رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مسعود گلشیرازی در نشست هیات نمایندگان اتاق اصفهان با وزیر صنعت

سامانه کارت بازرگانی به اتاق‌ها برگردد

هیات نمایندگان اتاق اصفهان در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تشریح اهم مشکلات خود، از علیرضا رزم حسینی خواستند برای حل این معضلات اقدام کند. وزیر صنعت نیز با اشاره به جایگاه استان اصفهان در اشتغال، صنعت و تولید، وعده داد برای رفع این موانع اقدام کرده و نتایج را اعلام کند. مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق اصفهان در این نشست خواستار برگشت سامانه کارت بازرگانی به اتاق‌ها شد.

24 آذر 1399
کد خبر : 35768
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات نمایندگان اتاق اصفهان شامگاه پنجشنبه گذشته میزبان علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت بودند. در این نشست که با حضور استاندار اصفهان و نمایندگان مردم اصفهان در مجلس برگزار شد، فعالان اقتصادی استان اصفهان به بیان مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید و همچنین واردات و صادرات پرداختند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با تأکید بر این نکته که استان اصفهان در حوزه صنعت و تولید رتبه ممتازی در سطح کشور دارد، گفت: اصفهان نقش خطیری که در اقتصاد صنعتی کشور دارد، و پیشرفت‌های خوبی در حوزه صنعت، معدن و تجارت داشته است. ازاین‌رو به دلیل این شرایط ویژه همواره موردتوجه مقامات ملی بوده و خواهد بود.

علیرضا رزم حسینی از رتبه بسیار خوب استان اصفهان در زمینه رفع تعهد ارزی نیز تقدیر کرد و افزود: با توجه به اقداماتی دولت در ماه‌های گذشته در زمینه واردات در قبال صادرات داشته است، در ماه‌های آینده شاهد افزایش میزان صادرات خواهیم بود.

او تأکید کرد: صادرکنندگان به‌منزله مجاهدین اقتصادی هستند و با وارد کردن ارز به کشور درنهایت منجر به افزایش تولید می‌شود ازاین‌رو وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال روان گری مسیر واردات و صادرات است.

رزم حسینی با بیان اینکه کشور در حال حاضر در شرایط خاصی قرار دارد، اظهار کرد: افزایش نرخ ارز موجب گرانی کالاها شد و نقدینگی تولید شده در اقتصاد نیز باعث شده است واسطه‌هایی در میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان به وجود بیاید و تورم بیشتری را رقم زده است بااین‌وجود هدف ما افزایش کالا در بازار علیرغم تورم و گرانی‌هاست.

وزیر صنعت، معدن، تجارت همچنین از عرضه بسته تأمین مالی در حدود صد میلیارد تومان در بورس با هدف هدایت بخشی از نقدینگی به سمت تولید و همچنین برخی اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌منظور هموار کردن راه برای فعالان اقتصادی در حوزه واردات صادرات خبر داد.

رزم حسینی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بحث تفویض اختیار به استان‌ها گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت این سیاست را در دولت دنبال خواهد کرد. علاوه بر این لازم است متولی گری رایزنان بازرگانی به اتاق‌های بازرگانی محول شوند و با تدوین آیین‌نامه‌هایی از طریق برگزاری انتخابات، گزینش شده و در کشورهای هدف به فعالیت بپردازند.

 او افزود: در ماه‌های اخیر در حدود 50 درصد صادرات کشور به 15 استان همسایه بوده است که اتفاق خیلی خوبی است و نشان‌دهنده ظرفیت خوب این کشورها برای صادرات است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد: روال صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی با اقدامات انجام شده مرحله‌به‌مرحله آسان‌تر شود و با استفاده از سامانه تجارت تحول خوبی در آینده کشور رقم بخورد.

ضرورت بازگرداندن سامانه کارت بازرگانی به اتاق‌ها

در ادامه رئیس اتاق اصفهان، با بیان اینکه صنعتگران شهر صنعتی اصفهان همواره وزارت صنعت، معدن و تجارت را ملجأ و پناهگاه خود می‌دانند، نحوه مدیریت وزیر صنعت در مسئولیت‌های قبلی را نویدبخش اعتماد او به بخش خصوصی دانست.

مسعود گلشیرازی اظهار کرد: فعالان اقتصادی حاضر در جلسه، به گواه اسناد و آمار موجود، نه‌تنها در رشد تولید، حوزه صادرات و بهبود شاخص اشتغال خوش درخشیده‌اند، بلکه با ایفای 90 درصدی تعهدات ارزی عملکرد بسیار مطلوبی داشته و خود را وقف جامعه، کشور و ملت به‌ویژه در دوران جنگ اقتصادی موجود کرده‌اند و امروز سند شرافت، ایثار اجتماعی و صنفی کسب‌وکار و تجارت فعالان اقتصادی به دست وزیر و استاندار اصفهان رونمایی خواهد شد.

رئیس اتاق اصفهان در ادامه خواستار عملیاتی کردن مدل سه‌گانه مدیریت مردم‌سالارانه اقتصاد مقاومتی، به‌صورت پایلوت در اصفهان شد و تصریح کرد: اگر تفویض اختیار به استان اصفهان، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی از دستاوردهای این سفر قرار گیرد، از این اعتماد می‌توان به‌عنوان یک مدل موفق در طول زمان یاد کرد.

گلشیرازی در ادامه ضمن تشریح عملکرد اتاق اصفهان در دوره نهم فعالیت به‌عنوان اتاق نسل سوم، رونمایی از شتاب‌دهنده صادراتی در سال گذشته و تربیت تیم‌های صادراتی جوان و رونمایی از آغاز فعالیت شتاب‌دهنده تجارت الکترونیک و بازاریابی با حضور وزیر، راه‌اندازی و تکمیل کارگو ترمینال فرودگاه شهید بهشتی اصفهان و نمایشگاه بین‌المللی اصفهان به‌عنوان حلقه‌های تکمیل اقتصاد صادراتی و راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه حمایت از فعالان اقتصادی و ورود به حوزه مسئولیت اجتماعی و انجام اقداماتی در خصوص بهداشت و درمان در دوران کرونا و تأمین بسته‌های حمایتی را ازجمله اقدامات اتاق اصفهان بیان کرد.

او همچنین ضمن ضرورت توجه ویژه به برند تجاری به‌عنوان لازمه و پیش‌نیاز صادرات، توجه به نهادینه کردن حضور رایزنان و دفاتر تجاری در بازارهای مقصد صادراتی را پیش مقدمه ایران صادراتی دانست.

گلشیرازی خواستار بازگرداندن سامانه کارت بازرگانی به اتاق‌های بازرگانی شد و پیشنهاد کرد: این سامانه به‌صورت پایلوت در استان‌هایی که حجم صادرات، تولید و صنعت کمتری دارند، اجرا شده و پس از احصاء مشکلات سامانه و رفع آن، در کل کشور تسری یابد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در پایان سخنان خود بر ضرورت توجه به نوسازی صنایع کشور، معطل نماندن سرمایه‌گذاری، توجه به تعیین تکلیف جزء (د) بند 6 قانون بودجه سال 88 و توجه به تعیین تکلیف تسهیلات صندوق توسعه ملی و موضوع لزوم برقراری تعامل میان اتاق و وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت حمایت از شتاب‌دهنده‌های صادراتی تأکید کرد.

در پایان این مراسم از سند شرافت کسب‌وکار و تجارت فعالان اقتصادی اصفهان و همچنین شتاب‌دهنده‌های تجارت الکترونیک و بازاریابی اتاق اصفهان رونمایی شد.

موضوعات :
در همین رابطه