رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در ۲۰ ماه گذشته محقق شد

پرداخت بیش از ۵۳ هزار میلیارد ریال برای تامین سرمایه صنایع

طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۲۰ ماه گذشته بیش از ۵۳ هزار میلیارد ریال برای تامین سرمایه صنایع پرداخت شده است.

16 آذر 1399
کد خبر : 35651
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۲۰ ماه گذشته بیش از ۵۳ هزار میلیارد ریال برای تامین سرمایه صنایع پرداخت شده است.

کارخانه تراکتور سازی تبریز. عکس: تسنیم، رضا عبدل‌پور

بررسی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از پرداخت ۷۱ هزار و ۲۸۸ میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای صنعتی و معدنی از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه در ۲۰ ماه گذشته است که ۵۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال از این منابع (معادل ۷۵ درصد) برای تامین سرمایه در گردش این واحدها اختصاص یافت.

منابع تخصیصی از محل تبصره ۱۸ در سه بخش تامین سرمایه در گردش مورد نیاز فعالان اقتصادی و کمک به نوسازی و جایگزینی ماشین‌آلات و طرح‌های که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، پرداخت می‌شود.

این میزان تسهیلات از ابتدای شروع طرح (آغاز سال ۹۸) تا پایان آبان‌ماه ۹۹ به واحدهای صنعتی و معدنی پرداخت شد.

بررسی‌ها حاکی است در سال ۹۸ در مجموع ۷۳۶ فقره تسهیلات از این محل به ارزش ۴۰ هزار و ۹۱۲ میلیارد ریال و از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه ۵۱۴ فقره تسهیلات به ارزش ۳۰ هزار و ۳۷۶ میلیارد ریال به واحدها پرداخت شد.

۲۵ درصد تسهیلات یاد شده در مجموع ۲۰ ماه گذشته صرف تامین سرمایه ثابت و ۷۵ درصد آن به تامین سرمایه در گردش واحدها اختصاص یافت.

استان اصفهان با هشت هزار و ۲۱۶ میلیارد ریال، تهران با پنج هزار و ۵۷۸ میلیارد ریال و البرز با چهار هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال، به ترتیب سه استان برتر در پرداخت این تسهیلات محسوب می‌شوند و پس از آن استان‌های آذربایجان‌شرقی، یزد و فارس در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

همچنین ۶ استان برتر در جذب این منابع به ترتیب ایلام با ۱۷۹ درصد، اردبیل با ۱۴۵ درصد، قم با ۱۲۳ درصد، مازندران با ۱۱۲ درصد، سمنان با ۱۱۱ درصد و خراسان‌جنوبی با ۱۰۷ درصد بودند. بانک صنعت و معدن با پرداخت ۳۹ هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال ‌بالاترین عملکرد را در پرداخت این تسهیلات به واحدها داشت و پس از آن بانک‌های آینده، توسعه تعاون، تجارت و ملی قرار دارند.

در همین رابطه