت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد که تکلیف حدود هزار و 600 میلیارد تومان از سهم خوزستان در این مشخص نیست و اقدامی برای آن صورت نگرفته است.

او ادامه داد: تاکنون برای ۲ هزار میلیارد ریال از این تسهیلات ویژه ۱۴ رسته کاری تصمیم‌گیری شده و در بانک‌های عامل تشکیل پرونده انجام گرفته است.

او گفت: علاوه بر این درخواست‌های دریافت تسهیلات به مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال در دستگاه‌های اجرایی مربوطه وجود دارد که به‌زودی متقاضیان برای پرداخت به بانک‌ها معرفی خواهند شد.

شهنی، با انتقاد از اطلاع‌رسانی ضعیف به کسب‌وکارهایی که می‌توانستند از این تسهیلات استفاده کنند، بیان کرد: کمیته ساماندهی مربوط به این بخش از حمایت‌های دولت باید از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل می‌شد تا با هماهنگی‌، روند پرداخت این تسهیلات تسریع پیدا می‌کرد.

او یادآور شد: بر اساس دستورالعمل صادره از سوی دولت ویژه پرداخت تسهیلات مربوط به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده ناشی از شیوع کرونا از سوی بانک‌ها باید در شرایط آسان باشد و این موضوع نیز لازم است تا با نظارت و دقت، مورد پیگیری قرار بگیرد.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: با هماهنگی با استاندار خوزستان، به معاونت اقتصادی رئیس‌جمهوری پیشنهاد خواهد شد تا مهلت انجام ثبت‌نام و پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها در استان خوزستان با توجه به تعطیلی‌های اخیر در استان و محدودیت زمانی در ساعات کار ادارات و بانک‌ها به دلیل شدت گرما تمدید شود.

مهلت محدود پرداخت تسهیلات کرونا

مشاور استاندار خوزستان در امور اشتغال نیز عملکرد این استان در پرداخت تسهیلات مربوط به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا را ضعیف بیان کرد و گفت: در این رابطه باید یک کارگروه فنی تشکیل شود تا روند پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها سرعت پیدا کند.

یداله مهرعلیزاده ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۲ هزار متقاضی خوزستانی برای دریافت این تسهیلات در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند و بر اساس دستورالعمل دولت از پنجم مرداد جاری دیگر امکان ثبت‌نام جدید وجود ندارد.

او افزود: مهلت بانک‌های عامل برای پرداخت این بخش از تسهیلات تا پایان مرداد جاری است که باید روند پرداخت به متقاضیان دریافت ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال پرونده معرفی شده به بانک‌ها تسریع پیدا کند.

مشاور استاندار خوزستان در امور اشتغال اضافه کرد: تلاش خواهد شد تا بر اساس کمیته و کارگروه فنی که تشکیل می‌شود، عملکرد ۲۰ بانک عامل استان در پرداخت تسهیلات حوزه کسب‌وکارهای آسیب‌دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا ارزیابی و بررسی شود.

تشکیل ۱۲ هزار و ۷۶۰ پرونده تقاضای دریافت وام کرونا در خوزستان

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از تشکیل ۱۲ هزار و ۷۶۰ پرونده تقاضای دریافت تسهیلات در قالب حمایت‌ مالی از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا در خوزستان خبر داد.

سید سعید حسینی نژاد در این نشست بیان کرد: بیشترین پرونده‌های تشکیل شده در خوزستان مربوط به رسته حمل‌ونقل به ارزش ۵۰ میلیارد تومان است.

او ادامه داد: همچنین در حوزه صنعت ۳۷ میلیارد و 600 میلیون تومان پرونده تشکیل شده و به ترتیب تاکنون از بین هزار و 890 میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته 210 میلیارد تومان پرونده تشکیل شده است.

او گفت: با توجه به تقاضاهای باقی‌مانده، ۴۵ میلیارد تومان پرونده دیگر در دستگاه‌های اجرایی آماده ارسال به بانک‌های عامل هستند.

حسین نژاد تصریح کرد: آخرین‌مهلت برای ثبت‌نام متقاضیان در سامانه کارا ویژه دریافت تسهیلات کسب‌وکارهای آسیب‌دیده ناشی از شیوع کرونا، پنجم مرداد بوده است که تا این تاریخ ۱۲ هزار نفر برای دریافت این بخش از حمایت‌ دولت در خوزستان اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند.

او با تأکید بر اینکه هماهنگی‌ مربوط به اختصاص این منابع در کارگروه اشتغال خوزستان و همچنین ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا انجام شده است، افزود: بااین‌وجود باید اطلاع‌رسانی برای جذب این میزان تسهیلات از سوی دستگاه‌های مربوطه مانند جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت و ... انجام می‌شد.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان یادآور شد: تاکنون از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال پرونده ارسال شده به بانک‌ها مبلغ ۹۵ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.

او افزود: تاکنون از سوی برخی بانک‌های عامل پرداخت از جمله گردشگری، سامان، اقتصاد نوین و موسسه کوثر هیچ‌گونه تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت نشده است.

حسین نژاد در خصوص مکاتبات مربوط برای کسب موافقت معاونت اقتصادی رئیس‌جمهوری برای تمدید در ثبت‌نام و پرداخت تسهیلات کسب‌وکارهای آسیب‌دیده ناشی از کرونا، گفت: تعطیلی‌ها و کاهش ساعت فعالیت دستگاه‌های اجرایی در خوزستان و نیز تعلل بانک‌های عامل را به‌عنوان مهم‌ترین دلایل تمدید این فرآیندها بیان شده اما موافقت با این درخواست استان نیازمند پیگیری‌ جدی است.

بر اساس این گزارش، از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون بیش از ۶ میلیون شاغل تحت تأثیر این بحران قرار گرفته‌اند که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آنها فاقد بیمه هستند.

در خوزستان بانک‌های ملی، سپه، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، پارسیان، پاسارگاد، انصار، اقتصاد نوین‌، سینا، آینده، شهر، حکمت، کارآفرین، سامان و گردشگری موسسه کوثر و موسسه مالی و اعتباری ملل به‌عنوان بانک‌های عامل در پرداخت این تسهیلات تعیین شده‌اند.

موضوعات :
در همین رابطه