رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سید مهدی طبیب‌زاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

توسعه صادرات با اجرای پیشنهادهای ده‌گانه اتاق ایران برای بازگشت ارز محقق می‌شود

رئیس اتاق کرمان با اشاره به پیشنهادهای ارزی اتاق ایران که در نشست اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد، می‌گوید: معتقدم اگر دولت این پیشنهادها را اجرایی کند، بخش مهمی از مسائل صادراتی کشور حل خواهد شد.

19 آبان 1399
کد خبر : 35259
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با تصمیم ویژه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که در جلسه فوق‌العاده این ستاد در شامگاه ششم آبان ماه اتخاذ شد، تهاتر ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان مجاز اعلام‌شده است. به‌این‌ترتیب واردکنندگان می‌توانند علاوه بر استفاده از سامانه نیما، ارز موردنیاز خود را از محل ارز صادرکنندگان به شکل تهاتر به نحو گسترده تأمین کنند. همچنین واردات از محل ارز متقاضی که توسط واردکننده یا اشخاص دیگر، تأمین می‌شود با ثبت سفارش نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان‌پذیر خواهد بود.

طبق گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، ساده‌سازی در ورود مواد اولیه و نهادینه‌ها برای چرخه تولید از برنامه‌های این مصوبه است.

گفتنی است، تصمیمی که در جلسه فوق‌العاده ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درباره تهاتر ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان اتخاذ ‌شد، در پی مصوبه اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بود که به تصمیم گیران پیشنهادشده بود.

در همین زمینه، سید مهدی‌طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان بر این باور است که با تصمیم دولت، فعالان اقتصادی و صادرکنندگان زبان گویایی در دولت پیداکرده‌اند و گام مؤثری در تجارت به شمار می‌رود.

او در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: تا پیش‌ازاین بانک مرکزی بدون توجه به ارتباطات اقتصادی و توجه به نظرات بخش خصوصی تصمیم‌گیرنده واحد بود که بعضاً غیر کارشناسی بود و منجر به تحمیل هزینه به فعالان اقتصادی می‌شد. اما دربسته جدید ارزی دولت، شاهدیم که وزارت صنعت متولی تجارت شده و در نوع خود گام مهمی به‌حساب می‌آید.

طبیب‌زاده تأکید می‌کند: بااین‌حال ضروری است که دربسته جدید ارزی، تعیین تکلیف‌های مربوط به کسانی که هنوز تعهد ارزی خود را ایفا نکرده‌اند، زودتر مشخص شود. چون بخشنامه ابلاغ‌شده، صادرکنندگانی را در برمی‌گیرد که در سال 98 صادرات داشتند؛ اما صادرکنندگانی هستند که در سال 97 واردات موقت داشتند یا با صادرات کالا به کشورهای همسایه و دریافت ریال، ارز خود را به کشور برگردانده‌اند، بنابراین ضروری است تا این افراد نیز از مزایای بسته جدید ارزی بهره‌مند شوند.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به پیشنهادهای ارزی اتاق ایران ادامه می‌دهد: با مشورت کمیته‌ ارزی اتاق ایران و کمیسیون‌های تخصصی، ده پیشنهاد بخش خصوصی برای اصلاح شرایط بازگشت ارز حاصل از صادرات به بانک مرکزی ارائه شد که معتقدم اگر دولت این پیشنهادها را اجرایی کند، بخش مهمی از مسائل صادراتی کشور حل خواهد شد.

عزم ملی برای توسعه صادرات وجود ندارد

سید مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان معتقد است: در سالی که با عنوان جهش تولید نام‌گذاری و تأکید مسئولان بر توسعه صادرات است، انتظار می‌رفت تا جدیت بیشتری برای این هدف صورت گیرد و به نظرات بخش خصوصی نیز توجه شود که متأسفانه انجام نشد؛ او در همین زمینه می‌گوید:همان‌طور هم که شواهد نشان می‌دهد، در سال جهش تولید، هنوز باور جدی و عزم برای صادرات وجود ندارد و سازمان متولی صادرات، سازمان‌ ضعیفی است که تصمیمات ضرب‌الاجلی گرفته ‌می‌شود که هیچ پشتوانه کارشناسی ندارد.

طبیب‌زاده تأکید می‎‌کند: جهش تولید و صادرات در گروی آن است که عزم ملی برای توسعه صادرات در همه قوا شکل گیرد؛ در غیر این صورت توسعه صادرات تنها در حرف و شعار عملیاتی خواهد شد. همان‌طور که امروز همه مسئولان در حرف معتقدند باید صادرات افزایش یابد، اما همه مراحل مربوط به صادرات، از کوچک‌ترین کار اداری تا گمرک حوصله بر و زمان‌بر است.

در همین رابطه