رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران مطرح کرد

تأمین مالی از بازار سرمایه، راهکاری مؤثر برای سرمایه‌گذاری بخش معدن

رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران معتقد است عرضه سهام و محصولات معدنی در بورس می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری آسان‌تر در این بخش را فراهم کند. همچنین بورس راهکار مناسبی برای تأمین مالی موردنیاز این بخش خواهد بود.

10 آذر 1399
کد خبر : 35537
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران معتقد است عرضه سهام و محصولات معدنی در بورس می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری آسان‌تر در این بخش را فراهم کند. همچنین بورس راهکار مناسبی برای تأمین مالی موردنیاز این بخش خواهد بود.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران

در ماه‌های اخیر آزادسازی سهام عدالت و اقبال عمومی به بورس باعث شد تا مسئولان کشور به فکر استفاده از روش‌های بورسی برای توسعه بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی کشور باشند، صحبت‌هایی از سوی رئیس‌جمهور مبنی بر عرضه سهام و محصولات معادن کوچک و متوسط در بورس مطرح شد تا مردم بتوانند سهام یک معدن را بخرند و از این راه شاهد رونق بازار بورس و فعال شدن سریع‌تر معادن کوچک و متوسط باشیم.

عرضه سهام و محصولات معدنی در بازار سرمایه علاوه بر رونق بورس می‌تواند شرایط تأمین مالی برای شرکت‌های معدنی را هم تسهیل کند. چراکه در حال حاضر این بخش از اقتصاد نیز مانند سایر حوزه در تأمین مالی خود به سیستم بانکی وابسته است.

در این بین بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران با استقبال از تلاش‌های معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسئولان سازمان بورس برای عرضه معادن کوچک و متوسط در بورس گفت: از آنجا که امکان تأمین مالی از طریق جذب سرمایه‌گذاری خارجی با توجه به تحریم‌ها وجود ندارد بنابراین استفاده از ظرفیت بورس می‌تواند به کمک این بخش بیاید.

این فعال اقتصادی ضمن تأکید بر اینکه تأمین مالی از طریق نظام بانکی بسیار پردردسر و گران بوده و در عمل معادن به سراغ آن نمی‌روند، گفت: در چنین شرایطی بورس یکی از روش‌های مطمئن، ارزان و پایدار تأمین مالی محسوب شده و می‌تواند مشکلات بسیاری از معادن را حل کند. امروز معادنی غنی در کشور با مشکل نقدینگی مواجه هستند و تأمین مالی از بورس می‌تواند به رونق فعالیت‌های این معادن و یا فعال‌سازی مجدد معادن تعطیل و نیمه فعال کمک کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به گزارش سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: در این گزارش، امنیت سرمایه‌گذاری به تفکیک حوزه‌های کاری از نگاه فعالان اقتصادی ارزیابی شده بود که بر اساس آن، معدن امن‌ترین حوزه کاری اعلام شد و بالاتر از حوزه‌های خدمات تولیدی، نفت خام و گاز طبیعی، تأمین آب و برق و گاز، زراعت، خدمات و... ایستاده بود. این موضوع نشان می‌دهد حضور معادن در بورس می‌تواند با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شود.

شکوری تصریح کرد: حضور در بورس این اطمینان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که ارزش واقعی و صورت‌های مالی معادن به طور شفاف بررسی و اعلام شده است. البته در این رابطه پیشنهاد می‌کنم که با توجه به پیچیدگی امور، بورس از شرکت‌های تخصصی حوزه ارزیابی معادن استفاده کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه معادن نیز برای حضور در بورس به سمت استفاده هرچه بیشتر از استانداردها می‌روند، گفت: یکی از محاسن مهم حضور در بورس این است که معادن کوچک و متوسط نیز در حوزه‌های مختلفی مانند مالی، حقوقی، اکتشاف، فراوری و غیره به سمت استفاده از استانداردهای بین‌المللی رفته و این موضوع روی کل صنعت مؤثر است.

موضوعات :
در همین رابطه