رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

10 نکته از سخنان وزیر اقتصاد به مناسبت هفته دولت؛

دستاورد ۳ ساله اقتصادی دولت به روایت طیب‌نیا

به گفته علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در کسب و کار دنیا داشت. در سه سال گذشته رتبه کسب و‌کار کشور از 152 به ۱۱۸ رسیده است.

03 شهریور 1395
کد خبر : 3515
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

علی طیب‌نیا روز گذشته در سفر به شهرکرد در نشست هم‌اندیشی مدیران و فعالان اقتصادی چهارمحال و بختیاری سخنرانی کرد. او به تشریح وضعیت اقتصادی دولت در سه سال گذشته پرداخت که 10 نکته آن به شرح زیر است:

1. سهم نفت در تامین درآمدهای دولت و وابستگی اقتصاد به نفت به ۳۰ درصد کاهش یافته است.

2. خروج کشور از بحران و بازگشت ثبات، آرامش و رونق به اقتصاد کشور مهم‌ترین دستاورد دولت در سه سال گذشته در زمینه اقتصادی است.

3. بازار سرمایه در سال ۱۳۹۳، ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع ملی را فراهم کرد و در سال گذشته این رقم به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسید.

4. در ابتدای کار دولت تدبیر و امید، کشور رتبه ۱۵۲ را در کسب و کار دنیا داشت. در سه سال گذشته این رتبه به ۱۱۸ رسیده است و رتبه ۷۲ جهان در میان‌مدت هدف‌گذاری شده است.

5. اگر محیط کسب و کار اصلاح شود می‌توان به رشد بهره‌وری رسید. امروزه تاثیر بهره‌وری در رشد اقتصادی جهان بیش از ۵۰ درصد است.

6. مشکلات اصلی ساختاری اقتصاد ایران در دو مفهوم نفتی بودن و دولتی بودن خلاصه می‌شود و این دو عامل دلیل اصلی پایین‌بودن نرخ بهره‌وری است.

7. پول نفت باید در بخش خصوصی و مولد سرمایه‌گذاری شود تا موجب رونق آن‌ها گردد.

8. قانون مالیات باید عادلانه باشد و بر اساس درآمد واقعی مردم وصول شود و طرح جامع آن در حال اصلاح است.

9. در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ساختار اقتصادی نامناسب، سیاست‌های اقتصادی غلط، تحریم‌ها و کاهش اساسی قیمت نفت، اقتصاد کشور را دچار مشکل کرده بود.

10. هدف دولت کاهش تلاطم‌های اقتصادی در راستای ایجاد فضایی امن برای سرمایه‌گذاری و تولید بوده است و تورم دو درصدی نقطه به نقطه تولیدکننده بیانگر این موضوع است.

در همین رابطه