رادیو مجازی اتاق ایران - 2 مهر 99

محمدرضا کرباسی در وبینار هم‌اندیشی با اتاق پورتو پرتغال مطرح کرد

توسعه مبادلات ایران و پرتغال با استفاده از تهاتر و ایجاد سیستم تبادل مالی

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران در وبینار هم‌اندیشی با اتاق پورتو پرتغال، دلیل پایین بودن سطح مبادلات دو کشور را عدم استفاده بهینه از فرصت‌های موجود دانست و گفت: استفاده از ابزار تهاتر یکی از راهکارهای توسعه همکاری‌های تجاری است که البته تحقق آن، نیازمند همکاری بانک‌های مرکزی دو کشور و مهیاکردن سیستم تبادل مالی است.

25 شهریور 1399
کد خبر : 34619
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
گوگل پلاس
لینک

طبق هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با سفارت جمهوری اسلامی ایران در لیسبون و اتاق بازرگانی پورتو، جلسه وبینار با حضور محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران، مرتضی دامن‌پاک جامی، سفیر ایران در لیسبون، پائولو واش، عضو هیات مدیره اتاق پورتو، حقیقی، رئیس شورای بازرگانی پرتغال و ایران و فرشته امینی، عضو هیات رئیسه اتاق اصفهان به‌عنوان اتاق معین پرتغال و جمعی از مدیران و کارشناسان ایرانی و پرتغالی برگزار شد.

در این وبینار، طرفین با اشاره به سابقه روابط ایران و پرتغال، بر لزوم تلاش برای توسعه روابط دوجانبه به‌خصوص ایجاد ارتباط پایدار بخش خصوصی دو کشور تأکید کردند. پیگیری تفاهم‌نامه‌های امضای شده از سوی مسئولان و بخش خصوصی ایران و پرتغال، برنامه‌ریزی برای افزایش مبادلات تجاری، و تقویت سرمایه‌گذاری دوجانبه از جمله مسائلی بود که سخنرانان این وبینار به آن پرداختند.

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران در این وبینار با اشاره به اینکه روابط ایران و پرتغال به 500 سال پیش بازمی‌گردد، گفت: باوجود دیرپا بودن روابط دوجانبه، از فرصت‌های موجود استفاده بهینه نشده و به همین دلیل مبادلات تجاری دو کشور در سطح پایینی است.

او استفاده از ابزار تهاتر را یکی از راهکارهای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و پرتغال عنوان کرد و البته این مسئله را نیازمند همکاری بانک‌های مرکزی دو کشور و مهیاکردن سیستم تبادل مالی دانست.

مسائل مطرح شده در وبینار هم‌اندیشی با اتاق پورتو پرتغال به تفکیک سخنرانان، به این شرح است:

 مرتضی دامن‌پاک جامی، سفیر ایران در لیسبون

  • روابط ایران و پرتغال حداقل به چندین قرن پیش بازمی‌گردد.
  • در اکتبر پیش رو، در خصوص مسائل فرهنگی سمیناری در لیسبون برگزار خواهیم کرد.

  • هدف سفارت ایجاد ارتباط میان بخش‌های خصوصی دو کشور است.

  • تفاهم‌نامه‌های خوبی میان اتاق‌های دو کشور پیش‌ازاین به امضا رسیده است. اتاق ایران با سازمان توسعه تجارت پرتغال، اتاق پرتغال و اتاق پورتو در گذشته موافقت‌نامه‌های همکاری امضا کرده است.

  • بر اساس موافقت‌نامه‌ای که در سال 2009 میان اتاق ایران و اتاق پورتو به امضا رسید، طرفین اقدام به تأسیس شورای مشترک بازرگانی کردند. از طرف پرتغال، یک ایرانی مقیم به‌عنوان رئیس شورای بازرگانی پرتغال و ایران فعالیت می‌کند. لازم است شورای مشترک طرف ایرانی را نیز فعال کنیم.

  • مبادلات تجاری در حداقل میزان خود در سال گذشته بوده درحالی‌که ما روابط تجاری 60 میلیون یورویی را نیز تجربه کرده‌ایم.

  • یکی از وظایف سفارت ایجاد بسترهای لازم برای توسعه روابط تجاری است. لذا با این ویدئو کنفرانس‌ها می‌توانیم راهکارهای لازم برای توسعه همکاری‌ها را بیابیم.

  • مواد پتروشیمی و فلزات می‌توانیم به پرتغال صادر کنیم. پرتغال می‌تواند بخشی از گوشت موردنیاز بازار ایران را تأمین کند.

  • می‌توانیم تولیدات مشترک به کشورهای آفریقایی مثل آنگولا و موزامبیک صادر کنیم.

  • باید مکانیسم تهاتر ایجاد کنیم.

  • مناطق آزاد ایران می‌تواند محل خوبی برای تولید محصولات مشترک و سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور باشد.

  • 95 درصد شرکت‌های پرتغالی شرکت‌های کوچک و متوسط هستند که اغلب منافعی در تجارت با آمریکا ندارند.

  • با همکاری آقای حقیقی یک گزارش برای همکاری دو کشور تهیه خواهیم کرد. حوزه مهم را به ما اعلام کنید تا از پتانسیل‌های موجود استفاده شود.

 حقیقی، رئیس شورای بازرگانی پرتغال و ایران

  • این شورا در سال 2009 و پس از امضای موافقت‌نامه اتاق ایران و اتاق پورتو تشکیل شد.

  • اتاق پورتو فعال‌ترین اتاق پرتغال در روابط تجاری با ایران بوده است و 20 هیات تجاری را متشکل از 300 شرکت در ده سال گذشته به ایران اعزام کرده است.

  • هم‌اکنون شرکت‌های پرتغالی علیرغم مشکلات تراکنش‌های بانکی به همکاری خود با ایران ادامه می‌دهند.

  • پرتغال 60 درصد برق خود را از انرژی تجدید پذیر تأمین می‌کند و در این زمینه سرآمد است.

  • مجموع جمعیت کشورهای پرتغالی‌زبان 250 میلیون نفر است که بازار خوبی به‌عنوان بازار ثالث ایجاد می‌کنند.

پائولو واش، عضو هیات مدیره اتاق پورتو

  • ایران بازار خوبی است و می‌خواهیم روابط خود را با ایران حفظ کنیم.

  • در حال حاضر محدودیت‌هایی به خاطر شیوع کرونا در تمام دنیا به وجود آمده که فعالیت‌های ما را محدود کرده است.

  • تمام هیات‌های اعزامی و نمایشگاه‌های ما از مارس گذشته به زمان نامشخصی در آینده موکول شده‌اند.

  • در این فرصت باید اطلاعات لازم را میان شرکت‌ها مبادله کرد.

  • علاقه‌مند هستیم موافقت‌نامه پیشین خود با اتاق ایران را احیا کنیم و شورای مشترک ایران و پرتغال در ایران تأسیس شود.

  • باید بر توسعه همکاری‌ها میان شرکت‌ها تمرکز کنیم و عمل‌گرا باشیم.
  • بازار ایران برای ما فرصت‌های خوبی ایجاد کرده است و شرکت‌های پرتغالی علاقه‌مندند در این بازار حضور یابند.

 مکالینو، مدیر بین‌الملل اتاق پورتو

  • مشکل اصلی شرکت‌های پرتغالی برای حضور در بازار ایران، موضوع تحریم‌ها است که بر تأمین مالی و انتقال پول تأثیر گذاشته است.

 محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران

  • روابط دو کشور به 500 سال پیش بازمی‌گردد اما مبادلات تجاری در سطح قابل‌توجهی نیست و از فرصت‌های موجود استفاده بهینه نشده است.

  • اروپا روابط خود با ایران را به‌شدت کاهش داده و در حال حاضر بیشتر با کشورهای همسایه در حال تجارت هستیم. به دلیل سیستم‌های بانکی اروپا با مشکلات نقل‌وانتقال مالی مواجه هستیم.

  • تهاتر می‌تواند کمک کند همکاری‌هایمان را گسترش دهیم.

  • برای گسترش همکاری‌ها باید بانک‌های مرکزی دو کشور را در کنار خود داشته باشیم تا سیستم تبادل مالی را مهیا کنند.

  • می‌توانیم تشکل‌های دو کشور را به یکدیگر متصل کنیم. لذا می‌بایست حوزه‌های دارای اولویت را اعلام کنیم.

  • ما برای تأسیس شورای پرتغال ایران اقدام کرده‌ایم ولی تاکنون به دلیل حجم اندک روابط تجاری مورد استقبال قرار نگرفته است.

  • آمادگی داریم فصل جدیدی در همکاری مشترک دو کشور در سرمایه‌گذاری و بسته‌بندی مواد غذایی بگشاییم.
  • همکاری در انرژی‌های تجدید پذیر یکی دیگر از حوزه‌های مهم همکاری است.

  • همکاری در بازار ثالث یکی دیگر از زمینه‌های همکاری است به‌این‌ترتیب دسترسی به جمعیت بیشتری خواهیم داشت.

  • در سیستم آبیاری پرتغال پیشرفته است و با توجه به کمبود آب در ایران، شرکت‌های بسیاری علاقه‌مند به همکاری هستند.

  • دو مشکل داریم که می‌بایست حل شود. یکی عدم وجود روابط بانکی و دوم مکانیسم تهاتر که نیاز به یک سیستم بانکی دارد و باید توسط سازمان‌های دولتی ساماندهی شود.

  • آمادگی داریم موافقت‌نامه را دوباره تجدید کنیم.

  • در اوایل سال جاری میلادی در نظر داشتیم یک هیات به پرتغال اعزام کنیم که به دلایل مختلف از جمله کرونا میسر نشد.

  • در انرژی‌های تجدید پذیر و مواد غذایی آمادگی داریم تشکل‌های مربوطه را دعوت کنیم تا وبینار اختصاصی با همتایان پرتغالی خود داشته باشند.

 حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی

  • سیستم تجارت همیشه پایدار نیست و امری کوتاه‌مدت است. درحالی‌که سرمایه‌گذاری یک موضوع بلندمدت و پایدار است.

  • 300 تا 400 پروژه با سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده اما تاکنون سرمایه‌گذاری از کشور پرتغال نداشته‌ایم.

  • سرمایه‌گذاران می‌توانند اصل و سود حاصل از سرمایه‌گذاری خود را دریافت کنند و تولیدات خود را به کشورهای دیگر نیز صادر کنند.

  • انجمن سرمایه‌گذاری بیش از 120 عضو دارد و به شرکت‌های خارجی جهت سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات کمک می‌کنیم.

 فرشته امینی، عضو هیات رئیسه اتاق اصفهان:

  • اصفهان اتاق معین پرتغال است.
  • با توجه به اینکه حجم مبادلات بسیار کم است، ابتدا تجار باید به تجارت با یکدیگر تشویق شوند.
  • اتاق اصفهان اطلاعاتی در خصوص پرتغال آماده کرده و فرصت‌های تجاری میان دو کشور را موردبررسی قرار داده است. حوزه‌هایی برای واردات و صادرات در اولویت قرار می‌گیرند که می‌توانیم از آنها همکاری‌هایمان را آغاز کنیم.
  • با هماهنگی سفارت پرتغال در تهران در نوامبر سال گذشته قرار بود یک سمینار در اصفهان برگزار کنیم که با توجه به اعزام هیات و شرایط کرونا به تعویق افتاد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
در همین رابطه