رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق اهواز در نشست حمایت از سازندگان تجهیزات نفت و گاز استان خوزستان

صنایع بزرگ خوزستان در مقابل واحدهای تولیدی مسئولیت‌پذیر باشند

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز در نشست بررسی راهکارهای حمایت از سازندگان تجهیزات نفت و گاز استان خوزستان بر لزوم توجه صنایع بزرگ، به‌خصوص در صنعت نفت، به واحدهای تولیدی و استفاده از ظرفیت آنها برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها تأکید کرد.

18 آبان 1399
کد خبر : 35235
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اهواز با اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از صنایع کوچک استان در حوزه صنعت نفت و گاز فعالیت دارند، گفت: صنایع بزرگ استان بخصوص صنعت نفت باید نسبت به واحدهای تولیدی استان مسئولیت‌پذیر باشند و در اجرای پروژه‌ها از ظرفیت‌های موجود خوزستان استفاده بیشتری داشته باشند.

شهلا عموری در نشست بررسی راهکارهای حمایت از سازندگان تجهیزات نفت و گاز استان خوزستان افزود: انجمن سازندگان نفت و گاز استان از قدمت بسیار بالایی در حوزه صنعت برخوردار است اما در حال حاضر تولیدکنندگان این بخش با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند.

او با تأکید بر اینکه صنایع کوچک متعددی به‌واسطه فعالیت صنایع بزرگ در استان خوزستان ایجاد شده‌اند، گفت: به همین دلیل نیاز است تا با مسئولیت‌پذیری صنایع بزرگ، توجه و حمایت جدی‌تری از سازندگان و تولیدکنندگان استان صورت بگیرد.

رئیس اتاق اهواز تصریح کرد: صنایع کوچک استان از ظرفیت بسیار مناسبی برای مشارکت در ساخت تجهیزات و اجرای پروژه‌ها برخوردار هستند اما سهم بسیار ناچیزی از انعقاد قرارداد با صنایع بزرگ خوزستان به آنها اختصاص یافته که این موضوع زمینه گلایه سازندگان بخصوص در بخش نفت و گاز را به وجود آورده است.

عموری با اشاره به اینکه شرایط فعلی باعث ایجاد نگرانی در حفظ فرصت‌های شغلی در شهرک‌های صنعتی استان شده است، اضافه کرد: علاوه بر این نیز موضوع پرداخت مطالبات واحدهای تولیدی از سوی صنایع بزرگ چالش دیگری برای حوزه صنایع کوچک استان محسوب می‌شود.

او ادامه ‌داد: سازندگان تجهیزات نفت و گاز استان سال گذشته موفق شدند که با پیگیری‌های مداوم بعد از سه سال، بخشی از مطالبات خود را دریافت کنند و این در حالی است که همچنان بخشی از این مطالبات عقب افتاده از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت در استان پرداخت نشده است.

رئیس اتاق اهواز تصریح‌ کرد: تصمیم گیران مجموعه اقتصادی استان باید همواره توجه داشته باشند، درصورتی‌که حمایت‌های لازم از صنایع کوچک صورت بگیرد؛ بخش قابل‌توجهی از مشکلات جامعه بخصوص در حوزه بیکاری و معیشت مردم کاهش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، تعداد ۴۰۰ واحد صنایع کوچک مستقر در ۷۲ شهرک صنعتی استان در حوزه ساخت تجهیزات نفت و گاز فعالیت دارند.

پیگیری مجلس برای تأسیس شهرک فناوری نفت و پتروپالایش در خوزستان

در این جلسه، رئیس مجمع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس نیز از پیگیری طرح تأسیس شهرک فناوری نفت، گاز و پتروپالایش خوزستان از طریق کمیسیون انرژی مجلس خبر داد.

سید کریم حسینی گفت: این طرح می‌تواند در بهبود شرایط اقتصادی و ایجاد فرصت‌های مناسب شغلی در استان تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

او ادامه‌ داد: استان خوزستان از ظرفیت و توانایی ویژه‌ای در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی برخوردار است و صنایع کوچک ایجاد شده در این بخش‌ها باید از سوی صنایع بزرگ موردحمایت قرار بگیرند.

نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس تصریح کرد: با اقداماتی که از طریق کمیسیون انرژی مجلس انجام می‌شود، هماهنگی‌های لازم تأسیس شهرک فناوری نفت، گاز و پتروپالایش از طریق وزارتخانه‌های صمت و نفت پیگیری خواهد شد.

او با بیان اینکه ایجاد این شهرک در تأمین و صادرات تجهیزات کاربردی صنعت نفت نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، گفت: وجود ۴۰۰ واحد سازنده تجهیزات این حوزه، ظرفیت بسیار با ارزشی است که باید با تجمیع و تقویت آن به ایجاد فرصت‌های متعدد و پایدار شغلی تبدیل شود.

نشست‌های کارشناسی بین بخش خصوصی و نمایندگان مجلس

رئیس مجمع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس، ایجاد ارتباط مستقیم بین نمایندگان و فعالان بخش خصوصی را روبه تقویت دانست و اضافه کرد: درصورتی‌که این شرایط تداوم داشته باشد، امکان رفع موانع تولید با درک صحیح و تخصصی از شرایط، فراهم خواهد شد.

حسینی افزود: مشکلات متعددی در استان خوزستان رسوب کرده که از جمله آن چالش‌های موجود در حوزه تولید است و بر همین اساس، مجمع نمایندگان تلاش دارد تا با ایجاد هماهنگی‌های لازم بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی؛ در مسیر تحقق چشم‌اندازهای تعریف شده گام بردارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس خاطرنشان کرد: استان خوزستان به لحاظ ظرفیت‌ها بخصوص در بخش نفت، باید نسبت به دیگر استان‌های کشور از پیشرفت‌های بیشتری برخوردار می‌شد اما چنین امری محقق نشده است.

او با بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی تعطیل و یا در شرایط رکود قرار دارند، گفت: به‌منظور آسیب‌شناسی این وضعیت در مجمع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس، مرکز نوآوری و مرکز مطالعات راهبری تشکیل شده است.

بر اساس این گزارش، تعداد ۴۰۰ واحد صنایع کوچک مستقر در ۷۲ شهرک صنعتی استان در حوزه ساخت تجهیزات نفت و گاز فعالیت دارند.

سهم صفر سازندگان تجهیزات نفت و گاز خوزستان در اجرای پروژه‌های توسعه ۲۸ مخزن نفتی

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفت و گاز خوزستان نیز در این جلسه با اشاره به آغاز اجرای طرح توسعه ۲۸ مخزن نفتی در گستره فعالیت شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب با اعتباری بالغ‌بر ۴.۶ میلیارد دلار توسط پیمانکاران بزرگ کشور در این حوزه گفت: بااین‌وجود، صنایع کوچک فعال در بخش نفت و گاز خوزستان در ساخت تجهیزات موردنیاز این شرکت‌ها هیچ سهمی ندارند.

علی کرانی افزود: در استان خوزستان شرکت‌های بسیار بزرگی در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه‌ها فعالیت دارند اما بااین‌وجود بخش زیادی از واحدهای تولیدی صنعتی این استان در رکود به سر می‌برند.

او با اشاره به اینکه همه امید این واحدها فعالیت در پروژه توسعه ۲۸ مخزن نفتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بود، گفت: به دلیل شرایط مناقصات، هیچ‌کدام از شرکت‌های پیمانکاری خوزستان موفق نشدند که در اجرای طرح‌های توسعه‌ای مخازن این شرکت برنده شوند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفت و گاز خوزستان ادامه داد: شرکت‌هایی هم که موفق شدند به‌عنوان پیمانکاران این مخازن انتخاب شوند، سفارش ساخت تجهیزات موردنیاز پروژه‌ها را به استان‌های دیگر منتقل کرده‌اند.

کرانی با تأکید بر اینکه استان خوزستان از ظرفیت لازم برای مشارکت در ساخت تجهیزات موردنیاز این پروژه‌ها برخوردار است، اضافه کرد: انتظار می‌رود با پیگیری‌هایی که از سوی مجمع نمایندگان استان خوزستان و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود، حداقل ۱۰ درصد از سفارش‌های ساخت تجهیزات موردنیاز در توسعه ۲۸ مخزن نفتی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب به صنایع کوچک خوزستان اختصاص یابد.

صنایع کوچک در خوزستان شرایط نگران‌کننده‌ای دارند

کرانی در بخش دیگری از این نشست با ابراز نگرانی از رکود پیش‌آمده در واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان، گفت: با بررسی‌های اولیه‌ای که صورت گرفته، میزان اشتغال در این صنایع روبه کاهش است.

او افزود: در دوره‌ای شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز با ۸۰ واحد صنعتی، بیش از ۲ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده بود اما در حال حاضر تعداد ۴۰۰ نفر در این شهرک مشغول فعالیت هستند.

به گفته رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفت و گاز خوزستان تعداد فعلی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز حدود ۱۸۰ واحد هستند.

کرانی یادآور شد: باوجود افزایش تعداد واحدهای صنعتی، شاهد کاهش فرصت‌های شغلی در شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز هستیم و این در حالی است که بخشی از این واحدها به دلیل رکود، فضای کارگاهی خود را به محلی برای انبار بنکداران تبدیل کرده‌اند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفت و گاز خوزستان دلیل این شرایط را توجیه نبودن صنایع بزرگ استان برای استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی دانست و گفت: درصورتی‌که ظرفیت‌های موجود استان به‌خوبی به‌کارگیری شود، بخش قابل‌توجهی از مشکل بیکاری خوزستان رفع خواهد شد.

طرح نگهداشت و افزایش تولید ۲۸ مخزن به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح توسعه‌ای بعد از انقلاب مناطق نفت‌خیز جنوب است که در پهنه پنج استان جنوب غرب کشور در دست اجرا است و وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران نیز اولویت ویژه‌ای برای آن قرار داده‌اند. هدف نخست این طرح افزایش ۳۴۱ هزار بشکه‌ای تولید نفت است.

موضوعات :
در همین رابطه