رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست بررسی راهکارهای توسعه صادرات کرمان به روسیه

بیش از 90 درصد مشکلات صادرات داخلی است

سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان در نشست مجازی بررسی راهکارهای توسعه صادرات محصولات کرمان به روسیه، سهم مشکلات داخلی حوزه صادرات را بالای 90 درصد عنوان کرد و گفت: با رفع مشکلاتی مانند قوانین و مقررات مزاحم، مسائل مربوط به بازگشت ارز و... می‌توان زمینه توسعه صادرات غیرنفتی را مهیا کرد.

08 آذر 1399
کد خبر : 35498
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان گفت: بیش از 90 درصد مشکلات صادرات در داخل کشور است و عوامل خارجی درصد کمی از مسائلی این حوزه را به خود اختصاص داده است.

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست مجازی بررسی راهکارهای توسعه صادرات محصولات کرمان به روسیه افزود: مشکلاتی مانند قوانین و مقررات مزاحم، انتقال ارز حاصل از صادرات و... از جمله مسائل داخلی هستند که باید برای رفع آنها تلاش بیشتر و بهتری انجام شود.

 او با طرح این پرسش که چرا ایران در بین 20 کشور اول مبادله تجاری با روسیه قرار ندارد؟ ادامه داد: روسیه سالانه بیش از 50 میلیارد دلار واردات دارد و کشورهایی مانند ترکیه، ویتنام، چک، لهستان و هلند سهم مؤثری در این میزان واردات دارند.

طبیب زاده، اظهار کرد: روسیه مکانیسم بازار خوبی دارد و ایران با داشتن محصولات و تولیدات مناسب و موردنیاز روسیه، باید بتواند در این بازار گسترده به رقابت بپردازد.

او افزود: اتاق کرمان محور فعالیت‌های خود را توسعه صادرات قرار داده و برای آن برنامه‌هایی تدوین کرده تا با کمک مجموعه‌های مختلف از جمله استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، میزان صادرات دو میلیارد و دویست میلیون دلاری فعلی را به رقم 10 میلیارد دلار برساند.

او ادامه داد: سعی شده کالاهای با قابلیت صادرات، بازارها و رقبای مختلف محصولات استان را شناسایی و استراتژی لازم را تهیه کنیم و در این راستا برگزاری نشست‌هایی با اتاق‌های بازرگانی مشترک و برقراری ارتباط‌هایی با رایزنان، سرکنسول‌ها و مسئولان سفارت‌های ایران در کشورهای مختلف را داشته‌ایم تا تحلیل بازار صحیحی انجام شود.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان با اشاره به اینکه بازاریابی بین‌المللی ابزار مناسبی برای ارتباط مصرف‌کننده و تولیدکننده است، گفت: توجه نکردن به فرصت‌ها و سرمایه‌ها موجب از دست رفتن بازارهای خارجی می‌شود.

محمدعلی محمدمیرزائیان، با تأکید بر اینکه صادرات مانند هر فعالیت دیگری نیازمند آینده‌نگری و ارتباط با مشتری خارجی است، افزود: تولیدات استان کرمان در محصولات کشاورزی به‌ویژه گوجه‌فرنگی، خیار و کاهو و همچنین پسته و خرما قابلیت عرضه مناسب در بازار روسیه را دارند که باید برای این مهم برنامه‌ریزی شود.

او ضمن درخواست از رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه مبنی بر در اختیار قرار دادن اطلاعات تجار روسی مرتبط با ظرفیت‌های کرمان، ادامه داد: فعالان اقتصادی کرمان در زمینه روش‌های سرمایه‌گذاری در روسیه و مواردی مانند تعرفه‌های کالایی و حق ورودی و همچنین چگونگی عضویت در اتاق مشترک ایران و روسیه نیاز به اطلاعات بیشتری دارند.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه نیز در ادامه این نشست مجازی، گفت: اگرچه ارتباطات بانکی و سایر امکانات ما با محدودیت روبرو شده‌اند، اما بخش عظیمی از مشکلات ما به خودزنی‌های داخلی برمی‌گردد.

هادی تیزهوش تابان، با بیان اینکه روسیه بازار مناسبی برای عرضه محصولات تولیدی ایران است، خاطرنشان کرد: همچنین می‌توان از روسیه غلات و نهاده‌های دامی موردنیاز را به کشور وارد کرد.

او ادامه داد: توسعه صادرات ایران با روسیه به دلیل وجود مشکلاتی از جمله ضعف در زیرساخت‌هایی مانند ناوگان حمل‌ونقل دریایی فرسوده، فراهم نبودن امکانات برای کامیون‌های ایرانی برای ارتباط زمینی از آستارا به مسکو، وجود مشکل در خط آهن ایران به آذربایجان و روسیه و بی‌برنامه بودن و عدم مدیریت صحیح در مباحث مختلف، آن‌چنان‌که باید شکل نگرفته است.

تیزهوش تابان، با بیان اینکه برای مبادلات تجاری بهتر، شرکت ایرانی را در روسیه راه‌اندازی کرده‌ایم، اظهار کرد: در زمینه مسائل بانکی و ارزی نیز "میر بیزینس بانک" در آستراخان و مسکو شعبه دارند که به بانک مرکزی پیشنهاد داده شد برای حل مشکلات ارزی صادرکنندگان، آن‌ها ارز را به روبل به این شعب بانکی تحویل دهند و بانک مرکزی رفع تعهد صادرکنندگان را بپذیرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه افزود: باید بتوانیم مراکز تجاری را در روسیه راه‌اندازی و از طریق این مراکز به مبادله تجاری بپردازیم و برای نتیجه‌گیری بهتر در امر صادرات، هماهنگی بین استان‌های کشور ضروری است.

موضوعات :
در همین رابطه