رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

هشدار کیوان کاشفی به صادرکنندگان محصولات کشاورزی

برای صادرات سیب‌زمینی به عراق احتیاط کنید

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران می‌گوید: بر اساس توافق‌هایی که برای ازسرگیری صادرات سیب‌زمینی به عراق صورت گرفته، از دوشنبه آینده (26 آبان) واردات سیب‌زمینی از ایران به عراق به میزان مشخصی آزاد می‌شود و ازدحام محموله‌های صادراتی در مرز خطر فساد و برگشت بار را افزایش می‌دهد.

23 آبان 1399
کد خبر : 35292
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به توافقاتی که برای آزاد شدن واردات سیب‌زمینی به عراق با این کشور انجام شده، به صادرکنندگان این محصول هشدار داد فعلاً از ارسال کامیون‌های سیب‌زمینی به مرز خودداری کنند تا مشابه آنچه برای گوجه‌فرنگی صادراتی و خرابی آن در مرزها رخ داد، دوباره تکرار نشود.

کیوان کاشفی افزود: توافقی با دولت عراق و کنسولگری ایران در سلیمانیه برای ازسرگیری صادرات سیب‌زمینی به این کشور صورت گرفته و بر این اساس واردات سیب‌زمینی به عراق از دوشنبه هفته آینده (26 آبان) آزاد خواهد شد.

او ادامه داد: طی توافقاتی که با طرف عراقی داشتیم سهم مشخصی برای صادرات هر یک از انواع میوه و تره‌بار به این کشور در نظر گرفته شده و ارسال بار بیش از حد مجاز ممکن نیست و در مرزها خواهد ماند.

کاشفی تصریح کرد: اگر این شرایط ادامه پیدا کند مشابه آنچه طی چند وقت اخیر برای گوجه‌فرنگی رخ داد برای سیب‌زمینی هم تکرار می‌شود و شاهد ازدحام بار در مرزها خواهیم بود که امکان عبور هم ندارد و درنهایت روی دست صادرکنندگان مانده و از دست می‌رود و نتیجه‌ای جز ضرر و زیان نخواهد داشت.

رئیس اتاق کرمانشاه تأکید کرد: ارسال بار بیش از حد مجاز و غیرمتعارف به مرز قطعاً امکان صادرات نخواهد داشت، زیرا بر اساس توافقی که داشتیم نه طرف عراقی بیش از سهمیه مجاز را می‌پذیرد و نه گمرک ایران بدون هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه و اتاق بازرگانی بارهای صادراتی را اظهار خواهد کرد.

کاشفی به همه صادرکنندگان هشدار داد: اکیداً از ارسال کامیون‌های سیب‌زمینی به مرز تا روز سه‌شنبه آینده خودداری کنند و باعث ازدحام در مرز و ضرر و زیان خود نشوند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران همچنین با اشاره به توافقی که برای قرنطینه محصولات کشاورزی با اقلیم عراق صورت گرفته است، اظهار کرد: بر اساس این توافق، قرنطینه  بررسی کالاها هم از سوی طرف ایرانی و هم عراقی در خاک ایران صورت می‌گیرد و کالاهای صادر شده هم از بعد کیفیت و هم بسته‌بندی توسط هر دو طرف بررسی خواهد شد.

او افزود: بدیهی است بارهای فاقد کیفیت و بسته‌بندی مناسب اظهار نخواهد شد و در مرز می‌ماند و صادرکنندگان باید به این موضوع توجه داشته باشند.

در همین رابطه