رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

حسین پیرموذن در جلسه شورای گفت‌وگوی اردبیل

تعرفه گمرکی کالاهای صادراتی باید شناور باشد

حسین پیرموذن، رئیس اتاق اردبیل می‌گوید: با توجه به شناور بودن نرخ ارز، باید تعرفه گمرکی کالای صادراتی نیز شناور باشد و در دوره‌های زمانی مشخص به‌روزرسانی و تغییرات آن اعلام شود.

05 آبان 1399
کد خبر : 35101
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اردبیل گفت: تعرفه گمرکی کالای صادراتی برخلاف شناور بودن قیمت ارز ثابت است و به نظر می‌رسد که این تعرفه هم باید شناور باشد.

حسین پیرموذن در هشتاد و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، افزود: برای برخی از کالاها این شناور بودن از سوی گمرک لحاظ می‌شود اما پیشنهاد شد که تمهیدی اندیشه شود و هر پانزده روز یک‌بار از سوی گمرک قیمت اقلام مختلف مناسب با تغییرات جدید اعلام شود.

او با اشاره به موضوع این جلسه در خصوص روز ملی صادرات، تأکید کرد: مشکلات نرخ ارز و نوسانات قوانین باعث اذیت دوستان صادرکننده شده و انتخاب صادرکننده نمونه امسال تحت تأثیر این مشکلات است، در چنین شرایطی می‌توان گفت همه دوستان تولیدکننده و صادرکننده کار بزرگی کرده‌اند.

رئیس اتاق اردبیل تصریح کرد: انتخاب صادرکننده نمونه هرساله بر عهده سازمان صمت و اتاق بازرگانی است، امسال هم فراخوان منتشر کردیم اما صادرکنندگان درگیر بحث تعرفه و پیمان‌سپاری ارزی هستند و کسی اعلام آمادگی نکرد.

پیرموذن خاطرنشان کرد: اطلاعات ۵۹ صادرکننده استان از سوی بانک مرکزی و وزارتخانه برای ما ارسال شده است، درحالی‌که برخی از این صادرکنندگان پیمان‌سپاری ارزی را انجام داده‌ و برخی دیگر انجام نداده‌اند‌.

رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان تشریح کرد: صادرکنندگان نمونه امسال استان از بین صادرکنندگانی انتخاب می‌شود که طبق قانون ۷۰ تا ۱۰۰ درصد پیمان‌سپاری ارزی را انجام داده‌اند که در استان ما ۸ صادرکننده در این شرایط قرار دارند.

و افزود: یکی از مشکلات صادرکنندگان این است که در سال ۹۷ با دلار ۹ هزارتومانی صادرات انجام داده‌اند و امسال با ارز ۳۲ هزارتومانی باید رفع تعهد ارزی انجام دهند؛ که البته خوشبختانه تا آخر سال برای این امر فرصت داده شده است.

در پایان سال ۱۴۰۰ صادرات استان به ۳۰۰ میلیون دلار می‌رسد

استاندار اردبیل نیز در هشتاد و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی این استان، گفت: با اضافه شدن کالاهای جدید به سبد صادرات استان و با شروع به کار کارخانه‌ها و تولیدی‌های در دست احداث، در انتهای سال آینده به ۳۰۰ میلیون دلار صادرات خواهیم رسید.

اکبر بهنام‌جو تأکید کرد: وقتی صادرات نفت به‌خوبی انجام نمی‌شود باید با افزایش صادرات غیرنفتی هم به ارزآوری کشور کمک کنیم و هم به دنبال رونق اقتصادی استان و اشتغال‌زایی در استان باشیم.

او افزود: این جلسه شورای گفت‌وگو به‌منظور گرامیداشت روز صادرات با محور بررسی صادرات استان برگزار شد، خوشبختانه در استان اردبیل، به‌جز صادرات چمدانی که با توجه به شیوع کرونا صفر شده است، در سایر صادرات استان در شش‌ماهه اول ۳۴ درصد افزایش داشته‌ایم.

بهنام‌جو تصریح کرد: صادرکنندگان برخی از کالاها در خصوص قیمت تعرفه گمرکی مشکلاتی را مطرح کردند که در این خصوص در هفته جاری جلسه‌ای را در تهران خواهیم داشت تا تعرفه گمرکی این کالاها هم به قیمت واقعی برسد.

استاندار اردبیل خاطرنشان کرد: امسال برخی از کالاها، مثل ام دی اف، به سبد صادرات استان اضافه شده است و پیش‌بینی می‌شود در خصوص ام دی اف ۱۰ میلیون دلار صادرات را داشته باشیم که این امر به توسعه صادرات استان کمک بسزایی خواهد کرد.

او درنهایت ضمن گرامیداشت روز صادرات و قدردانی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان، گفت: کسی که عاشق تولید است با تمام سختی‌ها به کار خود ادامه می‌دهد، ما هم موظف هستیم که در کنار عزیزان باشیم و با تلاش‌های شبانه‌روزی مشکلات موجود بر سر راه تولید و صادرات استان را رفع کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه