رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

جمال رازقی‌جهرمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

با ایرادات سامانه جامع تجارت، طی دو ماه فقط سه کارت بازرگانی در شیراز صادر شده است

رازقی، رئیس اتاق شیراز می‌گوید: در دو ماه گذشته سه کارت بازرگانی در شیراز صادر شده که برخی از این کارت‌ها هم مشکلاتی دارد. آن دقتی که قبلاً در سامانه هوشمند وجود داشت، الان وجود ندارد. در چنین شرایطی تکلیف بازرگان‌ها چیست؟ گویی برخی می‌خواهند اقتصاد ایران زمین بخورد.

29 شهریور 1399
کد خبر : 34649
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اواخر تیرماه سال جاری، حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که عملیات صدور کارت بازرگانی از یک مرداد امسال در سامانه هوشمند اتاق بازرگانی متوقف و صرفاً در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی انجام می‌شود. براساس این بخشنامه، عملیات تمدید کارت بازرگانی هم تا تاریخ ۱۵ مرداد سال ۹۹ همچنان در سامانه اتاق بازرگانی قابل انجام بوده اما از تاریخ مذکور عملیات تمدید کارت بازرگانی نیز در سامانه اتاق بازرگانی متوقف و صرفاً در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی انجام خواهد شد.

بااین‌حال، با بروز مشکلات زیرساختی در سامانه جامع تجارت و ایجاد مشکلات فراوان برای فعالان اقتصادی جعفر سرقینی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران دستور داد به‌موازات سامانه جدید صدور کارت بازرگانی، سامانه قبلی نیز به مدت دو ماه دیگر به فعالیت خود ادامه دهد. این ابلاغیه بعد از نامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران به سرپرست جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است. او موانع فنی برای تمدید یا صدور کارت در این سامانه را موجب خسران برای فعالان اقتصادی دانسته است. دبیر کل اتاق ایران هم در نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت، تأکید کرده است که سامانه کارت بازرگانی محل آزمون و خطا نیست.

جمال رازقی‌جهرمی، رئیس اتاق شیراز در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: وضعیت امروز اقتصاد ایران وضعیت خیلی بحرانی‌ای است؛ در این شرایط برخی از تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به جای کمک به روندها، بیشتر وضعیت اقتصاد را بدتر از قبل می‌کند و این جای تعجب دارد.

رازقی می‌گوید: در کتاب «هنر تحریم‌ها» که ریچارد نفیو آن را نوشته است به تأثیر تحریم‌ها بر تولید اشاره می‌کند و اینکه تحریم‌کنند می‌خواهد هر کاری بکند که تولید را از پای در بیاورد؛ اگر این نگاه آمریکا به تولید در ایران است، باید از سیاست‌گذاران ایرانی هم پرسید که چرا به جای حمایت از تولید و صادرات مدام سنگ‌اندازی می‌کنند؟

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه می‌دهد: آمریکا به کشورهای منطقه فشار می‌آورد که با رژیم اسرائیل توافق دوستی امضا کند، یکی از این کشورها امارات متهده عربی مقصد کالاهای ایرانی است؛ یا عراق برای صادرکننده‌های ایرانی ویزای تجاری امضا نمی‌کند که عمده صادرات ما به کشور عراق است یا مدام برای اقلام صادراتی ایران محدودیت ایجاد می‌کند. سؤال من این است که چرا بانک مرکزی و دولت از صادر کننده‌های ایرانی حمایت نمی‌کند.

او به تعهد ارزی اشاره می‌کند: رئیس کل بانک مرکزی بارها بر سر تعهد ارزی به صادرکننده‌ها فشار آورده و فضا را برای فعالیت آنها ناامن شده است. البته اخیراً مشخص شده که از این 27 هزار میلیارد ارز برنگشته 10 میلیارد دلار مال وزارت نفت است و دوسوم دارنده کارت بازرگانی نیستند و تهدید صادر کننده از این مرحله شروع می‌شود.

او تاکید می‌کند: در چنین شرایطی سازمان توسعه تجارت به نحوه صدور کارت بازرگانی ورود می‌کند و بار دیگر مشکلات بازرگان‌ها را دامن می زند.

رئیس اتاق شیراز به وضعیت کارت‌های بازرگانی در اتاق شیراز اشاره می‌کند: در دو ماه گذشته سه کارت بازرگانی در شیراز صادر شده که برخی از این کارت‌ها هم مشکلاتی دارد. آن دقتی که قبلاً در سامانه هوشمند وجود داشت، الان وجود ندارد. در چنین شرایطی تکلیف بازرگان‌ها چیست؟ گویی برخی می‌خواهند اقتصاد ایران زمین بخورد.

رازقی، رئیس اتاق شیراز تاکید می‌کند: اگر سامانه جامع تجارت در راستای بهبود صدور کارت بازرگانی و مسائل بعد از آن بود که حرفی نمی‌ماند ولی عجیب که این سامانه باعث بروز اختلال‌هایی شده که حل آن نیاز به زمان دارد.

در همین رابطه