رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

پورآبادی در جلسه شورای گفت‌وگوی عنوان کرد

لزوم تجدیدنظر در تعلیق کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان

سعید پورآبادی، رئیس اتاق بجنورد در جلسه شورای گفت‌وگوی استان خراسان شمالی گفت: تعلیق کارت‌های بازرگانی آسیب زیادی به صادرکنندگان وارد کرده، و از مسئولان کشوری و استانی تقاضا می‌شود دراین‌باره تجدیدنظر کنند.

31 شهریور 1399
کد خبر : 34676
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بجنورد با بیان اینکه تعلیق کارت‌های بازرگانی آسیب فراوان به صادرکنندگان استان وارد کرده است، گفت: از مسئولان کشوری و استانی خواستاریم هرچه زودتر کارت‌های بازرگانی را از حالت تعلیق خارج کنند.

سعید پورآبادی، در جلسه شورای گفت‌وگوی استان خراسان شمالی به فعال بودن بیش از 95 کارت بازرگانی در استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۲۶ کارت بازرگانی در حال رسیدگی و تعلیق شدن است که تاکنون ۱۳ کارت به دلیل عدم ایفای تعهدات ارزی از سوی سازمان صمت تعلیق شده است.

به گفته پورآبادی بیشتر کارت‌های بازرگانی استان صادرات کمتر از یک‌میلیون دلار داشته‌اند.

دبیر و سخنگوی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان شمالی افزود: در شرایط ویژه اقتصادی کشور و فشار تحریم‌های ظالمانه، انتظار بخش خصوصی حمایت و تسهیل فرآیند صادرات و واردات در راستای تحقق شعار جهش تولید است.

پورآبادی عمده صادرات استان خراسان شمالی به کشورهای افغانستان و عراق انجام به‌صورت ریالی انجام می‌شود ضروری است هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف صادرات به کشورهای عراق و افغانستان مشخص شود.

دستگاه‌های خدمات‌رسان حق برخورد با واحدهای تولیدی بدهکار را ندارند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: دستگاه‌های خدمات‌رسان ازجمله شرکت‌های گاز، آب، برق و سازمان تأمین اجتماعی و امور مالیاتی حق برخورد با واحدهای تولیدی بدهکار را ندارند.

محمود قنبری با بیان اینکه تعلیق کارت‌های بازرگانی تعطیلی صادرات استان را به دنبال دارد، گفت: امروز کشور نیازمند ارز حاصل از صادرات است و اعلام شده بیش از 15 هزار صادرکننده در کشور ارز خود را برگشت نزده است.

او افزود: در این خصوص حتی دستگاه قضایی نیز وارد عمل شده است که قانون هم وجود دارد.

قنبری اظهار کرد: با توجه به شرایط تحریم و ویروس کرونا برای حوزه صادرات مشکلات زیادی ایجاد شده که نیازمند است دستگاه‌های اجرایی مرتبط در این خصوص راهکاری بیندیشند.

او در ادامه با بیان اینکه دستگاه‌های خدمات‌رسان ازجمله شرکت‌های آب، برق، گاز، سازمان تأمین اجتماعی و امور مالیاتی حق برخورد با واحدهای تولیدی بدهکار را ندارند، زیرا قرار نیست هیچ واحدی به علت این موضوع تعطیل شود.

او افزود: در این زمینه دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها باید به واحدهای تولیدی مهلت دهند تا بدهی خود را پرداخت کنند و بدون اجازه استانداری هیچ اقدامی انجام نمی‌شود.

قنبری در ادامه سخنان خود نرخ تولید ناخالص استان در بین کشور را رتبه سی و یکم اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون باید به صادرات غیرنفتی تکیه کنیم، صادرات این استان بیشتر در حوزه محصولات کشاورزی است.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: کشاورزان خراسان شمالی باید آب‌بهای خود را بر اساس برق مصرفی، پرداخت کنند که وجود یک شمارشگر مشترک برای محاسبه آب و برق، این قشر تولیدکننده را دچار مشکل کرده است.

قنبری افزود: متأسفانه چاه‌های آب کشاورزی استان، فاقد شمارشگر اختصاصی حجمی هستند و میزان آب‌بهای دریافتی از کشاورزان، بر اساس میزان مصرف برق آنان محاسبه می‌شود که این روشی عادلانه نیست.

موضوعات :
در همین رابطه