رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

ناصر بیکی در نشست کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق اراک مطرح کرد

بررسی توان و نیاز داخلی؛ پیش‌نیاز تصمیم‌گیری برای واردات ماشین‌آلات

ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک در هفتمین جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی این اتاق، مبحث واردات و تولید ماشین‌آلات و تجهیزات را بسیار مهم و حساس دانست و گفت: در شرایط فعلی پیش از اتخاذ تصمیم در مورد واردات یا عدم واردات ماشین‌آلات و تجهیزات باید نیاز داخل و توان تولید داخلی دقیقاً بررسی شود.

05 مهر 1399
کد خبر : 34730
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به اینکه بحث واردات یا پیشگیری از واردات ماشین‌آلات سنگین یک مبحث بسیار دقیق و مفصل است که نیاز به تحلیل کامل دارد، گفت: در زمان گذشته، دولت در اداره ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات بهتر عمل می‌کرد. اکنون نیز برای اتخاذ تصمیم برای ساخت و واردات این ماشین‌آلات باید بررسی شود که پتانسیل ساخت داخلی این ماشین‌آلات و نیاز کشور چقدر است تا احیاناً با تصمیمات اشتباه برای واردات یا پیشگیری از واردات، مشکل و بی‌نظمی ایجاد نشود.

ناصر بیکی، در هفتمین جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق اراک افزود: ماشین‌آلاتی که می‌تواند از پرتی‌های معادن استفاده کند در کشور نداریم و ساخت آنها می‌تواند کمک شایانی به بخش معدن کند.

 او ادامه داد: در حوزه ماشین‌آلات می‌توانیم در استان خودمان منطقه‌ای عمل کنیم، نیاز به ماشین‌آلات را بررسی کرده و طبق نیاز تولید کنیم تا صنعت نیمه‌جان معدن بیشتر صدمه نبیند.

بیکی با تأکید بر اینکه فراهم شدن امکانات در شرکت هپکو خبر بسیار خوبی است، تصریح کرد: امیدواریم با توجه به پتانسیل‌های موجود به کمک سازمان صمت استان مرکزی کار تحقیقی خوبی انجام شود و قطعات یا ماشین‌آلات مورد نیاز معادن استان تولید شود.

او افزود: اتاق بازرگانی به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی آمادگی انجام هرگونه حمایت را از حوزه معدن دارد؛ اما متأسفانه بخش خصوصی در بسیاری از تصمیمات کلان کشوری دیده نمی‌شود. بدنه کارشناسی اتاق ایران بسیار قوی است اما بسیاری مواقع به بازی گرفته نمی‌شوند. بخش خصوصی را بیشتر به بازی بگیریم تا به رشد و توسعه همه‌جانبه برسیم. شورای گفت‌وگو با تمام توان می‌تواند کمک فعالان بخش خصوصی باشد.

در ادامه محمدحسین حیدری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق اراک نیز گفت: بالای 700 دستگاه ماشین سنگین در استان داریم که استهلاک ماشین‌آلات در حوزه معدن از نرم معمولی بیشتر است. به‌زودی می‌توانیم همکاری خوبی را با شرکت هپکو داشته باشیم. در محلات، بسیاری از ماشین‌آلات مستهلک شده که می‌تواند توسط شرکت هپکو بازسازی شود.

او افزود: قبلاً فهرستی از ماشین‌آلات به خانه معدن داده‌ایم که مقرر شده بود استانداری مرکزی 100 میلیارد برای بخش معدن از تبصره 18 اختصاص دهد که محقق نشده است. بخش دولتی و نظام‌مهندسی می‌توانند کمک‌های شایانی به حوزه معدن داشته باشند. مسئولین فنی معادن باید سریع‌تر نیازهایشان را اعلام نمایند تا در حوزه ماشین‌آلات اقداماتی انجام شود. دلیل اصلی کمبود استخراج در حوزه ماشین‌آلات است.

حیدری تصریح کرد: برخی از قوانین و بخشنامه‌ها را در نظر داریم از طریق خانه معدن اصلاح کنیم تا در کار معادن تسریع بخشیده شود. اگر شرکت هپکو درخواست‌های معدن داران را بداند می‌تواند با یک برنامه‌ریزی بلندمدت این مشکل را حل کند.

در ادامه حمیدرضا مهدی‌نیا، عضو هیات نمایندگان اتاق اراک و مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی نیز گفت: نهاد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی یک نهاد بسیار تأثیرگذار است و مصوبات آن برای تمامی دستگاه‌ها لازم‌الاجراست.

مهدی‌نیا افزود: در شورای گفت‌وگو مسائل و مشکلات تشکل‌ها، شهرک‌های صنعتی و انجمن‌ها مطرح می‌شود. کارشناسان این دبیرخانه موارد و خروجی‌های کمیسیون‌های تخصصی را که شامل مشکلات حوزه صنفی مطبوع است را استخراج و پس از کار کارشناسی روی مشکلات، جهت طرح در شورا ارسال می‌کنند و دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با تمام توان در راستای حل مشکلات حوزه معدن تلاش خواهد کرد.

موضوعات :
در همین رابطه