رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سرپرست وزارت صنعت به درخواست رئیس اتاق ایران پاسخ داد

سامانه قبلی صدور کارت بازرگانی تا دو ماه دیگر فعال می‌ماند

جعفر سرقینی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرو نامه غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و به دلیل نواقصی که سامانه جدید صدور کارت بازرگانی دارد، دستور داد تا سامانه قبلی صدور کارت بازرگانی به مدت دو ماه دیگر به فعالیت ادامه دهد تا مشکلات فنی سامانه جامع تجارت برطرف شود.

18 شهریور 1399
کد خبر : 34545
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرو درخواست رئیس اتاق ایران و به دلیل نواقصی که سامانه جدید صدور کارت بازرگانی دارد، دستور داد تا سامانه قبلی صدور کارت بازرگانی به مدت دو ماه دیگر به فعالیت ادامه دهد.

جعفر سرقینی در نامه‌ای به رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران دستور داد به‌موازات سامانه جدید صدور کارت بازرگانی، سامانه قبلی نیز به مدت دو ماه دیگر به فعالیت خود ادامه دهد.

در این ابلاغیه آمده است: ایجاد و استقرار سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری برای صدور و تمدید کارت بازرگانی، به‌دقت عمل و شفافیت در این خصوص کمک شایانی کرده؛ ازاین‌رو به‌منظور رفع ایرادات و نواقص احتمالی سامانه و در نظر گرفتن آن دسته از متقاضیان و فعالان اقتصادی که تاکنون به فرآیند سامانه جدید آشنایی و تسلط پیدا نکرده‌اند، ضروری است ترتیبی اتخاذ شود تا به مدت دو ماه، هر دو سامانه به‌صورت هم‌زمان و به‌موازات، به فعالیت خود ادامه دهد.

این ابلاغیه در پی نامه‌ای صادر شد که غلامحسین شافعی خطاب به سرپرست جدید وزارت صنعت نوشته است.

رئیس پارلمان بخش‌خصوصی در نامه خود به جعفر سرقینی به مشکلات سامانه جامع تجارت در فرایند صدور کارت بازرگانی اشاره کرده و خواستار اجرای آزمایشی آن به منظور رفع ایرادات فنی شده است. او موانع فنی برای تمدید یا صدور کارت در این سامانه را موجب خسران برای فعالان اقتصادی دانسته است.

متن نامه غلامحسین شافعی به جعفر سرقینی به شرح زیر است:

«احتراما با آرزوی توفیق الهی برای جنابعالی و همکاران محترمتان و پیرو نامه شماره 4480/1/10/ص مورخ 28/5/1399 در خصوص مسائل و مشکلات سامانه‌ی جامع تجارت در فرآیند صدور و تمدید کارت های بازرگانی به استحضار می‌رساند: متاسفانه عدم آماده سازی کامل سامانه جامع تجارت و ایرادات فنی وارده بر آن و نیز اختلال در ارتباط سامانه مذکور با سامانه کارت هوشمند بازرگانی اتاق ایران در تبادل اطلاعات، منجر به بلاتکلیفی و سردرگمی فعالان اقتصادی و ایجاد مشکلات در عرصه فعالیت های گمرکی از جمله ترخیص کالاهای وارده به گمرک شده است. براساس شکایات واصله از اتاق های بازرگانی سراسر کشور، تعداد قابل توجهی از متقاضیان تمدید کارت بازرگانی به خاطر مشکلات مزبور متحمل هزینه های گزاف انبارداری و دموراژ کالا گردیده و بعضا خطر فسادپذیری بسیاری از کالاهای موجود در اماکن گمرک کشور بدلیل عدم امکان تمدید کارت در سامانه جامع تجارت و ابهام در ارسال و انتقال اطلاعات از سامانه مزبور به سامانه کارت هوشمند بازرگانی موجب خسران مالی فعالان اقتصادی خواهد شد. بر همین اساس به منظور رفع مشکلات واردکنندگان و صادرکنندگان کشور وجلوگیری از رسوب کالا در گمرکات کشور و تحمیل ضرر و زیان مالی به نامبردگان خواهشمند است دستور فرمایید مسائل و مشکلات مربوط در سامانه جامع تجارت با حضور نمایندگان اتاق ایران در حداقل زمان ممکن مرتفع گردد و در صورت زمان بر بودن فرآیند مزبور، دستور فرمایید فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی ابتدا در برخی از اتاق های کشور به صورت آزمایشی به اجرا درآید تا پس از رفع ایرادات فنی موجود در هر دو سامانه، برای اجرا در سایر استان ها به صورت گسترده ابلاغ شود.»

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران موافقت سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با درخواست اتاق ایران را به فال نیک می‌گیرد و ضمن تشکر از طرف فعالان اقتصادی و اتاق های استانی این را نشانه‌ای بر توجه این مقام دولتی به نظرات بخش‌خصوصی می‌داند.

در همین رابطه