رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی اردبیل مطرح شد

در شرایط جنگ اقتصادی باید توجه ویژه‌ای به تولیدکنندگان شود

استاندار اردبیل در نشست شورای گفت‌وگوی این استان با تأکید بر نقش تولیدکنندگان در سال جهش تولید، گفت: در شرایط فعلی که از آن به جنگ اقتصادی تعبیر می‌شود و مشکلات زیادی برای حوزه تولید وجود دارد، باید به تولیدکنندگان توجه ویژه‌ای شود تا قادر به انجام نقش خود باشند.

03 آبان 1399
کد خبر : 35087
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اردبیل گفت: به‌عنوان نماینده بخش خصوصی استان اعلام می‌کنم که موانع صادرات سیب‌زمینی در کل کشور با پیگیری‌هایی که انجام دادیم اکنون برداشته شده است و با تعرفه حداقلی هزار تومانی صادرات انجام می‌شود.

حسین پیرموذن در نشست شورای گفت‌وگوی استان اردبیل افزود: وقتی ما به موضوع سیب‌زمینی ورود کردیم تعرفه گمرکی سیب‌زمینی برای صادرکنندگان حدود ۱۲ هزار تومان برای هر کیلو بود، خوشبختانه با پیگیری‌های که انجام شد و نامه‌ای که استاندار برای وزارت اقتصاد نوشتند، این هزینه در مرحله اول حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد، و در مرحله بعدی با پیگیری ما از طریق نمایندگان استان در مجلس و سایر متصدیان این تعرفه به حداقل میزان، یعنی هزار تومان رسیده است.

او ضمن اعلام دستور این جلسه در خصوص مالیات و نحوه اخذ آن در استان، گفت: ما به‌عنوان بخش خصوصی شرایط را درک می‌کنیم و می‌دانیم که اکنون درآمد اصلی دولت درآمد مالیاتی است و هر فعال اقتصادی باید مالیات بدهد.

پیرموذن افزود: بحثی که وجود دارد نحوه دریافت مالیات است، تنها درخواست بخش خصوصی از سازمان مالیاتی و اداره کل امور مالیاتی استان اجرای درست قوانین و عدالت مالیاتی در استان است.

رئیس اتاق اردبیل تصریح کرد: بحث دیگر در خصوص تراکنش‌های مالی تجار و قانون بررسی این تراکنش‌ها توسط سازمان امور مالیاتی است که بعضاً مشکلاتی در بررسی این تراکنش‌ها مشاهده می‌شود و انتظار می‌رود که در این خصوص بازنگری صورت گرفته و مشکلات رفع شود.

او همچنین در خصوص تعلیق کارت‌های بازرگانی برخی از تجار گفت: بخشنامه‌های خلق‌الساعه موجب بروز مسائل قانونی و تعلیق کارت‌های بازرگانی تجار شده بود که در این مورد خوشبختانه استان اردبیل یک استان سفید است و هیچ‌گونه خریدوفروش کارت بازرگانی در اردبیل انجام نمی‌شود و تخلفاتی در کارت‌های بازرگانی استان اردبیل صورت نگرفته است.

 باید از تولیدکنندگان حمایت ویژه شود

استاندار اردبیل گفت: در این برهه زمانی و شرایط اقتصادی موجود، و افزایش قیمت مواد اولیه باید به تولیدکنندگان توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

اکبر بهنام‌جو در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، تأکید کرد: سرمایه در گردش برای تولیدکنندگان امر مهمی است که با افزایش قیمت مواد اولیه مشکلاتی در این زمینه برای واحدهای تولیدی ایجاد شده است، واحدهایی که به این سرمایه نیاز دارند از طریق تسهیلات بانکی به این واحدها کمک می‌کنیم.

او افزود: در جلسه شورای گفت‌وگو گزارشی در مورد شرایط صادرات سیب‌زمینی ارائه شد که در این خصوص با تلاش دولت، بخش خصوصی و نمایندگان محترم مشکلات حل شده و مسیر صادرات سیب‌زمینی بسیار هموار است، صادرات هرروز انجام می‌شود و دغدغه‌ای در این خصوص نداریم.

بهنام جو تصریح کرد: تعرفه گمرکی صادرات سیب‌زمینی با تلاشی که کرده‌ایم به ده درصد تعرفه قبلی رسیده است و اکنون باید به دنبال بازارهای مناسب‌تر و صادرات با قیمت بالا باشیم.

استاندار اردبیل در خصوص دستور این جلسه گفت: موضوعی که در این جلسه شورای گفت‌وگو مطرح شد بررسی قوانین امور مالیاتی و مشکلات موجود در مسیر اخذ مالیات برای فعالان بخش خصوصی بود که در خصوص طولانی شدن روند کار و لزوم تسریع آن تصمیماتی گرفته شد‌.

او خاطرنشان کرد: امور مالیاتی ما روزبه‌روز با ابتکار عمل بهتری به جلو می‌رود، به‌طوری‌که امسال نزدیک ۷۰ درصد خود اظهاری در حوزه مالیات داشته‌ایم که نسبت به ۴۰ درصد خود اظهاری سال قبل رشد چشم‌گیری را نشان می‌دهد.

بهنام‌جو افزود: ما طرفدار اخذ به‌حق مالیات هستیم و معتقدیم که در این شرایط کشور که صادرات نفت با مشکل روبرو شده است باید با اخذ مالیات به‌حق و با همراهی مردم به درآمد دولت کمک کنیم.

 نبود اطلاعات و آگاهی دلیل اصلی مشکلات مالیاتی است

همچنین رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل نیز در هشتاد و یکمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این استان، گفت: مشکل اصلی ما در اکثر حوزه‌ها کمبود اطلاعات و آگاهی در آن زمینه است، فعالان اقتصادی ما مشاوران مالیاتی ندارند و به همین دلیل با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند، اتاق بازرگانی و سایر نهادها برگزاری کارگاه‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در حوزه امور مالیاتی را در نظر داشته باشند.

ناصر عتباتی افزود: اگر بتوانیم عدالت مالیاتی را جا بیندازیم و تبعیض مالیاتی را از بین ببریم بسیاری از مشکلات مالیاتی حل خواهد شد.

او همچنین تأکید کرد: یکی دیگر از راه‌های جلب اعتماد مردم در حوزه مالیات، مشخص کردن محل هزینه کرد مالیات‌ها و اعلام دقیق آنها به مردم است.

عتباتی در خصوص روند بررسی پرونده‌های مالیاتی در هیات حل اختلاف مالیاتی نیز گفت: تأخیر در برگزاری جلسات هیات حل اختلاف امور مالیاتی وجود دارد، درصورتی‌که بعد از گذشت چند سال هم از اهمیت پرونده کاسته می‌شود و هم مستندات دچار مشکل می‌شوند، با تمهیداتی باید روند برگزاری جلسات این هیات را سرعت بدهیم.

رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در پرونده‌های امور مالیاتی در صورت نیاز و مهم بودن پرونده، ارجاع آن به کارشناس رسمی دادگستری راه‌حل مناسبی باشد.

او خاطرنشان کرد: بسیاری از پرونده‌های مالیاتی باید در حوزه‌ها حل‌وفصل شود و به هیات حل اختلاف کشیده نشود، و در خصوص پرونده‌های مهم هم ممیز مالیاتی باید در جلسات هیات حل اختلاف حضور داشته و توضیح بدهد.

عتباتی افزود: تأخیر در روند انجام امور به ضرر همه طرف‌هاست، پیش‌نویس رأی باید در جلسه هیات حل اختلاف نوشته شود و سپس با سرعت رأی در اختیار مؤدی قرار بگیرد‌.

موضوعات :
در همین رابطه