رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق کرمان در نشست مجازی هفته جهانی کارآفرینی

باید مفهوم واحد و استاندارد برای کارآفرینی تعریف شود

سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان معتقد است تعریف متفاوت نهادها، دستگاه‌ها و افراد از مقوله کارآفرینی، احتمال خطا و بیراهه رفتن در سیاست‌گذاری‌های این حوزه را افزایش داده است، پس برای حمایت از کارآفرینان ابتدا باید معیار و مفهوم واحد و استانداردی برای کارآفرینی تعریف شود.

04 آذر 1399
کد خبر : 35445
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان معتقد است تعریف متفاوت نهادها، دستگاه‌ها و افراد از مقوله کارآفرینی، احتمال خطا و بیراهه رفتن در سیاست‌گذاری‌های این حوزه را افزایش داده است، پس برای حمایت از کارآفرینان ابتدا باید معیار و مفهوم واحد و استانداردی برای کارآفرینی تعریف شود.

سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان- عکس: محمد علیمهدی

رئیس اتاق کرمان گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر نهادها، مجموعه‌ها و افراد مختلف هر یک بر اساس سلیقه و موقعیت شغلی خود، تعریف ویژه‌ای از کارآفرینی دارند، درخواست ما از سازمان ملی کارآفرینی ایران، تعریف مفهوم واحد و استاندارد از کارآفرینی با کمک فعالان این حوزه است.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست مجازی هفته جهانی کارآفرینی 2020، افزود: نگرانی و ترس از بیراهه رفتن مسیرها و اهداف مختلف در حوزه کارآفرینی وجود دارد و در این رابطه می‌توان به مفهوم‌های خوبی مانند نظام‌های کیفیت، کیفیت مدیریت، ایزوها و... اشاره کرد که عدم توجه به آنها در بومی‌سازی، باعث باقی ماندن تنها نامی از آنهاست.

او با بیان اینکه همین نگرانی برای سرنوشت استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوین نیز وجود دارد، بیان کرد: پس از تعریف واحد برای مفهوم کارآفرینی، باید برای رشد آن مراقبت و تلاش لازم صورت گیرد.

طبیب زاده، با اشاره به اینکه در کارآفرینی تک‌ستاره‌هایی درخشیده‌اند، اما حرکت کلی انجام نشده است، اظهار کرد: ازجمله موانع برای رشد کارآفرینی و پرورش کارآفرینان، دگرگونی سیاست‌های دولت، اعمال سلیقه‌ها، نامناسب بودن فضای کسب‌وکار، بی‌ثباتی مدیران، ناامنی روانی و معنوی کارآفرینان و عدم‌حمایت از آنها، اشکالات در آموزش‌های کلاسیک و غیرکلاسیک و نگاه سطحی به کارآفرینی در دانشگاه‌هاست.

رئیس اتاق کرمان گفت: کمتر از 10 درصد علاقه‌مندان حوزه کارآفرینی می‌توانند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند و حدود 90 درصد بازمی‌مانند که به نظر می‌رسد شرایط برای رهایی از مشکلات و قیدوبندها فراهم است.

او ادامه داد: دولت قصد کمک دارد، قوه قضائیه برای حمایت از تولید و کارآفرینی سیاست‌هایی ارائه داده و در حال انجام است و مجلس نیز در صورت تقاضای بخش خصوصی همراهی لازم را خواهد داشت تا بتوان با کمک یکدیگر اکوسیستمی برای رشد کارآفرینی طراحی کرد.

طبیب زاده، افزود: کارآفرینی با مفاهیم وسیع با واژه‌هایی مانند تفکر، تلاش، خلاقیت، فرصت گرایی، هیجان، خطرپذیری، تنوع و تغییر مطرح می‌شود که اگر کارآفرینان با این رویکرد وارد بازار شوند اما اکوسیستم فعال وجود نداشته باشد، سرخورده می‌شوند.

او تصریح کرد: دو مفهوم عشق و اخلاق که در ذات کارآفرینی وجود دارند، باید به مفاهیم مذکور اضافه شود و اکوسیستم به‌گونه‌ای باشد که کارآفرینی با کمترین هزینه و بدون مشکلات رشد کند.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: پیشنهاد می‌شود برای انتخاب مفهوم واحد برای کارآفرینی از کتاب «اقیانوس آبی» و تعریف اکوسیستم آبی، کارآفرینانه، نوآورانه و اخلاق‌مدار با هدف بهبود فضای کسب‌وکار، رقابت سالم، پاسخگویی به نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و فراهم کردن محیط ویژه برای آنها، کمک گرفته شود.

او با تأکید بر اینکه به‌جای واژه «رقابت» از «عشق» و به‌جای واژه «رقیب» از «تکمیل‌کنندگان» استفاده شود، گفت: قصد راه‌اندازی اکوسیستم اخلاق مدارانه را برای جبران آسیب‌دیدگی اخلاق تجارت داریم.

طبیب زاده، اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف سیستم اخلاق مدارانه باید از انحصارگرایی دوری و فراگیری را تمرین کرد، درک متقابل و قائل بودن به آزادی عقیده وجود داشته باشد به‌گونه‌ای که جهت‌گیری شخصی در کسب‌وکار با هدف شفافیت و بدون سوگیری شخصی، عقیدتی و سیاسی و ارزش‌افزوده‌ها بر اساس شایستگی‌ها و درآمدها باشد.

رئیس اتاق کرمان، با اشاره به اینکه از سوی دیگر باید صداقت و باور واقعی به نوآوری وجود داشته باشد، افزود: برخی برندها در تبلیغات خود از عناوین تنهاترین و تنها نماینده و ... استفاده می‌کنند که این نشان می‌دهد قصد دارند غیرمنصفانه از صنف خود جدا شوند.

او ضمن تقدیر از محسن جلال پور، رئیس سابق اتاق کرمان که این مجموعه را به مرحله‌ای از رشد و جا افتادن این‌گونه مفاهیم رساند، ادامه داد: اتاق کرمان به دنبال طراحی محیط فزاینده برای رشد پیش‌رونده و همکارهای داوطلبانه با رعایت اخلاق است.

 طبیب زاده، بیان کرد: معتقدیم کارآفرینی به دغدغه استان تبدیل شده که این دغدغه را به استاندار جدید نیز اعلام خواهیم کرد و اتاق کرمان قصد دارد با کمک بخش خصوصی و اتاق ایران نقشه راه کارآفرینی استان را طراحی کند.

او افزود: کمک به تسهیل قوانین، تسهیل ارتباط صنعت و دانشگاه، ترویج فرهنگ کارآفرینی با نهادهایی مانند آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، تدوین سند راهبردی مهارت‌آموزی و طراحی برگزاری جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر استان و تشکیل دبیرخانه دائم برای این جشنواره از اقداماتی است که اتاق کرمان انجام داده است.

در این نشست مجازی محسن جلال پور، کارآفرین ملی، حسین سلاح ورزی، رئیس سازمان ملی کارآفرینی ایران، مهران عالم زاده، شهردار کرمان، محمدمهدی فنایی، کارآفرین ملی، بهروز فروتن، رئیس شورای سیاست‌گذاری هفته جهانی 2020، رؤیا اسدی، رئیس کانون کارآفرینی استان کرمان و محمدرضا زالی رئیس دیده‌بان جهانی کارآفرینی ایران شرکت داشتند.

موضوعات :
در همین رابطه