رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق اراک در نشست شورای گفت‌وگوی استان مرکزی

صادرات پایدار بهترین راهکار رفع مشکلات تولید است

ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک می‌گوید: بهترین و مهم‌ترین راهکار برای کمک به رفع مشکلات تولید، تقویت صادرات پایدار است و در این مسیر، تغییر تعرفه‌ها به‌عنوان مانع ثبات بازار در دو بخش صادرات و واردات باید ساماندهی شود.

02 آذر 1399
کد خبر : 35406
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: شرایط خاص و مهم کشور و آسیب‌هایی که تحریم‌های ظالمانه و شیوع بیماری کرونا بر بخش‌های مختلف اقتصادی به دنبال داشته را درک می‌کنیم و فعالان اقتصادی برای کمک به بهبود این شرایط و مقابله با کرونا آماده همکاری هستند.

ناصر بیکی در حاشیه چهل و هشتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی افزود: فعالان اقتصادی و صنعتگران انتظار ندارند در عرصه داخلی هم با خودتحریمی مواجه باشند. مواردی چون بروکراسی پیچیده اداری، تغییر مداوم نرخ ارز و قوانین ضدونقیض و بخشنامه‌های خلق‌الساعه و ... مورد انتقاد و گلایه آنان است و پیکر رنجور تولید و صنعت را در شرایط اقتصادی فعلی در استان مرکزی و کشور آزار می‌دهد.

بیکی کاهش قابل‌توجه ظرفیت تولید و رکود بازار، تأمین نقدینگی، بدهی‌های معوق بانکی، افزایش قابل‌توجه قیمت مواد اولیه تولید محصولات، روابط پولی و بانکی بسیار سخت و پیچیده و موانع متعدد موجود در مسیر مبادلات ارزی را ازجمله مهم‌ترین مشکلات فعالان اقتصادی نام برد.

رئیس اتاق اراک تأکید کرد: بسیاری از فعالان اقتصادی و صنعتی در چنین شرایطی به‌رغم همه مشکلات و موانع، تلاش می‌کنند تا چراغ کارگاه‌ها را همچنان روشن نگاه دارند، خطوط تولید فعال باشد و تعدیل نیرو انجام نشود.

او به لزوم توجه بیشتر مسئولان کشور برای کمک به رفع مشکلات تولید و صادرات اشاره کرد و ادامه داد: در چنین شرایطی امیدوار به بهبود فضای کسب‌وکار و اصلاح برخی تصمیمات سیاست‌گذاران در سطح کلان کشور هستیم.

بیکی بررسی کارشناسی، احصاء و پیگیری اجرای مصوبات توسط کمیته‌های تخصصی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات اتاق اراک عنوان کرد.

گردش مالی و فعالیت بازرگانی واحدهای صنعتی بزرگ باید در استان انجام شود

استاندار مرکزی به‌ضرورت انجام گردش مالی و صدور کارت بازرگانی واحدهای صنعتی بزرگ از مبدأ استان تأکید کرد.

سیدعلی آقازاده در این نشست با تأکید به لزوم رفع این مشکل تا پایان سال جاری ادامه داد: این واحدهای تولیدی و صنعتی از امکانات و ظرفیت‌های این استان استفاده می‌کنند و در آلایندگی هوا نیز سهم دارند، اما گردش مالی و مراودات بازرگانی مربوط به استان نیست، درحالی‌که برخورداری استان از منابع درآمد این واحدها و ادای دین بر اساس مسئولیت اجتماعی انتظار معقول و حق مسلم استان است.

او با اشاره به ۱۰ رده رشد استان در شاخص بهبود فضای کسب‌وکار طی دو سال گذشته ابراز امیدواری کرد: در سال جاری با تلاش دستگاه‌ها و فعالان اقتصادی استان، عملکرد و رتبه بهتری در این حوزه حاصل شود.

آقازاده عملکرد و کارنامه اقتصادی استان را در این مدت قابل‌قبول و دفاع دانست و ضمن تأکید بر تلاش و کار بیشتر برای بهبود این شرایط گفت: در برخی موارد چون سرعت رسیدگی به درخواست‌ها، ارائه خدمات مناسب به سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی، نحوه رفتار و تکریم ارباب‌رجوع در میانه جدول ارزیابی قرار داریم که باید برای بهبود این وضعیت تلاش کنیم.

استاندار مرکزی از تلاش دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان برای طرح مباحث کیفی و اتخاذ تصمیمات کارشناسی و مؤثر تقدیر و تأکید کرد: این پیگیری‌ها سبب شد تا بخش زیادی از ۶۸ مصوبه بلاتکلیف این شورا، تعیین تکلیف شود و بستر مناسب‌تری برای فعالیت اقتصادی و تولیدی در استان ایجاد و برخی موانع موجود برطرف شود.

تلاش و پیگیری دبیرخانه شورای گفت‌وگو برای تسریع در اجرای مصوبات

مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه پیگیری تسریع در اجرای مصوبات، مهم‌ترین هدف دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان است، گفت: نتایج و عملیاتی شدن این تصمیمات قطعاً در رفع موانع و مشکلات پیش روی تولید و صادرات مؤثر خواهد بود و تلاش ما حرکت در مسیر بهبود فضای کسب‌وکار است.

حمیدرضا مهدی نیا با اشاره به مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در سال ۹۸ و شش‌ماهه اول ۹۹ اضافه کرد: مصوبات اجرا نشده در کمیته‌های تخصصی دبیرخانه این شورا با حضور دستگاه‌های اجرایی مربوطه مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.

او ملاک و معیار طرح موضوعات به‌عنوان دستور کار نشست‌های شورای گفت‌وگو را عمومی، تأثیرگذار و عملیاتی و قابل‌اجرا بودن عنوان کرد و خواستار تأکید و دستور استاندار مرکزی به مدیران دستگاه‌های اجرایی برای همکاری بیشتر در اجرای این مصوبات شد.

رئیس کمیسیون تشکل‌های اتاق اراک در پایان از پیگیری اجرای مصوبات باقی‌مانده تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی مربوطه همچنان جدیت و همکاری لازم را در راستای اجرای تصمیمات این شورا داشته باشند و تعامل با دبیرخانه تداوم داشته باشد.

موضوعات :
در همین رابطه