رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در جلسه رفع مشکلات محاسبه خرید گندم از کشاورزان بجنورد مطرح شد

فرایند خرید گندم از کشاورزان تسهیل شود

در جلسه رفع مشکلات ناشی از نحوه محاسبه سیلوهای استان خراسان شمالی در دریافت بار گندم از کشاورزان، بر لزوم تسهیل فرایند خرید گندم و اعمال شرایط یکسان در سیلوهای مختلف تأکید شد.

03 شهریور 1399
کد خبر : 34380
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد بر لزوم رفع مشکل گندم کاران استان در نحوه محاسبه سیلوها در دریافت بار تأکید کرد و گفت: باید کشاورزان را برای کشت این محصول و همچنین تحویل آن به سیلوها تشویق کنیم این در حالی است که محاسبه‌های سخت‌گیرانه آنان را برای کشت و کار این محصول استراتژیک بی‌رغبت می‌کند.

سعید پورآبادی در جلسه رفع مشکلات ناشی از نحوه محاسبه سیلوهای استان در دریافت بار گندم افزود: از مسئولان مربوطه می‌خواهیم تا در این خصوص بیشتر مدیریت کنند چراکه برای سال آینده نگران تحویل ندادن این محصول به انبارها هستیم.

او بر حمایت از قشر تولیدکننده و به‌خصوص کشاورزان تأکید کرد و افزود: شرایط آب و هوایی امسال باعث شد تا گندم تولیدی این قشر در مقایسه با سال‌های گذشته لاغرتر شود، کشاورزان به علت تورم‌ها و گرانی در این سال‌ها متحمل هزینه‌های زیادی نیز شده‌اند.

پور آبادی همچنین با تأکید بر لزوم ارائه مشوق‌ها برای افزایش رغبت کشاورزان به کشت و کار کالاهای اساسی و استراتژیک، افزود: مشوق‌ها می‌تواند آنان را به کشت بیشتر تشویق کند.

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بجنورد نیز در این نشست گفت: شرایط آب و هوایی این خطه گندم تولیدی استان را ریزتر کرده است، سیلوها در تحویل گندم سخت‌گیرانه عمل نکنند.

سیدعلی شریعت اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور و تورم‌ها امسال کشاورزان برای کشت و کار متحمل هزینه‌های زیادی شده‌اند و علاوه بر این شرایط آب و هوایی و نبود بارش باران به‌موقع باعث ریز شدن دانه گندم این خطه شد.

او با بیان اینکه درآمد کشاورز امسال در مقایسه با پارسال کاهش یافته است افزود: انتظار است که از کشاورزان در شرایط خشک‌سالی، نبود بارش‌های مؤثر حمایت شود حتی باید نحوه و روش خرید گندم نیز با توجه به شرایط تغییر کند اما امسال در محاسبه افت مفید و غیرمفید و همچنین رطوبت سخت‌گیرانه عمل شده که این امر موجب نارضایتی قشر کشاورز شده است.

شریعت افزود: کشاورزان دیم کار و حتی آبی امسال با توجه با شرایط تحریم‌ها و افزایش قیمت نهاده‌ها و سایر هزینه‌ها متضرر شده‌اند از مسئولان می‌خواهیم که نگاه به این قشر تولیدکننده بیشتر حمایتی باشد.

او با بیان اینکه در سال زراعی جاری از ناحیه‌های مختلف به قشر کشاورز فشار وارد شده است افزود: با توجه به شرایط کشور باید نگاه‌ها و مدیریت‌ها نیز تغییر کند.

شریعت با بیان اینکه در خرید گندم نگاه‌ها نباید زیاد کاسبانه باشد افزود: بعضاً در سال‌های گذشته توسط افرادی داخل گندم‌ها شن و ماسه ریخته می‌شد که به همین منظور الک استفاده برای اندازه‌گیری گندم تغییر کرده است، دانه‌های گندم امسال ریزتر شده‌اند و در محاسبه سخت‌گیرانه عمل می‌شود.

او تصریح کرد: باید شرایط یکسان برای تمامی مراکز خرید از نظر زمان تحویل و سایر موارد وجود داشته باشد و از انحصار برخی سیلوها جلوگیری شود.

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بجنورد ارائه بسته‌های تشویقی برای حمایت از کشاورز را نیز الزامی دانست و گفت: در سال‌های گذشته توسط شرکت غله به کشاورزان کرایه حمل نیز داده می‌شد که متأسفانه امسال نیز امر لحاظ نشد.

شریعت با اشاره به افزایش تعداد مراکز خرید گندم برای سال‌های آیند، افزود: کشاورز نباید برای فروش محصول متحمل هزینه‌های اضافه برای حمل گندم باشد و همچنین باید کرایه حمل‌ونقل توسط شرکت غله به راننده‌ها تحویل شود تا کرایه‌ها نیز عادلانه‌تر باشد.

کاهش تحویل ۵۰ درصدی گندم به سیلوها

مشاور اتاق بجنورد در حوزه کشاورزی نیز با بیان اینکه کشاورزان ۵۰ درصد گندم تولید را تحویل سیلوها نداده‌اند گفت: این گندم‌ها در انبار واسطه‌ها و دلال‌ها است.

کاووس شادلو افزود: کشاورزان استان امسال در نحوه محاسبه سیلوهای استان در دریافت بار رضایت ندارند، محاسبه سخت‌گیرانه در خصوص گندم آنان را برای کشت در سال آینده بی‌رغبت می‌کند.

او اظهار کرد: همچنین شیوه‌های سخت‌گیرانه آنان را به سمت فروش به واسطه‌ها سوق می‌دهد که با توجه به گران بودن نهاده‌های دامی از گندم، افزایش هزینه‌های کشت و کار حتی باعث می‌شود که نسب به کشت این محصول صرف‌نظر کنند.

شادلو افزود: اگر اعتماد کشاورز به مراکز خرید کاهش یابد در سال‌های آینده با افت تحویل مواجه خواهیم شد که درنهایت مشکلات زیادی برای تأمین آرد در کشور ایجاد خواهد شد.

او با بیان اینکه کشاورز در سال جاری با کاهش درآمد مواجه بوده است افزود: نحوه محاسبه و افت‌ها نیز موجب کاهش قیمت خرید گندم شده است.

شادلو اظهار کرد: بیشتر کشاورزان استان خرده‌مالک هستند که در چنین شرایط متحمل ضرر خواهند شد.

در ادامه این نشست، کارشناس بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی نیز گفت: تمامی دستورالعمل‌ها و نحوه محاسبه در خصوص افت گندم و رطوبت کشوری است و در همه مراکز خرید نیز اعمال می‌شود.

نادر شجاعی افزود: در صورت داشتن انحراف کشاورزان می‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند و این شرکت یک کارشناس از اداره جهاد کشاورزی برای اختلاف‌نظرها دعوت می‌کند تا دوباره محاسبه شود.

او اظهار کرد: در حدود ۱۰ سال گذشته تنها مواد اندکی اعتراض از سوی کشاورزان استان بوده که تمامی آن نیز پیگیری شده است.

شجاعی گفت: میانگین استان از نظر محاسبه به متوسط میانگین کشور نزدیک است و اختلاف زیادی نداریم.

او با بیان اینکه گندم تولیدی کشاورزان از نظر کیفی سنجیده نمی‌شود افزود: گندم‌های تحویلی از سوی کشاورزان تنها افت‌گیری و در الک بررسی می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه