رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست کارگروه انرژی و تغییر اقلیم کمیسیون انرژی اتاق ایران تاکید شد

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های اقلیمی تسهیل شود

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در نشست کارگروه انرژی و تغییر اقلیم با اشاره به سهم بالای انرژی در تولید انواع گازهای گلخانه‌ای، شناخت این حوزه و راه‌اندازی بازار کربن در راستای توسعه صنایع و فناوری‌های دانش بنیان و اقتصاد کم کربن را از اولویت‌های کمیسیون انرژی اتاق ایران برشمرد.

05 شهریور 1399
کد خبر : 34411
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کمیته انرژی و تغییر اقلیم کمیسیون انرژی اتاق ایران طی نشستی که با حضور نمایندگان مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و سازمان محیط زیست برگزار شد ضمن تأکید بر لزوم تسهیل روند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های اقلیمی، به بررسی چگونگی استفاده بخش خصوصی از مکانیسم فناوری و مالی کنوانسیون تغییرات آب و هوا پرداختند.

بر اساس اظهارات حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، تغییر اقلیم به‌عنوان یکی از چالش‌های دنیای صنعتی از موضوعات مهمی است که باید مقابله با آن در دستورکار جدی قرار گیرد. برای حل این چالش می‌توان از فرصت‌های شغلی در کنار سرمایه‌گذاری و مفاهیم اقتصاد سبز استفاده کرد.

وی با بیان اینکه سهم بخش انرژی از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای معادل دو سوم کل انتشار آن در دنیا است، گفت: با درک مشکلات موجود، کارگروه انرژی و تغییر اقلیم را ایجاد کردیم و امیدواریم با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط امکان حضور بخش خصوصی در این بخش فراهم شود.

این فعال اقتصادی مأموریت کارگروه ایجاد شده را بسترسازی برای افزایش آگاهی‌بخش خصوصی از تبعات منفی و مثبت تغییر اقلیم و آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری دانست و تصریح کرد: راه‌اندازی بازار کربن در راستای توسعه صنایع و فناوری‌های دانش بنیان و اقتصاد کم کربن جزو موضوعات بسیار مهمی است که در این کارگروه دنبال می‌شود.

در ادامه این نشست اعضای کارگروه به بررسی امکان بهره‌مندی بخش خصوصی از مکانیسم فناوری و مالی کنوانسیون تغییرات آب و هوا پرداختند و بر لزوم تسهیل روند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های اقلیمی تأکید کردند.

درنهایت مقرر شد با هدف آشنایی بخش خصوصی با مخاطرات و فرصت‌های ناشی از تغییر اقلیم با همکاری سازمان محیط زیست در چارچوب حمایت UNDP Climate Promise چهار کارگاه با عناوین کارگاه آموزشی تغییر اقلیم و مکانیزم‌های مالی بین‌المللی آن برای نمایندگان بخش خصوصی، کارگاه آموزشی تغییر اقلیم برای زنان کارآفرین بخش خصوصی، کارگاه بررسی فنی و حقوقی بازار ملی تبادل انتشارات کربن بر اساس تجارب موفق سایر کشورها و کارگاه هم رسانی فرصت‌های بازار ملی انتشارات کربن برای فعالان بخش خصوصی برگزار شود.

همچنین قرار شد در کنار برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسات بازوی مالی کنوانسیون تغییرات آب و هوا و پیگیری مسیر قانونی راه‌اندازی بازار کربن، جلسات منظمی درباره استفاده از بازوی فناوری کنوانسیون برای تشکل‌های عضو اتاق برگزار شود.

در همین رابطه