رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست توسعه اقتصاد هوشمند عنوان شد

اعلام آمادگی اتاق اصفهان برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و سرمایه‌گذاری‌های جسورانه

مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق اصفهان در نشست مجازی توسعه اقتصاد هوشمند و حمایت‌های سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در طرح «بوم واره»، از اعلام آمادگی اتاق اصفهان برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپای حوزه تجارت الکترونیک خبر داد.

12 مهر 1399
کد خبر : 34842
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در شرایط رشد اقتصادی منفی 6/4 درصدی در سال 97، حوزه IT کشور از دیگر بخش‌ها رشد بیشتری داشته، ولی این میزان رشد نیز قابل‌قبول نبوده و قاعدتاً این حوزه باید مانند دیگر کشورهای دنیا رشد دورقمی را برای توسعه این بخش تجربه کند.

امیر ناظمی، در نشست توسعه اقتصاد هوشمند و حمایت‌های سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در طرح «بوم واره»، افزود: در شرایطی که کشور با ابربحران‌هایی مانند کاهش روند سرمایه‌گذاری تا بحران فروش نفت، تحریم و کرونا مواجه است، عواملی مانند خروج سرمایه و نیروی انسانی نیز بر وضعیت موجود دامن زده و شرایط را سخت‌تر کرده است.

او هدف از این نشست را تسهیل شرایط موجود بیان کرد و از اجرای چندین طرح در وزارت ارتباطات در حوزه مراحل اولیه شکل‌گیری یک استارتاپ و بنگاه اقتصادی در زمینه فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: طرح بوم واره یکی از این طرح‌هاست که از خردادماه در کشور اجرایی شده است.

طرح‌های حمایتی از کسب‌وکارها باید روشن و گره‌گشا باشد

رئیس اتاق اصفهان نیز در این نشست دلیل عدم مطلوبیت وضعیت استان اصفهان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را جامع و کامل نبودن و تسهیل‌کننده نبودن سبدهای حمایتی این حوزه دانست و گفت: با توجه به اینکه اشتغال آفرینی در این حوزه سریعاً می‌تواند رشد کرده و به بهبود شاخص‌های محیط کسب‌وکار کمک کند، لازم است به کسب‌وکارهای نوپا در حوزه IT بیش‌ازپیش توجه شود.

مسعود گلشیرازی خواستار توجه جدی به حمایت‌های مغفول مانده در حوزه کسب‌وکارهای نوپا، به‌ویژه در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات شد و تأکید کرد: قوانین و حمایت‌های صورت گرفته باید روشن، گره‌گشا و بدون بند و تبصره باشد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان، در نظر گرفتن حمایت‌ها و طرح‌های تشویقی متناسب با اقتصاد و تورم موجود را بسیار مهم دانست و بر ضرورت تهییج کننده بودن این طرح‌ها تأکید نمود.

گلشیرازی در پایان سخنان خود از اعلام آمادگی اتاق اصفهان برای انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت ارتباطات به‌منظور حمایت از فعالیت شاغلان و شرکت‌های این حوزه خبر داد و تصریح کرد: ازآنجاکه در اتاق دوره نهم بر کمک به رونق کسب‌وکار اعضا توجه جدی شده است؛ ما آمادگی داریم با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حمایت از شرکت‌های این حوزه، علاوه بر تسهیل فعالیت‌های شرکت‌های این حوزه، به ترغیب شرکت‌ها و استارتاپ‌ها برای پیوستن به حوزه تجارت الکترونیک بپردازیم.

دستورالعمل‌ها و قوانین حامی استارتاپ‌ها برای مدیران استانی تبیین شود

اصغر اخوان مقدم، عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان نیز فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای پیوستن شرکت‌ها به حوزه تجارت الکترونیک و سرمایه‌گذاری در این حوزه را بسیار ضروری دانست و گفت: لازم است طی جلساتی به تبیین دستورالعمل‌ها و قوانین حامی استارتاپ‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کلیه استان‌ها به‌ویژه اصفهان پرداخته شود.

معافیت‌های مالیاتی، بزرگ‌ترین دغدغه کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

در ادامه شهره ناصری، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، خدمت «بوم واره» را یکی از مهم‌ترین و جدیدترین خدمات سامانه ایران نوآفرین در سال جاری و بستری برای تعامل شرکت‌ها با یکدیگر معرفی نمود.

او افزود: در این طرح با حمایت دولت، شرکت‌های نوآفرین می‌توانند به‌صورت رایگان و با تخفیف از خدمات شرکت‌های بزرگ استفاده کنند.

ناصری تأکید کرد: در ازای ارائه این خدمات، شرکت‌های سرویس‌دهنده از دولت تسهیلات حمایتی دریافت می‌کنند.

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران ضمن تشریح فعالیت‌ها و حمایت‌های سازمان فناوری اطلاعات ایران، با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های کسب‌وکارهای این حوزه برخورداری از معافیت‌های مالیاتی است، گفت: بر این اساس، طبق ماده 2 آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای نوپا توانستیم فرایندی ایجاد کنیم که شرکت‌های نوپای دارای کمتر از سه سال سابقه فعالیت و درآمد کمتر از 500 میلیون تومان بتوانند از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

ناصری در ادامه، به رسمیت شناختن فضای کار اشتراکی و فریلنسینگ، کارورزی و دورکاری را نیز از دیگر حمایت‌های این سازمان معرفی کرد و گفت: استان اصفهان ازلحاظ شاخص توسعه فاوا در کشور دارای رتبه پنجم، ازلحاظ سطح دسترسی دارای رتبه سوم و ازلحاظ میزان مهارت نیز حائز رتبه پنجم در بین استان‌های کشور است.

ناصری ابراز امیدواری کرد: با توجه به پتانسیل‌های موجود در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان رتبه‌های مذکور در سال‌های آتی ارتقا یابد.

لزوم بازنگری در قوانین مالیاتی کشور در حوزه کسب‌وکارهای حوزه IT

محمد اطرج، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان و مسئول کارگروه ICT کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی، نیز گفت: در دوران کرونا به‌استثنای بخشی از کسب‌وکارهای مجازی که رونق گرفته و توانسته است به تبیین اهمیت ابزار فناوری اطلاعات در دنیای امروز بپردازد، متأسفانه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای وضعیت مطلوبی نیست.

او وضعیت حوزه IT صرف؛ به‌ویژه بخش نرم‌افزار در استان اصفهان را نامطلوب دانست و ابراز امیدواری نمود که با نگاه نو به حوزه کسب‌وکارهای مجازی و نوپا از سوی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، شاهد رشد بخش‌های مغفول مانده IT کشور باشیم.

اطرج همچنین خواستار بازنگری در قوانین مالیاتی کشور در حوزه کسب‌وکارهای حوزه IT شد.

روح اله میرزاامیری، مدیر امور کمیسیون‌ها و تشکل‌های اقتصادی اتاق اصفهان نیز در این نشست، وحدت رویه در خصوص اجرایی نمودن قوانین و آیین‌نامه‌های کشور در کلیه استان‌ها را در رفع بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی مهم دانست و گفت: عدم آشنایی برخی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان، مانع استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده برای کسب‌وکارهای نوپا شده و لازم است آنها با قوانین و مصوبات حوزه IT بیشتر آشنا شوند.

موضوعات :
در همین رابطه