رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سخنگوی ستاد تنظیم بازار خبر داد

ترخیص کالاهای اساسی به شیوه اعتباری

سخنگوی ستاد تنظیم بازار می‌گوید: ترخیص کالاهای اساسی که در گروه یک ارزی قرار دارند، به شیوه اعتباری خواهد بود و بانک مرکزی موظف است بدون فوت وقت نسبت به صدور کد رهگیری و کد منشأ ارز اقدام کند.

09 مهر 1399
کد خبر : 34815
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفت: در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در بندرعباس داشتیم، مصوب شد کالاهای اساسی و ضروری مردم که در گروه یک ارزی قرار دارند، به شیوه اعتباری ترخیص شود.

محمدرضا کلامی اظهار کرد: بانک مرکزی موظف شد بدون فوت وقت نسبت به صدور کد رهگیری و کد منشأ ارز اقدام کند تا کسانی که توانایی دارند، نسبت به ترخیص کالا به‌صورت اعتباری اقدام کنند و ظرف سه ماه آینده ارز آنها تأمین شود.

او در خصوص مهم‌ترین مصوبات ستاد تنظیم بازار، افزود: رصد و پایش آخرین وضعیت قیمت کالاهای اساسی و ضروری و روند تأمین آنها در جلسه تنظیم بازار موردبررسی قرار گرفت.

کلامی تصریح کرد: در جلسه پیشین ستاد مقرر شد جلسات ستاد تنظیم بازار با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به‌صورت حداقل ماهی یک‌بار تشکیل شود که در همین راستا و هم‌زمان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور روز شنبه بازدیدی از بندر شهید رجایی بندرعباس انجام و تصمیمات مهمی اتخاذ شد.

تصویب تأیید ارزی کالاهای موجود در بنادر به تاریخ قبل از ۵ مهر

دبیر ستاد تنظیم بازار کشور با بیان اینکه ترخیص و تأمین ارز برای کالاهایی حتی مانند روغن خام نیز تسهیل خواهد شد و فرآیندهای بازار رسانی آنها به‌راحتی انجام می‌شود، در خصوص تأمین مواد اولیه و تجهیزات و قطعات موردنیاز تولید نیز گفت: قرار شد تأیید ارزی کالاهایی که تا قبل از پنجم مهر ۱۳۹۹ در بنادر موجود است را بانک مرکزی انجام دهد و مواد اولیه و تجهیزات و قطعات موردنیاز تولیدی به همین شکل ترخیص شوند.

او همچنین گفت: میزان ترخیص ذرت دامی در این مقطع زمانی حدود چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تن است که نسبت به مقطع زمانی مشابه سال قبل که چهار میلیون تن بوده است، ۹۰۰ هزار تن بالاتر است.

کلامی در خصوص مهم‌ترین تصمیمات ستاد تنظیم بازار در خصوص نهاده‌های دامی افزود: بخشی از کنجاله سویا از محل واردات خود کنجاله و بخشی از طریق دانه وارداتی و بخشی دیگر از طریق خرید دانه‌های داخلی و ذخایر تأمین می‌شود.

او گفت: حدود دو میلیون تن عرضه کنجاله در کشور بوده است و با توجه به تأکید مجدد وزارت جهاد بر لزوم توزیع نهاده‌ها از طریق بازارگاه مقرر شد عملکرد ترخیص و توزیع کالا به تفکیک تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان برای دریافت سهمیه به کمیته تخصصی ارائه شود.

طبق اعلام وزارت صنعت، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی این وزارتخانه در خصوص این کمیته نیز اعلام کرد: این کمیته با هدف تطبیق مقادیر عرضه در سامانه و مقادیر ترخیص کنجاله، تشکیل می‌شود.

او ادامه داد: در کمیته ویژه بازرسی نمایندگان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سایر دستگاه‌های نظارتی عضو هستند.

کلامی گفت: مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و دستگاه‌های مربوطه عملکرد ترخیص را به تفکیک واردکننده و عملکرد فروش را به تفکیک تولیدکننده احصا کنند و در اختیار دستگاه‌های نظارتی و این کمیته قرار بدهند.

او با اعلام اینکه دستگاه‌های دخیل باید ظرف یک هفته گزارش خود را ارائه کنند، تصریح کرد: بر این اساس کار کنترل عملکرد در این بخش توسط کمیته مذکور و دستگاه‌های نظارتی انجام گرفته و با تخلف‌های احتمالی برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

در همین رابطه