رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

خورشید گزدرازی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران مطرح کرد

پیش‌بینی کاهش صادرات آبزیان تا پایان سال جاری

خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بوشهر، انتظار بخش خصوصی از مسئولان را به ویژه در شرایط حساس کنونی، اعتماد و همراهی بین دولت و بخش خصوصی عنوان کرد.

سارا ترابی

خبرنگار
03 آبان 1399
کد خبر : 35077
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بوشهر با توجه به وجود فشارهای ناشی از تحریم و شیوع ویروس کرونا در دنیا و اثر منفی آن روی صادرات، خواستار همراهی بیشتر دولت با فعالان اقتصادی و اعمال سیاست‌های ثابت از سوی آنها شد. به باور او تعدد در دستورالعمل‌ها و اجرای سلیقه‌ای آنها در هر استان اثر منفی بر سطح صادرات کشور داشته است.

خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بوشهر در گفت‌وگویی با پایگاه خبری اتاق ایران با ابراز نگرانی از احتمال کاهش صادرات آبزیان از جمله ماهی و میگو که جزو اقلام اصلی صادراتی استان به شمار می‌آیند، گفت: در حال حاضر نگرانی اصلی در مورد صادرات محصولات آبزی استان است. اصلی‌ترین بازار صادراتی این محصولات، چین و دیگر کشورهای آسیای شرقی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های ناشی از تحریم در حوزه حمل‌ونقل و از سویی بالا رفتن هزینه مبادله به دلیل نبود سیستم بانکی، پیش‌بینی می‌شود در این بخش دچار افت صادرات شویم.

این فعال اقتصادی میزان تولید میگو در استان بوشهر را حدود 30 هزار تن برآورد کرد که طبق رویه هر ساله 80 درصد آن صادر می‌شود.

بر اساس اظهارات او حتی با توجه به کاهش مسافرت‌ها و تأثیر منفی شیوع این بیماری بر موضوع گردشگری، به نظر می‌رسد استفاده داخلی از این محصولات نیز کاهش پیدا کند.

گزدرازی، در مورد بازار کشورهای خلیج‌فارس و حضور ایران در این بازار بر اساس صادرات مواد غذایی، میوه و تره‌بار، تأکید کرد: بیش‌ترین صادرات از گمرکات بوشهر به این کشورها به همین محصولات خلاصه می‌شود که ارزآوری کمتری دارند و در حال حاضر نگرانی خاصی بابت آنها نداریم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران مانع بعدی در برابر صادرات را موضوع پیمان سپاری ارزی دانست که بر اساس آن صادرکنندگان باید تعهدات ارزی خود را ایفا کنند اما متأسفانه رویه مشخصی برای این منظور وجود ندارد.

وی یادآور شد: بخش خصوصی واقعی همواره در تلاش است که برای تداوم فعالیت‌های خود، ارز را به کشور برگرداند اما امروز با توجه به شرایط تحریمی حاکم، نمی‌توان بر اساس رویه‌ای مشخص حرکت کرد و هر صادرکننده‌ای باید به شیوه‌ای ارز خود را برگرداند.

رئیس اتاق بوشهر در ادامه مهم‌ترین مشکل پیمان سپاری ارزی را ایفای تعهدات سال‌های 97 و 98 دانست که امروز به دلیل نوسانات نرخ ارز، مابه‌التفاوت آن بسیار زیاد است.

تعدد در بخشنامه‌ها و برداشت‌های سلیقه‌ای مانع از بهبود محیط کسب‌وکار است

گزدرازی در ادامه به وضعیت حاکم بر گمرکات ایران و دیگر نهادها و بخش‌های اقتصادی کشور که با تعدد بخشنامه‌ها و برداشت‌های سلیقه‌ای از مقررات مواجه هستند، اشاره و با انتقاد از این شرایط خواستار حل این مسئله شد.

به اعتقاد او تعدد بخشنامه‌ها و برداشت‌های سلیقه‌ای از مقررات مانع جدی در برابر بهبود محیط کسب‌وکار است.

وی ادامه داد: اتاق بوشهر چندین مرتبه مشکلات ناشی از تعدد بخشنامه‌ها و برداشت‌های سلیقه‌ای از مقررات را شناسایی کرده و برای حل آن در شورای گفت‌وگوی استان مطرح کرده است.

رئیس اتاق بوشهر مهم‌ترین خواسته بخش خصوصی از تصمیم گیران کشور را پایان دادن به این وضعیت، عنوان کرد و از دولت خواست که همراه بخش خصوصی باشد و به او اعتماد کند. این همراهی در حل مشکلات موجود بسیار کارساز است.

گزدرازی حفظ بازارهای هدف برای امکان ارزآوری به کشور در شرایطی که درآمدهای نفتی کاهش جدی پیدا کرده را یک موضوع مهم و اساسی توصیف کرد و گفت: اصلی‌ترین ابزار موجود برای رسیدن به این هدف، امنیت کاری صادرکنندگان، ثبات در بخشنامه‌ها و اعتماد واقعی به بخش خصوصی و صادرکنندگان است.

در همین رابطه