رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

شروع کسب‌وکار نیازی به شماره اقتصادی ندارند

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی می‌گوید: با هدف تسهیل فضای کسب‌وکار اشخاص حقوقی، ترتیبی اتخاذ شده تا فعالان اقتصادی بدون دریافت شماره اقتصادی و فقط با شناسه ملی خود، مجوزهای شروع کسب‌وکار را اخذ کنند.

09 مهر 1399
کد خبر : 34817
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با هدف تسهیل فضای کسب‌وکار اشخاص حقوقی، ترتیبی اتخاذ شده تا فعالان اقتصادی بدون نیاز به شماره اقتصادی و فقط با همان شناسه ملی خود، مجوزهای لازم برای شروع کسب‌وکار را اخذ کنند.

محمود علیزاده با اشاره به دستور وزیر اقتصاد و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری، مبنی بر روان‌سازی و تسهیل فضای کسب‌وکار و ایجاد پنجره واحد شروع کسب‌وکار، افزود: با همکاری سازمان مالیاتی و معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد، زمینه سهولت شروع کسب‌وکار بنگاه‌های اقتصادی و تسهیل در اخذ مجوزهای لازم از جمله شماره اقتصادی فراهم شد.

او تصریح کرد: با موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر اصلاح فصل دوم آئین‌نامه اجرایی تبصره (۳) ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 31 تیرماه 1394، ضمن صدور بخشنامه‌ای از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، گام ۴۵ در سامانه مالیاتی، درباره فرایند راستی آزمایی حذف شده است.

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: در حال حاضر و با اجرای بخشنامه سازمان که در همین راستا صادر شد، اشخاص حقیقی به محض اخذ مجوز یا پروانه کسب‌وکار از اصناف و اتحادیه‌ها و همچنین اشخاص حقوقی و بنگاه‌های اقتصادی به محض ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها، در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور نیز ثبت‌نام شده تلقی می‌شوند و اطلاعات هویتی آنها، به‌صورت برخط یا غیر برخط، به سازمان امور مالیاتی کشور منتقل شده و همچنین، شماره ملی اشخاص حقیقی و شناسه ملی اشخاص حقوقی به‌عنوان شماره اقتصادی برای آغاز کسب‌وکار قلمداد می‌شود.

علیزاده گفت: پیش‌ازاین، اجرای گام ۴۵ فرایند ثبت‌نام و تخصیص شماره اقتصادی به اشخاص حقیقی و حقوقی، بین یک ماه تا دو ماه زمان می‌برد که هم‌اکنون، با حذف این گام، فعالان اقتصادی از همان زمان ثبت شرکت یا کسب مجوز فعالیت، ازنظر سازمان امور مالیاتی کشور، «مؤدی» تلقی شده و شماره اقتصادی آنها بدون نیاز به طی مراحل راستی آزمایی صادر خواهد شد و نیاز به هیچ استعلام دیگری نیست.

وی تأکید کرد: اجرای گام ۴۵ در سامانه تخصیص شماره اقتصادی به فعالان اقتصادی، بالأخص در نظام مالیات بر ارزش‌افزوده مشکلاتی را برای مؤدیان ایجاد کرده بود که با این مصوبه، ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش‌افزوده کفایت داشته و برای دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از مشتریان، نیازی به دریافت گواهینامه ثبت‌نام نظام مالیات بر ارزش‌افزوده نیست.

در همین رابطه