رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

بررسی اقتصاد شیلی به بهانه سفر هیات اقتصادی ایران به آمریکای لاتین

اقتصاد شیلی، پیشرو در آمریکای لاتین

بر اساس اطلاعات بانک جهانی، شیلی اولین کشور آمریکای جنوبی است که به سازمان توسعه همکاری اقتصادی و توسعه ملحق شده و اقتصاد آن از بین کشورهای آمریکای لاتین سریع ترین رشد را تجربه کرده است.

راضیه علیپور

خبرنگار
04 شهریور 1395
کد خبر : 3526
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 شیلی یکی از بهترین کشورهای آمریکای لاتین برای پرورش سرمایه انسانی محسوب می شود. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، شیلی آموزش عالی قوی دارد که منجر به افزایش میزان نیروی کار ماهر می شود. بر این اساس، رتبه شیلی در شاخص سرمایه انسانی مجمع جهانی اقتصاد، رتبه 51 است. مردم آن نیز تحصیل کرده هستند و جمعیت مسن آن همچنان از لحاظ اقتصادی فعالیت دارند.

اما این کشور هنوز راه درازی در پیش دارد تا بتواند برای کارگران ماهر ایجاد شغل کافی داشته باشد. طبق گزارش بانک جهانی، نرخ بیکاری بر اساس سرشماری سال 2015 برابر با 6.4 درصد بوده و طی ماه های اخیر به 5.8 درصد رسیده است. طی سال 2015، تعداد نیروی کار شیلی حدود 8میلیون نفر اعلام شده که از این میان 13.2 درصد در بخش کشاورزی، 23 درصد در بخش صنعت و 63.9 درصد در بخش خدمات مشغول به فعالیت بوده اند.

تولید ناخالص داخلی این کشور 422 میلیارد دلار و نرخ تورم آن 4.3 درصد گزارش شده است. میزان صادرات و واردات شیلی در سال گذشته میلادی به ترتیب 62 میلیارد دلار و 56 میلیارد دلار بوده است که در نمودار زیر قابل مشاهده است.

 

 

نرخ رشد واقعی تولید ناخالص داخلی شیلی طی سال 2015، 2.1 درصد بوده است. همچنین از میزان کل تولید ناخالص داخلی شیلی در سال 2015، 3.4 درصد به کشاورزی، 35 درصد به صنعت و 61.6 درصد به خدمات اختصاص داشته است.

بر اساس اطلاعات بانک جهانی، شیلی اولین کشور آمریکای جنوبی است که به سازمان توسعه همکاری اقتصادی و توسعه ملحق شده است و اقتصاد آن از بین کشورهای آمریکای لاتین سریع ترین رشد را تجربه کرده است.

شیلی موفق شد نرخ فقر را در سال های اخیر کاهش داده و رفاه عمومی را افزایش دهد. درصد جمعیت فقیر این کشور (افراد با درآمد روزانه 2.5 دلار) از 7.7 درصد در سال 2003 به 2 درصد در سال 2014 کاهش یافته  و فقر متوسط (درآمد روزانه 4 دلار) از 20.6 درصد به 6.8 درصد در همان سال رسیده است است. با تمام این اوصاف،  14.4 درصد جمعیت این کشور هنوز زیر خط فقر به سر می برند.

بانک جهانی گزارش خود در مورد اقتصاد شیلی اذعان داشته که «وقتی حرف از کسب و کار در آمریکای جنوبی به میان می آید، شیلی بهترین مکان در این منطقه است». اقتصاد شیلی بیش از آنچه تحلیلگران در سه ماهه اول سال 2016 پیش بینی کرده بودند رشد داشته است. 

بر اساس شاخص صلح جهانی ایجاد شده توسط موسسه اقتصاد و صلح، شیلی باثبات ترین کشور در آمریکای لاتین محسوب می شود. بر اساس آخرین گزارش رقابت جهانی مجمع جهانی اقتصاد نیز رقابتی ترین اقتصاد در آمریکای لاتین، اقتصاد شیلی است. سطح پایین فساد، دولت کارآمد، ثبات اقتصاد کلان و بدهی های عمومی پایین از ویژگی های اقتصاد شیلی برشمرده شده است. 

کسری انرژی و وابستگی به صادرات مس؛ نقطه ضعف شیلی

شیلی بر خلاف رشد قوی طی 20 سال گشته همچنان با مشکلات متعددی مواجه است. به طور مثال درآمد سرانه آن هنوز هم از کشورهای با درآمد بالا کمتر است. در سال 2014، درآمد سرانه شیلیبرابر با 21.980 دلار بود که پایین تر از میانگین درآمد سرانه کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه با 41.035 دلار است.

کاهش قیمت مواد معدنی باعث شده که شیلی مجبور شود به اقتصاد خود تنوع بخشیده و به سوی فعالیت های مبتنی بر دانش حرکت کند.

کسری انرژی و وابستگی به صادرات مس نیز منشا آسیب پذیری این کشور محسوب می شود. با این حال، با توجه به اصلاحات ساختاری، شیلی جایگاه خود را به عنوان مرجع پیشرفت آمریکای لاتین حفظ کرده و سیاست های خلاق آن به عنوان الگوی بین المللی حکمرانی مناسب قلمداد می شود.

در همین رابطه