رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

جمال رازقی جهرمی در نشست خبری روز ملی صادرات

عامل اصلی مشکلات کنونی، غلط بودن ریل‌گذاری اقتصاد است

رئیس اتاق شیراز در نشست خبری روز ملی صادرات که در این اتاق برگزار شد، ریشه و عامل اصلی مشکلات فعلی اقتصاد را ناشی از غلط بودن ریل‌گذاری‌ها دانست. به عقیده او، در این شرایط، به جاری رفع مشکلات و عامل شکل‌گیری آنها، به کسانی مانند صادرکنندگان خرده گرفته می‌شود که حتی در این شرایط نیز دست از کار نکشیده‌اند و پای خدمت ایستاده‌اند.

03 آبان 1399
کد خبر : 35086
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با تأکید بر اینکه نباید مشکلات اقتصاد کشور را بر گردن تحریم و کرونا انداخت، غلط بودن ریل‌گذاری اقتصاد را عامل اصلی مشکلات کنونی دانست.

جمال رازقی جهرمی در نشست خبری روز ملی صادرات در اتاق شیراز، افزود: متأسفانه سازمان توسعه تجارت حامی صادرکنندگان نیست و رئیس بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز کشور مسئولیت این مجموعه را بر عهده گرفته است اما چون موفق نبوده شروع به فرافکنی کرده که صادرکنندگان ما ٢٧ میلیارد دلار ارز را به کشور برنگردانده‌اند.

او ادامه داد: اتاق بازگانی بارها و بارها دراین‌باره نامه نوشته اما آن‌ها در مصاحبه‌های تلویزیونی، نزد مردمی که دارو هم به‌درستی به دستشان نمی‌رسد و در معیشت خود دچار مشکل شده‌اند، اعلام می‌کنند که صادرکننده ارز را برده و برنگردانده و این‌چنین وجهه‌ صادرکنندگان مملکت را زیر سؤال می‌بردند و متأسفانه سازمان توسعه تجارت هم با آنها همراهی می‌کند.

رئیس اتاق شیراز با بیان اینکه از این ٢٧ میلیارد دلار، ١٠ میلیارد دلار مربوط به وزارت نفت و تنها ٥ میلیارد دلار آن مربوط به فعالان عرصه بازرگانی و تجارت بوده است، گفت: این ۵ میلیارد دلار مربوط به زمانی ا‌ست که صادرات ریالی به عراق و افغانستان بلامانع بوده و صادرکنندگان هم اجازه ورود موقت کالا داشته‌اند.

رازقی با تصریح اینکه روزی که قرار شد الزاماً ارز برگردد، قیمت واقعی کالاها با قیمت اظهارنامه گمرکی تفاوت داشت، گفت: حال سؤال ما از رئیس‌کل بانک مرکزی این‌ است که آیا ارزش داشت در سالی که کشور تحت شدیدترین تحریم‌های تاریخ قرار دارد، ٤٠ درصد صادرات غیرنفتی کشور افت پیدا کند و امسال صادرکنندگان ما با خواهش و تمنای اتاق برای روز ملی صادرات ثبت‌نام کنند یا اینکه آن‌ها را خائن به اقتصاد کشور خطاب کنند؛ درحالی‌که نمی‌دانیم که چه سرمایه‌های بزرگی طی ماه‌های گذشته از دست دادیم.

او ابطال کارت‌ها، معرفی به قوه قضاییه و... از دیگر مواردی عنوان کرد که طی ماه‌های گذشته متوجه صادرکنندگان شد و گفت: خوشبختانه در فارس به‌واسطه حمایت بسیار خوب استاندار اجازه داده نشد که هیچ صادرکننده‌ای پایش به مراکز قضایی و انتظامی باز شود اما در مابقی استان‌ها مواردی گزارش شد.

رئیس اتاق شیراز با تأکید بر اینکه نباید مشکلات اقتصاد کشور را بر گردن تحریم و کرونا انداخت، غلط بودن ریل‌گذاری اقتصاد را عامل اصلی مشکلات کنونی دانست و گفت: به فرض اینکه دو سه میلیارد دلار کالا هم رفته و پولش برنگشته بود، آیا ارزش داشت در سال جهش تولید عرصه را بر صادرکننده تنگ کنند؟ تاریخ درباره این موضوع قضاوت خواهد کرد.

رازقی در ادامه سخنان خود ضمن تبریک روز ملی صادرات، گفت: دست تک‌تک صادرکننده‌ها حتی کسانی که موفق شدند هزار دلار کالا در این شرایط سخت صادر کنند، به گرمی می‌فشاریم.

او همچنین به برگزاری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی اشاره کرد و گفت: پس از مدت‌ها ظاهراً رئیس‌کل بانک مرکزی متوجه شده مسیری که می‌رود غلط است و پیشنهاد‌هایی از سوی اتاق ارائه شده که احتمالاً مصوب خواهد شد.

رئیس اتاق شیراز، یکی از پیشنهاد‌های ١٠ گانه اتاق ایران را لغو بسته سیاست‌های ارزی سال ٩٩ برای اثبات ناکارآمدی سیاست‌های سال‌های ٩٧ تا ٩٩ در راستای رفع محدودیت‌های فعلی صادرکنندگان و امکان ایجاد تنوع در روش‌های ایجاد تعهدات عنوان کرد.

برخی مدیران روحیه جهادی برای حل مشکلات صادرات ندارند

در ادامه این جلسه معاون امور اقتصادی استانداری فارس نیز گفت: امروز به نظر می‌رسد برخی از مدیران روحیه جهادی در حل مشکلات صادراتی ندارند و این امر موجب شده تا بسیاری از واحدهای خوب صادراتی کشور در بلاتکلیفی قرار گیرند.

ظفر افشون با تصریح اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران در مسیر همکاری بین‌المللی توافقی با دنیا در قالب برجام امضا کرد، افزود: برنامه برجام تابع یک سیاست مدبرانه به نتیجه رسید اما آمریکا وقتی دید در جنگ دیپلماسی بازنده است، یک‌جانبه این توافق را نقض و از آن خارج شد. هدف آن‌ها فشار مضاعف بر نظام بود و در این راستا حتی بسیاری از شرکت‌ها و شخصیت‌ها را تحریم کرد.

معاون امور اقتصادی استانداری فارس ادامه داد: دنیا هم تسلیم این یک‌جانبه‌گرایی آمریکا شد و بسیاری از کشوها تحت‌فشار آمریکا ارتباط خود را با ما قطع کردند و امروز ما را در تقابل ر رؤیایی قرار دادند.

افشون با بیان اینکه برای برون‌رفت از این فضا نیازمند تدبیر هستیم، گفت: شاید می‌شد بعضی از مسائل و جریان‌ها را بهتر مدیریت کرد اما واقعیت وجود یک فشار فزاینده بر نظام و حاکمیت است.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کشور در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار گرفته است، گفت: صدای گلوله‌ها را نمی‌شنویم اما شهیدان اقتصادی زیادی داریم.

معاون امور اقتصادی استانداری فارس تأکید کرد: امروز راهبر ما باید در حوزه توسعه صادرات باشد و در این راستا سفارت‌خانه‌ها و دیپلماسی کشورمان در تمام کشورهای دنیا در راستای توسعه صادرات قرار گیرد.

افشون تأکید کرد: سفارت‌خانه‌های ایران در کشورهای مختلف باید در کنار تعاملات سازنده و کارکردهای دیپلماسی بخش قابل‌توجهی از رویکرد خود را معطوف به توسعه صادرات و زمینه استفاده از قابلیت‌های صادراتی را فراهم کنند.

او موتور محرک تولید کیفی را صادرات هر کشور دانست و گفت: باید با تمام وجود در خدمت صادرات باشیم تا واحدهای راکد و نیمه راکد را به حرکت درآوریم.

معاون استاندار فارس یادآور شد: امروز به نظر می‌رسد برخی از مدیران روحیه جهادی در حل مشکلات صادراتی ندارند و این امر موجب شده تا بسیاری از واحدهای خوب صادراتی کشور در بلاتکلیفی قرار گیرند.

افشون همچنین تأکید کرد: بانک مرکزی تکلیف را مشخص و اختیار را به استان‌ها واگذار کند، چون امروز استان‌ها در تصمیم‌گیری ناتوان هستند.

مهم‌ترین هدف دشمن در جنگ اقتصادی، بحث صادرات است

همچنین در ادامه رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق شیراز هم با اشاره به شرایط کنونی اقتصاد کشورمان گفت: در جنگ اقتصادی مهم‌ترین بحثی که هدف گرفته شده صادرات است تا ارز وارد کشور نشود.

خسرو فروغان با بیان اینکه در جنگ اقتصادی مهم‌ترین بحثی که هدف گرفته شده صادرات است تا ارز وارد کشور نشود، گفت: در این جنگ اقتصادی، یک تاجر، تولیدکننده و صادرکننده، هم از روبه‌رو هم از پشت سر دچار آسیب شده است.

او افزود: بخشنامه‌ها و مصوبات که به اسم تضییع صادرات و جلوگیری از خروج ارز از کشور اجرا می‌شود، ضربه‌های زیادی به صادرکنندگان وارد کرده که لطمه آن در برخی موارد بیش از دشمنان در جنگ اقتصادی است.

فروغان بیان کرد: شهدای اقتصادی ناشناخته هستند و گمنام دفن می‌شوند. وقتی بازرگانی ٥٠ سال صادرات داشته و امروز همه‌چیز او ازدست‌رفته این شخص در جنگ اقتصادی به شهادت رسیده اما ناشناخته و گمنام است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق شیراز با بیان اینکه مجروحان جنگ اقتصادی فارس با حمایت تیم ارشد اقتصادی استان، مورد حمایت گرفته تا مرهمی بر زخم‌هایشان بگذاریم، گفت: اما هنوز مشکلات زیادی در تصمیم‌گیری‌ها داریم.

او بیان کرد: حتی کشورهایی که زمانی ایران به آن‌ها کمک‌های بسیاری کرده است، اکنون تعرفه‌های واردات را برای کالاهای ایرانی افزایش داده و به نسبت همین تعرفه را برای کالاهای سایر کشورها کاهش داده‌اند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق شیراز بیان کرد: کشورهای عمان و امارت نیز بهانه‌های مختلف نظیر استاندارد کالا، برای کالاهای ایرانی محدودیت‌های فراوانی ایجاد کرده‌اند.

فروغان گفت: کارگو تنها یکی از مشکلات بحث صادرات استان فارس محسوب می‌شود که علی‌رغم تلاش‌های اتاق بازرگانی به دلیل مخالفت دفاتر و شرکت‌های هواپیمایی و نبود اعتماد و ارائه نشدن تضمین از سوی صادرکنندگان این مهم محقق نشده است.

موضوعات :
در همین رابطه