رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

غلامحسین شافعی در بازدید از اتاق اصفهان

رویکرد اتاق‌های بازرگانی به تدوین برنامه هفتم توسعه، بنیادین و اساسی باشد

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در جریان بازدید از اتاق اصفهان، با رئیس و جمعی از اعضای هیئت نمایندگان این اتاق دیدار و گفت‌وگو کرد. انتقال تجربه‌های موفق اتاق اصفهان به سایر اتاق، استفاده حداکثری اتاق‌های بازرگانی از فرصت برنامه هفتم توسعه و اعمال شاخص‌های توسعه پایدار در این برنامه از جمله محورهای اصلی این گفت‌وگو بود.

05 آذر 1399
کد خبر : 35469
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن بازدید از اتاق اصفهان و گفت‌وگو با رئیس و جمعی از اعضای هیئت نمایندگان این اتاق، توصیه‌هایی برای عملکرد آتی اتاق اصفهان و سایر اتاق‌های بازرگانی مطرح کرد.

غلامحسین شافعی در این بازدید با اشاره به اینکه تحولات قابل‌لمس و مشهود در اتاق اصفهان است، بر لزوم استفاده از تجربیات این اتاق و سایر اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها در تحقق توسعه کشور تأکید کرد.

او تمرکز قدرت در مرکز را بلای جان توسعه پایدار کشور عنوان کرد و افزود: لازم است برنامه‌های توسعه منطقه‌ای برای قرار گرفتن در برنامه‌های کلی کشور تدوین شده و در سطح ملی در نظر گرفته شوند.

رئیس اتاق ایران با اشاره به فرصت مناسبی که برای اتاق‌های بازرگانی در خصوص تدوین برنامه هفتم توسعه فراهم است، تأکید کرد: اتاق‌های بازرگانی باید با استفاده از این فرصت، تلاش حداکثری خود را برای اعمال شاخص‌های توسعه پایدار در این برنامه به کار بگیرند.

 به گفته شافعی، اتاق ایران مطالعات عمیقی در این زمینه انجام می‌دهد و سعی بر آن است از دو گروه از کشورهای فدراتیو و توسعه‌یافته الگوبرداری شود.

تقدیر از نگاه ویژه اتاق اصفهان به موضوع مسئولیت اجتماعی

رئیس اتاق ایران در دیدار با هیات نمایندگان اتاق اصفهان، توجه ویژه به مسئولیت اجتماعی را از ارکان مهم اتاق بازرگانی دانست و اظهار کرد: اقدامات اتاق اصفهان در خصوص ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بسیار ارزنده است و جا دارد نگاه اجتماعی این اتاق موردتوجه دیگر اتاق‌های بازرگانی کشور نیز قرار گیرد.

شافعی با تأکید بر انتقال تجربه موفق اتاق اصفهان به اتاق‌های دیگر استان‌ها باهدف تربیت افراد متخصص، از توجه ویژه اتاق اصفهان به جوانان و همچنین بانوان قدردانی کرد و گفت: رسالت اتاق بازرگانی، صرفاً خدمت به اعضا نیست بلکه اتاق نسبت به جامعه نیز مسئولیت‌های بسیار مهمی دارد که یکی از آنها تربیت افراد متخصص و جوان برای آینده کشور است.

او از نتایج خوب به‌دست‌آمده از ایجاد مرکز شتاب‌دهنده صادرات در اتاق اصفهان استقبال و تأکید کرد: دانش اتاق اصفهان در زمینه نتایج کارهای انجام شده به‌ویژه اقدام ارزشمند اتاق در خصوص ایجاد مرکز شتاب‌دهنده صادرات به اتاق‌های بازرگانی استان‌های دیگر، منتقل شود.

شافعی تأکید کرد: این کار باید باهدف تربیت افراد متخصص صورت گیرد چراکه انتقال دانش و تربیت نسل در این زمینه، عواید بزرگی برای اتاق‌های کل کشور به دنبال خواهد داشت.

شاخص‌های نو و اتفاقات تازه در اتاق اصفهان

در این نشست، مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق اصفهان نیز ضمن اشاره به شعار اتاق اصفهان در دوره نهم فعالیت، مبنی بر اینکه اتاق شاخص و اتفاق تازه می‌خواهد، گفت: در سال‌های گذشته و پس از بحران به وجود آمده در قاره اروپا، پارادایم و رویکرد اتاق‌های بازرگانی تغییر کرد و تبدیل اتاق نسل اول و دوم به اتاق نسل سوم باهدف تمرکز بیشتر بر SME ها (بنگاه‌های کوچک و متوسط) در دستور کار قرار گرفت. علاوه بر این، توجه به مسئولیت اجتماعی نیز به جزئی مهم از اقدامات اتاق‌های بازرگانی تبدیل شد.

او تصریح کرد: یکی از برنامه‌های کلیدی و راهبردی اتاق، ایجاد مرکز شتاب‌دهنده صادرات بوده که تیم‌های آموزش‌دیده اولین صادرات خود را انجام داده‌اند. همچنین تشکیل سرای نوآوری باهدف تعامل بیشتر صنعت و دانشگاه از دیگر اتفاقات تازه در اتاق اصفهان است.

رئیس اتاق اصفهان ضمن تأکید بر این نکته که دسترسی به اهداف تازه اتاق با ایجاد زیرساخت‌های توسعه امکان‌پذیر است، توضیح داد: اتاق بازرگانی اقدام ارزشمندی در راستای ساخت و بهره‌برداری از نمایشگاه بین‌المللی اصفهان انجام داد و این نمایشگاه در آبان ماه افتتاح شد. ایجاد کارگو ترمینال فرودگاه شهید بهشتی نیز در دستور کار قرار گرفت و به بهره‌برداری رسید.

گلشیرازی در ادامه از اقدامات انجام شده در زمینه سند چشم‌انداز اصفهان یاد کرد و افزود: ثبت برند شهری اصفهان و تشکیل مثلث طلایی گردشگری سه استان اصفهان، یزد و فارس و همکاری با بنیاد نصف جهان در جهت توسعه استان از جمله کارهای صورت گرفته در این زمینه است. ایجاد دفاتر تجاری و آمادگی بیشتر برای استفاده بهینه از حضور هیئت‌های تجاری در اصفهان نیز از برنامه‌های خدمات‌رسانی در سطح بین‌المللی است.

در همین رابطه