رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق سمنان در نشست معرفی سامانه جامع روابط کار

سامانه‌های الکترونیکی باید متمرکز و یکپارچه شوند

نشست معرفی «سامانه جامع روابط کار» در اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان سمنان برگزار شد. تعدد سامانه‌های الکترونیکی در ایران و لزوم ساماندهی و تجمیع اطلاعات این سامانه‌ها از مهم‌ترین مسائل مطرح شده در این نشست بود.

29 مرداد 1399
کد خبر : 34317
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در این نشست گفت: شفاف‌سازی اصل مهم در رفع بوروکراسی اداری است؛ اما شفاف‌سازی روندی دارد. متأسفانه در حال حاضر ایران کشوری است که بیشترین سامانه‌ها را در سازمان اداری خود جای‌داده و این موضوع باید ساماندهی شود.

علی‌اصغر جمعه‌ای با بیان اینکه مقررشده بود ساختارهای الکترونیکی در کارت‌های ملی جدید متمرکز شود، ادامه داد: امروز شاهد این هستیم به هر سازمان و یا نهادی مراجعه می‌شود انجام و تشریفات اداری به سامانه‌های متعددی که هرکدام متولیان جداگانه دارد سپرده می‌شود،

او اضافه کرد: درج اطلاعات در این سامانه‌ها، بانک‌های اطلاعاتی متعدد را به وجود آورده از طرفی داده‌های آماری را به تناقض روبرو کرده و جا دارد سامانه‌های اطلاعاتی متمرکز و یکپارچه شوند.

جمعه‌ای ادامه داد: بخش خصوصی آمادگی دارد تا اطلاع‌رسانی مناسبی جهت معرفی سامانه جامع روابط کار انجام بدهد.

در ادامه غنیان، مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان در این نشست گفت: تمامی مراحل دادرسی و شکایات کارگر و کارفرمائی به‌صورت الکترونیکی توسط سامانه جامع روابط کار انجام می‌شود. کارگران و کارفرمایان جهت ثبت شکایت، با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور که هنگام احراز هویت در دفاتر پیشخوان دولت دریافت کرده‌اند می‌توانند وارد سامانه شده و شکایت خود را ثبت کنند.

او ادامه داد: این سامانه 49 زیرمجموعه دارد که تاکنون 19 مورد آن فعال و در مرحله اول راه‌اندازی شده است خدماتی شامل ثبت الکترونیکی دادخواست کار (شکایت الکترونیکی کارگر از کارفرما)، ثبت قراردادهای کار کارگران، انجام مراحل رسیدگی به‌صورت اینترنتی و صدور دعوت‌نامه، ابلاغیه، دادنامه به‌صورت اینترنتی و الکترونیک. درخواست بیمه بیکاری به‌صورت الکترونیکی، تائید صلاحیت شرکت‌های خدماتی، تائید صلاحیت مسئولیت ایمنی، ثبت درخواست‌های بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور، بررسی و تائید آیین‌نامه‌های انضباط کار، بررسی و تائید پیمان‌های دسته‌جمعی، بررسی و تائید طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل ازجمله خدمات این سامانه است.

در پایان این نشست نحوه همکاری تشکل‌های کارگری و کارفرمایی جهت معرفی سامانه مذکور موردبحث و تبادل‌نظر حاضرین قرار گرفت.

موضوعات :
در همین رابطه