رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مهدی پازوکی

تحقق تورم 22 درصدی برای ایران غیرممکن نیست

به باور مهدی پازوکی، اقتصاددان بانک مرکزی باید انضباط پولی را ارتقا دهد تا به این وسیله نقدینگی مدیریت شده و ثبات و آرامش به اقتصاد کشور بازگردد.

16 مهر 1399
کد خبر : 34891
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مهدی پازوکی، کارشناس امور اقتصادی در رابطه با اقدامات بانک مرکزی بابت کنترل نرخ تورم  گفت: تحقق تورم ۲۲ درصدی برای اقتصاد ایران غیرممکن نیست، اما با شروطی همراه است. بانک مرکزی باید انضباط پولی را ارتقا دهد تا به این وسیله نقدینگی مدیریت شده و ثبات و آرامش به اقتصاد کشور بازگردد.

 وی در ادامه اضافه کرد: حفظ ارزش پول ملی نیز که یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی است باید مدنظر قرار گیرد زیرا بدون ‌توجه به این مهم چاپ پول می‌تواند افزایش پایه نقدینگی، گرانی کالاها و تورم را به همراه داشته باشد و امروز که این نهاد تاثیرگذار پولی در کشور دغدغه خود را کنترل تورم اعلام کرده، باید بر این نکات بسیار دقت داشته باشد.

 این کارشناس امور اقتصادی در ادامه اظهار داشت: بانک مرکزی نباید به هیچ وجه صندوق‌دار دولت باشد، بنابراین در جهت حفظ استقلال خود باید بکوشد زیرا این امر بر ثبات قیمت‌ها به تنهایی می‌تواند موثر واقع شود، البته موضوع مورد اشاره بدون انضباط پولی که در بودجه باید مورد توجه قرار گیرد، راه به جایی نخواهد برد.

 پازوکی در این خصوص ابراز کرد: نیاز به هماهنگی سیاست‌های پولی و مالی را هم در این خصوص باید مورد اشاره قرار داد زیرا سیاست پولی برعهده بانک مرکزی است، اما سیاست مالی تحت اختیار سازمان برنامه و دولت قرار دارد، چنانچه این هماهنگی همراه با انضباط پولی که مورد توجه قرار گرفت، تحقق یابد و حفظ ارزش پول ملی مهم ترین استراتژی بانک مرکزی باشد به همراه تسهیل ورود ارزهای صادراتی به کشور بر کنترل تورم موثر واقع خواهد شد.

 وی در این خصوص که بانک مرکزی همین الان هم نرخ سود را به عنوان راهکار کنترل تورم پیگیری می‌کند، تاکید کرد: وظیفه اصلی و کلاسیک بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی، انضباط پولی و مالی اقتصاد ایران است، همانطور که در ابتدا مورد اشاره قرار دادم باید بیش از گذشته این مسائل را مورد توجه قرار دهد زیرا در صورت روی دادن بی‌انضباطی امکان تاثیرپذیری از سیاست‌های غیر کارشناسی بالا می‌رود و تبعات منفی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد.

 این کارشناس امور اقتصادی در ادامه یادآور شد: تا زمانی ارز وارد کشور نشده، بانک مرکزی نباید به چاپ اسکناس رو بیاورد و معادل آن ارز خارجی بپردازد.

در همین رابطه