رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در جلسه شورای گفت‌وگوی استان خراسان شمالی مطرح شد

حذف معافیت‌های مالیاتی بخش کشاورزی، انگیزه سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد

در ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان شمالی، واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام استان به بخش خصوصی و حذف معافیت‌های مالیاتی بخش کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. به عقیده سعید پورآبادی، رئیس اتاق بجنورد، حذف معافیت مالیات بخش کشاورزی باعث از بین رفتن انگیزه سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه خواهد شد.

19 آبان 1399
کد خبر : 35247
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بجنورد با تأکید بر لزوم تعامل و همکاری بیشتر دستگاه‌های دولتی با بخش خصوصی، گفت: تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا باعث شده تا بخش خصوصی اعم از تولیدکننده، صادرکننده و واردکننده در شرایط بسیار سختی قرار گیرند بنابراین نیاز است دولت، بخش خصوصی را به‌عنوان سربازان خط مقدم حمایت و همراهی کنند.

سعید پورآبادی در جلسه شورای گفت‌وگوی استان خراسان شمالی به مصوبات جلسه قبل اشاره کرد و با انتقاد از پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم درآمد مشمول مالیات سالانه اشخاص حاصل از فعالیت کشاورز، افزود: با توجه به عدم زیرساخت مناسب در حوزه کشاورزی تصویب و اجرای این لایحه مشکلات فراوانی در ساختار صنعت کشاورزی به دنبال خواهد داشت.

او گفت: حذف معافیت مالیات بخش کشاورزی باعث از بین رفتن انگیزه سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه خواهد شد.

پورآبادی افزود: زیرا هم‌اکنون کشاورزان به دلیل نابسامانی بازار فروش محصولات، نامناسب بودن قیمت خرید تضمینی محصولات استراتژیک، سود پایین سایر محصولات تولیدی به دلیل هزینه‌های بالای تولید باعث شده ادامه کار در بخش کشاورزی کاهش یابد.

او ادامه داد: طبق ماده 81 قانون مالیات‌های مستقیم فعالیت‌های کشاورزی، دام‌پروری و دامداری، پرورش ماهی، زنبورعسل، باغداری، پرورش طیور ماهیگیری، نوغان‌داری، احیای مراتع و... معاف از مالیات مستقیم بر درآمد است.

رئیس اتاق بجنورد همچنین در رابطه با دستور جلسه بررسی تهیه شیوه‌نامه ابلاغ واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی با انتقاد بر عدم اجرای شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های طرح نیمه‌تمام به بخش خصوصی اظهار کرد: در این شیوه‌نامه‌ها اکثراً در بحث واگذاری زمین به بخش خصوصی مشکل دارند حال چگونه با این مشکلات سرمایه‌گذار ورود پیدا کند.

او بر اهمیت اطلاع رسانی دقیق اعلام واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام توسط دستگاه‌های دولتی در جراید استان گفت: در این زمینه دستگاه‌های دولتی باید پروژه‌هایی که قابلیت واگذاری دارند در قالب فراخوان اطلاع رسانی کنند و بخش خصوصی را هم مطلع کنند.

پورآبادی به فعال بودن کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی اشاره کرد و خطاب به مدیران گفت: واگذاری طرح‌ها به سرمایه‌گذاران بایستی در کمیسیون‌های تخصصی اتاق بررسی و اظهارنظر شود.

در ادامه، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: بخش خصوصی عامل مؤثر در تولید ثروت و اشتغال است، بنابراین بخش دولتی باید به‌عنوان پشتیبان بخش خصوصی را حمایت کند.

قنبری افزود: تولید ثروت در هر کشوری توسط بخش خصوصی محقق می‌شود و ثروت در هر کشوری باعث کاهش معضل بیکاری می‌شود.

او در ادامه به 35 پروژه نیمه‌تمام استان اشاره کرد و خطاب به مدیران دولتی گفت: این تعداد پروژه باید به بخش خصوصی واگذار شود و در این زمینه بایستی اطلاع رسانی درست و دقیقی انجام شود چراکه بخش خصوصی است می‌تواند بر رونق اقتصادی استان کمک کند.

قنبری متذکر شد: در این زمینه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تا این پروژه‌های نیمه‌تمام را با واگذاری به بخش خصوصی و اطلاع رسانی به سرانجام برسانند.

او به وضعیت مطلوب بازار و قیمت کالاهای اساسی در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: در بخش قیمت کالاهای اساسی از جمله مرغ، نان، شکر و ...با همت دستگاه‌های اجرایی و نظارتی کنترل خوبی را شاهد بودیم.

موضوعات :
در همین رابطه